Nya VFR1200:an

12 helt sköna och underbara mil igår, lördag, på min hoj och en del timmars utevaro i Malmö-Lund gjorde sannerligen gott!

Passade på att köra in till MC-huset och provköra den nya VFR1200F med. Rätt frisk och kry, men inte riktigt min stil. Personligen tycker jag att Honda, med dessa modifieringar, förstört syftet med VFR:en. Kände vissa vibrationer någonstans mellan sadel och tank när jag släppte på gasen. Kardan är ju inte helt fel. Men den är FÖR sportig för min smak. Kul att ha provkört den dock.
Visst är den helt ok att köra, men när det inte ens finns centralstöd som standard, så.......ja, det krävs ju om det ska vara en sk sporttouring, vilket ju Honda klassar den som. Tycker mer den är åt sporthållet.

Men en skön tur var det iaf. Både de 12 milen och provkörningen. :)
 
Din e-handeln säljer den för 159K....mer intressant nu?
 
Själv var jag och torrbröt den lite idag och ni som säger att den är lika liten som CBR1000RR undrar jag om det verkligen är rätt hoj ni jämfört med... för jag tycker då att den var klart större. Mycket bredare tank, nån cm bredare sadel... ja, det är en stor hoj helt enkelt.

Men visst är den snygg och tilltalande... men inget för mig.
 
Har kollat lite på den två gånger på bike i trollhättan och jag är lite kluven, första gången tyckte jag inte den var speciellt snygg. Andra gången upplevde jag den som liten i formatet. (jag är 192cm lång så jag är lite kinkig när det gäller utrymme för föraren) . Har dock inte torrbrutit ännu men det får väl bli tredje gången gillt antar jag.
Fick för mig att den var i storlek som min gamla cbr1000f, det vill säga något mindre utrymme för föraren än blackbirden. Är det någon som vet skillnaden i utrymme i förhållande till blackbird ?
 
Säkert en kanonhoj men den är för jävla ful..riktigt klunsig formgivning. Nätack
 
Såg den på Lelles och jag håller med .. den är mkt snyggare och smäckrare i verkligheten än på bild .
Blev rätt förvånad minst sagt ..
 
Förstår att den är tung när man ser broms/kopplings pumparna/behållarna. Ser ju ut som ngt de hittade på hyllan för 80-talshojar.

Har de den teknik-filosofin genom hela hojen så är det ett bojsänke de byggt helt i onödan.

Kanske de vill ha den tung för touring känslan. Vad vet jag.

Nä, en bantning på 50 kilo, ensitskuts, gaffeldropp alt. dogbone bak,
skjuts pinnarna, skylthållare och org. ljuddämparn i containern så börjar det ta sig. Men 50 kilos bantning är en utopi så jag säger nix pix från min sida.

Synd faktiskt. De är ju så nära att få till det. Bara de där 50 kilona ju. suck !!!!


Mvh
 
Att sänka 50kg på den betyder att det blir en superbike och det var inte riktigt vad de siktade på... däremot har de ju sagt att V4:an kan tänkas användas i fler modeller.
 
Ful som stryk! Har Honda nån hoj kvar som ser bra ut?!
 
Gamla VFR 800 var en hoj man utan problem kunde ta med ut på bana likaväl som att tura ner till frankrike. Tycker det är synd att Honda gett upp det konceptet. När en hoj väger 275 kg så tycker iaf inte jag att begreppet "sport" ska finnas med i rubriken. Det är en tourer rätt och slätt. En jävligt fin sådan men den har inte längre den mångfalden som den en gång hade.
 
107 hk och 220 kg (VFR800) mot 170 hk och 267 kg (VFR1200)...så om man bara räknar prestanda så är den nya viffern jävligt mycket sport än den gamla.
Slänger man på 90 kg förare oxå så blir det än mer tydligt, och även om vikt i allmänt är av ondo så gör det saker och ting mycket enklare för fjädringen att hålla saker och ting i schack.
 
Intressant diskussion!

Har själv kört 2 säsonger med FJR1300, valde den till stor del p.g.a. bekvämlig, bra pulver men framförallt storlek.
Jag är 1,94 och jag avundas alla er dressman-modeller, ni har det inte svårt ni :P
Vad fan jag än sätter mig på (från Japan) -så känner man sig som Shrek i spegeln och som lutande tornet i pisa så fort man bromsar.
FJR1300 rådde bot på detta, men är för mysig och bekväm (vägrar säga gubbig, låter negativt).
Så jag har efterforskat en jäkla massa nu och kommit fram till att nya viffen 1200 -12 och framåt, är den perfekta kompromissen!

Så jag går naturligt från FJR1300 till den här just för att vända på förhållandet
50% komfort / 50% sport
till meråt
30 % komfort / 70% sport

Smaken är såklart som baken :D och allt är högst ovetenskapligt i vanlig ordning!
ps. säljer min FJR till hösten!.ds
 
Intressant diskussion!

Har själv kört 2 säsonger med FJR1300, valde den till stor del p.g.a. bekvämlig, bra pulver men framförallt storlek.
Jag är 1,94 och jag avundas alla er dressman-modeller, ni har det inte svårt ni :P
Vad fan jag än sätter mig på (från Japan) -så känner man sig som Shrek i spegeln och som lutande tornet i pisa så fort man bromsar.
FJR1300 rådde bot på detta, men är för mysig och bekväm (vägrar säga gubbig, låter negativt).
Så jag har efterforskat en jäkla massa nu och kommit fram till att nya viffen 1200 -12 och framåt, är den perfekta kompromissen!

Så jag går naturligt från FJR1300 till den här just för att vända på förhållandet
50% komfort / 50% sport
till meråt
30 % komfort / 70% sport

Smaken är såklart som baken :D och allt är högst ovetenskapligt i vanlig ordning!
ps. säljer min FJR till hösten!.ds

Hej
Vet inte vilken budget för mc köp du har.
Jag är ca 190cm köpte en H2-SX den sitter jag bra på. Den har en bra blandning mellan effekt och komfort
 
Bra hoj eller inte men med Hondan får du en hoj för livet! Den är så ful så den blir du aldrig av med!
 
Stor-VFR är trevligt att köra med. Som några skrev för 9 år sen så hade det ju inte varit fel med några färre kilon men som långfärdsmissil är den svårslagen.
Största nackdelen är att tanken är liten, 18-19l bara. Men ligger jag och fiser i 120 så drar den inte så värst mycket.
 
Nej men kära nån...
Ett glo-cyklop från en Transalp lyfte ju verkligen utseendet! Eller not!
Eller ett avgassystem från en Ducati Scrambler?! Jösses..
 
Har aldrig kört en 1200 men äldre VFR är kvalitétsbyggen med grymma motorer. Jag har sett en röd 1200 en gång åkandes ute på stan och de är jäkla fina.
 
Hej
Vet inte vilken budget för mc köp du har.
Jag är ca 190cm köpte en H2-SX den sitter jag bra på. Den har en bra blandning mellan effekt och komfort

Hehe, den är lite över min budget, sen är jag liiite skraj för att sätta mig på en 200 hästars organdonator, vet inte om det kommer sluta bra! :D men tack för tipset, i övrigt är det ju en väldigt kvalificerad hoj! grattis till ditt köp!
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top