Nya Suzuki

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Det står i reklamen för Suzukis nya 1000cc att:

"Den kompakta motorn möjliggör kort hjulbas och lång svingarm vilket bland annat bidrar till förbättrad kurvtagning"

Att hjulbasen ger bättre kurvtagning förstår jag.
Men vad är det med lång svingarm som ger den fördelen om hjulbasen är densamma?

Får man en aningen mer överstyrd hoj med tyngdpunkten längre fram, vilket jag inbillar mig att längre svingarm i förhållande till en given hjulbas rimligen borde ge, och på så sätt förbättrar kurvtagningen?
 
Väldigt intressant fråga.
Skrev ett längre inlägg med mina tankar men raderade allt iom att jag antagligen har helt fel. Det är mycket att tänka på med längd från svingaxel till framhjulsaxel/bakhjulsaxel och vart tyngdpunkten ligger osv.

Någon som vågar rita en liten bild med fina pilar på kraftvektorer & vridmoment.
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top