Nya tävlingsformer för RR i Sverige?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
oFFkeFF skrev:
Egentligen lika lite som att börja med det på gatan. Men iom att "nybörjarna" är i den ålder de oftast är i spelar det ju egentligen mindre roll i r1000.

Jag skulle vilja se en klass för yngre, typ metrakit, enligt mig borde klasser som kan producera talanger premieras.

/J

Har ni helt glömt vad som får Svensson att bänka sig framför tvn varje kväll?
Dokusåpor :4skrika Sorgligt men sant, dom har kommit för att stanna

Antingen slänger dom in ett delmoment i Idol/Big Brother/whatever att dom ska lära sig köra hoj på bana (knappast troligt men hade varit intressant iaf :hihi )
Eller så gör man en renodlad RR-dokusåpa. Ta X antal unga talanger (obs viktigt att dom funkar bra i media, troligtvis får riktig talang vara av lägre prioritet) och följ dom sen en hel säsong. Tv-kanalen står för hojar, ställ, däck mm så att dom får samma förutsättningar både materiellt och ekonomiskt. Släng in lite andra tävlingsmoment också förutom dom rena bantävlingarna, allt för att skapa lite variation.

Vinnaren får sedan hoj, sponsorkontrakt + annat som behövs för att kunna ställa upp en säsong i valfri RR-klass.

Blir ett sådant program populärt på tv lär folk åka till tävlingarna för att se sin favorit tävla.

Vad tror ni? Hur skulle ett sådant program behöva vara utformat för att locka tittare? Eller är idén för skruvad? :tungan

Torgo skrev:
Har ni helt glömt... ... Vad tror ni? Hur skulle ett sådant program behöva vara utformat för att locka tittare? Eller är idén för skruvad? :tungan
ZTV har väl redan haft en sån såpa fast för unga bilförare.
Jag såg den aldrig, någon annan som såg den?

Torgo skrev:
Eller så gör man en renodlad RR-dokusåpa. Ta X antal unga talanger (obs viktigt att dom funkar bra i media, troligtvis får riktig talang vara av lägre prioritet) och följ dom sen en hel säsong. Tv-kanalen står för hojar, ställ, däck mm så att dom får samma förutsättningar både materiellt och ekonomiskt. Släng in lite andra tävlingsmoment också förutom dom rena bantävlingarna, allt för att skapa lite variation.

Vinnaren får sedan hoj, sponsorkontrakt + annat som behövs för att kunna ställa upp en säsong i valfri RR-klass.

Blir ett sådant program populärt på tv lär folk åka till tävlingarna för att se sin favorit tävla.

Vad tror ni? Hur skulle ett sådant program behöva vara utformat för att locka tittare? Eller är idén för skruvad? :tungan

Jaaa! Fan vad kul idé! Det finns väl redan en slags formelbilsåpa har jag för mig? Helst ska de ju inte ha någon mc-vana alls sedan tidigare men ett brinnande intresse och medial förmåga. Ser framför mig en Rossityp och en Biaggityp, haha!

Svar till JPS
Det finns ju redan klasser för de som vill börja vid mycket unga år.
både Minimoto och 70Racing (där tex Metrakit ingår).
Detta körs på Gokartbanor och är en plantskola för Svensk RR.

Offtopic:
Sporten kan växa om en sponsormanager/marknasförare jagar seriesponsorer.
Denna person avlönas (grundlön) med pengar från våra startavgifter, prispengarna måste bort(av flera skäl än detta) och istället föras över till denna lön.
Utöver grundlön har denna person provision på indraget kapital.
(jag tror detta är det enda sättet att lyckas)

Ontopic:
Andra format än det vi har idag tror jag personligen inte avhjälper sportens problem idag, men kan säkerligen göra sitt för att hålla kvar publiken i ett senare skede.

sandstream skrev:
ZTV har väl redan haft en sån såpa fast för unga bilförare.
Jag såg den aldrig, någon annan som såg den?

tror det var på BBC tillåmed..

riktigt skoj att se...(såg bara några avsnitt)
sen var alla tjejer borta :) :huvet
jeson button var med å kollade hur dom körde.

en del var kassa.

med mc skulle det vara ännu skojigare att se :banana

Torgo skrev:
Har ni helt glömt vad som får Svensson att bänka sig framför tvn varje kväll?
Dokusåpor :4skrika Sorgligt men sant, dom har kommit för att stanna

Nej, nej. Dokusåpor här på väg ut, snart helt dött. Drama är vad som kommer att gälla.
En bra dramaserie om rr är vad vi ska satsa på. :tummenupp

Radioshack/Yamaha (MX team i USA) hade nog något likanande, dvs dokusåpa om teamet, både utanför och på banan... Vet ej hur det slog dock.

Goodstuff skrev:
Fast ska du ha in nya förare så finns ju redan klasserna för detta, billiga dessutom. Ser inte riktigt vad en SV650-cup skulle göra för att höja intresset från publiken i Svergige. De länder som har sådana klassser är länder där det redan finns ett stort intresse och flera olika arrangörer som kör klubbracing på ha roligt nivå. Bra också men inte det som gör att fler kommer till Sverige..

Kan ligga nåt i det då alternativet 250SP är billigt.

Men i framtiden skulle kunna vara SV650 eller ER6 där importör skulle kunna sponsra en aktuell modell som finns i produktion och se en vinst med detta och tror att en sån klass är mer underhållsfri.

Idèn att lansera en modell som ligger i tiden borde var mer intressant för importör än att ha en 2T std hoj som bara finns som begagnad.
Kanske skulle locka några med 2T fobier :hihi

Inget ont om 2T ;)

obruT skrev:
tror det var på BBC tillåmed..
Nej, det var en annan serie och visades på SVT. Såg några avsnitt.
Den jag tänker på var svensk med Picko Troberg (heter han så?).

sandstream skrev:
Nej, det var en annan serie och visades på SVT. Såg några avsnitt.
Den jag tänker på var svensk med Picko Troberg (heter han så?).
Såpan med Picko sändes på ZTV och där tävlade ett gäng ungdomar om en plats i JTCC, programmen hade väl inge vidare bra tittarsiffror har jag för mig..

nr12 skrev:
Varför inte annordna motorcykel träffar vid rr arrangemangen tex om man skulle få för sig att köra sm på gotland så kunde man göra något samtidigt med lelleträffen eller typ alltom mc träff på knudan
och en sm deltävling när det är träff på cowboy stället i hillerstorp (kanske fel sorts mc åkare där)

För några veckor sen slängde jag upp en sån tråd och frågade om det var en god ide att försöka anordna lite träffar i samband med RR.
Den tråden blev inte långlivad (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=97976)

Bikerbitch skrev:
För några veckor sen slängde jag upp en sån tråd och frågade om det var en god ide att försöka anordna lite träffar i samband med RR.
Den tråden blev inte långlivad (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=97976)
Förslaget här var väl tvärtom, dvs att RR-gänget anpassar sig efter de träffar som redan finns och lägger sina tävlingar i samband med dem.
Båda förslagen är dock helt rätt.

sandstream skrev:
Förslaget här var väl tvärtom, dvs att RR-gänget anpassar sig efter de träffar som redan finns och lägger sina tävlingar i samband med dem.
Båda förslagen är dock helt rätt.

Jag tror det blir lättare åt andra hållet, dvs anordna hojträffar i samband med tävlingarna. Men ingenting är omöjligt.

Bikerbitch skrev:
Jag tror det blir lättare åt andra hållet, dvs anordna hojträffar i samband med tävlingarna. Men ingenting är omöjligt.
Det är väl ändå lättar att försöka ordna något i närheten när det redan finns 1000-tals hojåkare där än att försöka skapa egna, nya, träffar :va

sandstream skrev:
Det är väl ändå lättar att försöka ordna något i närheten när det redan finns 1000-tals hojåkare där än att försöka skapa egna, nya, träffar :va

Kanske det. Men vem ska man prata med och försöka ändra på vart tävlingarna skall gå av stapeln och vilket datum?

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back