Nya YZR-M1!!!

Kolfiberfälgar tillåts i flera serier inklusive GP-vm, men om alla åker på det är jag osäker på.
Det satt gott om kolfiberfälgar på 500'orna iaf, när man gick över till fyrtakt kan jag mycket väl tänka mig att folk ännu mer ville ha lätta fälgar då fyrtaktsmotorerna alltid väger as jämfört med en tvåtaktare :)
 
Mattias skrev:
Aprilia körde med kolfiberfälgar på Rossis RSW250 1998. Jag vet faktiskt inte om det är förbjudet i GP. SleazyLiving-Micke kanske vet bättre.

Hmmm.... Är det inte 2003 i år? Kan det inte va så att reglerna har ändrats sedan -98?

Fast du har faktiskt rätt. I FIM-reglemntet är det godtagbart med icke matelliska material i fälgarna. Just GP-klasserna är undantagna från kolfiberförbudet i fälgar (eller förbud är väl fel att säga, homologeseringskrav kanske är bättre). "I stand corrected" och får la skylla på för mycket läsande i det Nordiska reglementet de senaste åren. :rolleyes:
 
Minns bilderna när man såg rc45'an smälla sitt bakhjul på isle of man för 10 år sen.. Magfälgar hade också vissa problem att hålla, numer tycker jag det verkar som de fått till legeringarna lite bättre.
 
Goodstuff skrev:
De är snygga men inte heller de särskilt vågade i designen. Det är väl bara Kawasaki som stuckit ut lite men den blir ju mer och mer slimmad den också.
Det har ju inte kommit några revolutioner på designfronten på en herrans massa år helt enkelt för att det är svårt att göra något radikalt som är bättre än det som finns. Britten var väl senast med ett helt eget stuk.

Hondan ser ju faktiskt ganska annorlunda ut jämfört med övriga. Hondans kåpa är smalare och som det skrivits optimerad för stabilitet snarare än toppfart. Ändå gör den 325 blås. Det är rätt ballt tycker jag.

Det mesta som har med aoerodynamik tycks välbekant för samtliga fabriker och det verkar inte sannolikt att vi får se speciellt banbrytande design framöver. Snarare detaljer som särskiljer. Som Kawasakins "skokartong" och Suzukins "snöskyffel".

Buells idé kring aerodynamik var att så länge en motorcykels motor inte är bredare än dess bakdel behövs inga kåpor runt den. Därför hade den bara en toppkåpa. Fräckt. Tycker det är synd lite märkligt att man inte började serieproducera en gatversion när tävlingsverksamheten gick i stå. Hade varit ett kul alternativ till Ducati.
 
homologeseringskrav, nej gp hojar homas inte in, prototyper.
fälgarna är av smidd magnesium
redbull körde med både magnesium och kolfiber förra året, klämmde lite på deras godsaker i bepåboxen i assen förra sommarn, det va sydafrikanska BlackstoneTec fälgar, nice nice.
för att inte tala om titan avgasrör, knappt mätbar vikt.

nya M1an är löjligt snygg, fredag morgon på eurosport, då börjar livet igen...
 
Det tekniska kan jag inte kommentera, men detaljerna, symmetrin och lacken är fruktansvärt snygga. Jag har den bilden som skrivbordsunderlägg.
 
Macho Woman skrev:
Det tekniska kan jag inte kommentera, men detaljerna, symmetrin och lacken är fruktansvärt snygga. Jag har den bilden som skrivbordsunderlägg.

Jag också. Dessutom har jag fått fin inspiration till en eventuell kraschkåpe-lackering. Det står nu mellan denna kombination och Hagas R7a anno 1999.
 
Nyteknik skrev:
Hondan ser ju faktiskt ganska annorlunda ut jämfört med övriga. Hondans kåpa är smalare och som det skrivits optimerad för stabilitet snarare än toppfart. Ändå gör den 325 blås. Det är rätt ballt tycker jag.

Dyker nog upp på Yamma och Suzuki om 5år också... :D
Ligger ju alltid steget efter Honda... :fakta
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top