Nya Suzuki

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Det står i reklamen för Suzukis nya 1000cc att:

"Den kompakta motorn möjliggör kort hjulbas och lång svingarm vilket bland annat bidrar till förbättrad kurvtagning"

Att hjulbasen ger bättre kurvtagning förstår jag.
Men vad är det med lång svingarm som ger den fördelen om hjulbasen är densamma?

Får man en aningen mer överstyrd hoj med tyngdpunkten längre fram, vilket jag inbillar mig att längre svingarm i förhållande till en given hjulbas rimligen borde ge, och på så sätt förbättrar kurvtagningen?
 
Väldigt intressant fråga.
Skrev ett längre inlägg med mina tankar men raderade allt iom att jag antagligen har helt fel. Det är mycket att tänka på med längd från svingaxel till framhjulsaxel/bakhjulsaxel och vart tyngdpunkten ligger osv.

Någon som vågar rita en liten bild med fina pilar på kraftvektorer & vridmoment.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top