Nya Suzuki

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Det står i reklamen för Suzukis nya 1000cc att:

"Den kompakta motorn möjliggör kort hjulbas och lång svingarm vilket bland annat bidrar till förbättrad kurvtagning"

Att hjulbasen ger bättre kurvtagning förstår jag.
Men vad är det med lång svingarm som ger den fördelen om hjulbasen är densamma?

Får man en aningen mer överstyrd hoj med tyngdpunkten längre fram, vilket jag inbillar mig att längre svingarm i förhållande till en given hjulbas rimligen borde ge, och på så sätt förbättrar kurvtagningen?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Väldigt intressant fråga.
Skrev ett längre inlägg med mina tankar men raderade allt iom att jag antagligen har helt fel. Det är mycket att tänka på med längd från svingaxel till framhjulsaxel/bakhjulsaxel och vart tyngdpunkten ligger osv.

Någon som vågar rita en liten bild med fina pilar på kraftvektorer & vridmoment.
 
Nyheter
Ulf Kristersson möter mc-branschen

Moderatledaren Ulf Kristers...

2022 års Honda Monkey 125

Efter sin comeback 2018 får...

Kungligt MotoGP på Sachsenring

581 dagars väntan på sin nä...

Sommarrea hos XL Moto

Sponsrat inlägg. Sommare...

Åk med oss på nya Gotland Ring!

Gerry, Freddy och Linus är ...

Stopp för fossila drivmedel

Nyligen presenterades utred...

Provkörning: Seat MÓ eScooter 125 – Elhoj för alla.

Äntligen en elhoj för den b...

Rapport från RR-SM i Anderstorp

En unik prispall. Tre styck...

Provkörning: Triumph Bonneville T120 – Lugnande Pulser.

I vardagens stress, kontors...

Kawasakis 2022 MX-modeller

Kawasaki har presenterat fe...

Top