Nya Z1000 provkörd, ABS eller inte?

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2007 Samt en Bandit 600n
Jag hade planer på att testa Yamas Fz1 N men de hade precis fått in den nya Z1000 och jag tyckte att den såg mycket snyggare ut..
Så jag hoppade över Fz1 N och testade den nya Z1000 istället.
hmm vad ska man säga?? EN SÅN SKA JAG HA !!!
Jag vet att många har klagat på vridet på låga varv på den gamla Z1000 och jag måste säga att med den nya har du härligt vrid på låga varv... Vibrationerna kände jag inte alls av, kan vara för att jag var i ett ständigt lyckorus under hela prokörningen..
Om jag ska klaga på något så var det faktiskt körställningen, jag tyckte att jag satt väldigt framåtlutad men det kan oxå var ovana.. Styret är ok men det är det fösta jag kommer att byta när jag komer en..

Frågan nu till er med ABS ? Är det värt att lägga 500 EUro extra på det???

Jag hade planer på att testa Yamas Fz1 N men de hade precis fått in den nya Z1000 och jag tyckte att den såg mycket snyggare ut..
Så jag hoppade över Fz1 N och testade den nya Z1000 istället.
hmm vad ska man säga?? EN SÅN SKA JAG HA !!!
Jag vet att många har klagat på vridet på låga varv på den gamla Z1000 och jag måste säga att med den nya har du härligt vrid på låga varv... Vibrationerna kände jag inte alls av, kan vara för att jag var i ett ständigt lyckorus under hela prokörningen..
Om jag ska klaga på något så var det faktiskt körställningen, jag tyckte att jag satt väldigt framåtlutad men det kan oxå var ovana.. Styret är ok men det är det fösta jag kommer att byta när jag komer en..

Frågan nu till er med ABS ? Är det värt att lägga 500 EUro extra på det???

Hur funkar det att köra riktigt hårt om hojen har ABS? Går det fortfarande att göra stoppies?

Personligen skulle jag aldrig köpa en hoj med ABS, men det beror nog väldigt mycket på hur man är som person och vilken körstil man har...

Hur funkar det att köra riktigt hårt om hojen har ABS? Går det fortfarande att göra stoppies?

Personligen skulle jag aldrig köpa en hoj med ABS, men det beror nog väldigt mycket på hur man är som person och vilken körstil man har...

Ingen aning om det går att göra stoppies eller inte??? Jag har nog samma tanke som du men jag måste oxå tänka på att jag kör väldigt mycket även när det regnar..

Har iofs inte testat den aktuella hojen men har en hel del erfarenhet av ABS.

ABS är grymt bra vid varierande/blött väglag och paniksituationer, visst bromsar jag bättre utan under kontrollerade former men kliver det upp en älg har jag gärna ABS.

Det går troligtvis inte att göra långa stoppies men när man vill göra det är det bara att stänga av systemet.

Jag kör MYCKET bana och har inga problem med att köra med ABS, bryr mig inte om att stänga av den då jag inte tjänar mer än max någon tiondel på varvet.

Kommer inte köpa en ny hoj utan ABS igen.

edit: Intressant läsning ang bromssträckor och ABS

Last edited:
Tror inte det skall vara några problem med stoppies. För man låser väl inte hjulet då väl.

Köp ABS...

Som du själv säger, du kör mycket om det regnar osv. Jag tvivlar inte en sekund på att en erfaren förare bromsar bättre utan ABS, tyvärr är dagens låsningsfria system ofta inte helt 100. Men frågan är, hur många av oss är räserförare? På riktigt...

...som Josef skriver

Den dagen herr Älg kliver fram från ingenstans, eller något tvärnitar framför dig på blött väglag, då tror jag att de där €500 känns som en förbaskat bra investering. Har själv för övrigt köpt en Kawa Z750 -07:a... MED ABS

Köp ABS...

Som du själv säger, du kör mycket om det regnar osv. Jag tvivlar inte en sekund på att en erfaren förare bromsar bättre utan ABS, tyvärr är dagens låsningsfria system ofta inte helt 100. Men frågan är, hur många av oss är räserförare? På riktigt...

...som Josef skriver

Den dagen herr Älg kliver fram från ingenstans, eller något tvärnitar framför dig på blött väglag, då tror jag att de där €500 känns som en förbaskat bra investering. Har själv för övrigt köpt en Kawa Z750 -07:a... MED ABS

Du har nog rätt, blir nog abs iallafall. Tror att jag kommer att ångra mig om jag inte beställer med abs annars.

Nu ska bara husköpet bli klart så att jag kan beställa hojjen, (tjejen tyckte det var viktigare att vi fick klart husköpet innan jag beställde hojjen, kan inte förstå varför hon tycker det?? :o)

Du väljer fel hoj måste jag säga:( Men grattis iaf:tummenupp

Fast den är ju bra mycket bättre än min nuvarande skurk som förövrig tjejen får... Och jag har länge velat mellan Fz1N och Z1000 och jag tyckte kawan var mycket trevligare (samt snyggare)

Fast den är ju bra mycket bättre än min nuvarande skurk som förövrig tjejen får... Och jag har länge velat mellan Fz1N och Z1000 och jag tyckte kawan var mycket trevligare (samt snyggare)

Jag håller med dig. Både avseende hojvalet och att tjejen är konstig som tycker att hus är viktigare än mc.:tungan

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back