Nya sporthojar med lite kubik?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Vad för MC-modeller är nya inför nästa år? 2014.

Är det i sikte nån ny lågkubikssporthoj? Alltså, låt säga en nyproducerad ZXR400, det hade ju varit en våt dröm faktiskt då jag söker nån vettig banhoj som inte sliter så mycket däck.

Det är så trist att alla nya fräna hojar ska handla om mest antal HK, det är faktiskt inget jag måste ha.

Har lite dålig koll på rykten och alla märken. Några tips? :)
 
Har hört ryktas att KTM har en RC390 på gång, men om det blir något i klass med gamla små sporthojar återstår nog att se.
 
Tror iofs inte att det finns utrymme i startlistan då det redan är för tunna startfält. Men en vuxenklass för <400 4t vore ju grymt coolt.

Frågan är ju dock om inte de också skulle käka däck så det gick 4 set per helg? 600a slaktar ju däck också, hur lite effekt & vikt måste man ned till för att bli kvitt gummislakten? (Ärlig fråga)
 
annars kan man ju bara köra som om man körde miss daisy, då klarar däcken många tusen mil. :)
Tror iofs inte att det finns utrymme i startlistan då det redan är för tunna startfält. Men en vuxenklass för <400 4t vore ju grymt coolt.

Frågan är ju dock om inte de också skulle käka däck så det gick 4 set per helg? 600a slaktar ju däck också, hur lite effekt & vikt måste man ned till för att bli kvitt gummislakten? (Ärlig fråga)
 
Jag har ju kört ZXR400:or och blåst motorer på rad, men däcken höll! Det gjordes väl av med kanske 3-4 set däck för en hel säsong, och då var det blandat racing / tävling och bandagar.

En 600 eller 1000 kräver ju nästan det antalet däck per tävling.

Och däck till en 400, med 120/60 och 160/55 bak är ju även billigare att köpa in.

Så däckskontot kan ju snarare landa på totalt 10.000 kr per år istället för 50-60.000 kr om du ska vara någorlunda seriös i en 600/1000-klass och utan att riskera liv och lem för att få ut det sista av ett däck bara för att det råkar finnas gummi kvar på ena sidan av däcket.

Kawasakis nya 300'a kanske?

Det finns ju lite 200-400 kubik idag, men de är alldeles för mycket en mix av touringhoj. Jag vill ha strikt RACING = fullkåpa och du ska få ont i ryggen av att köra sakta. :D
 
Det finns ju ombyggnadskit för både KTM 690 och diverse 450-crossar till banhojar med clip-ons, kåpor osv. En sådan borde ju vara snudd på obscent rolig på en mindre bana.

Kör de inte någon enhetsserie med Honda CB500 också så det kanske finns grejer att göra en riktig hoj av den också?
 
Det finns ju ombyggnadskit för både KTM 690 och diverse 450-crossar till banhojar med clip-ons, kåpor osv. En sådan borde ju vara snudd på obscent rolig på en mindre bana.

Kör de inte någon enhetsserie med Honda CB500 också så det kanske finns grejer att göra en riktig hoj av den också?

Fast ombyggnation på det sättet är inte intressant just nu iaf. Standardracing är bekvämt och bra. Och jag vore definitivt inte intresserad att kicka igång hojen. 4-takt och startknapp. Samt en stånka.
 
Fast ombyggnation på det sättet är inte intressant just nu iaf. Standardracing är bekvämt och bra. Och jag vore definitivt inte intresserad att kicka igång hojen. 4-takt och startknapp. Samt en stånka.

Har inte alla moderna crosshojar och 690:n elstart? Dessutom är kicka ofta en barnlek när man lärt sig tekniken, både min 660 och 525:a startade nästan alltid på första kicken.

Annars säljer väl både KTM och Honda produktionsracers av sina Moto3-hojar.
 
Swedie: Jag har en himla fin Honda du kan få köpa. Sliter knappt några däck alls. Det finns ingen kick heller, vilken dröm va?
 
Osäkert om det du söker finns på marknaden idag eller är planerat till nästa år. Trenden är ju snarare mer nakna mellanmjölkshojar och mindre utbud av supersport tycker jag.

Kan du inte köra en 600:a med hårdare däck då? Typ Superbike Pro eller Michelins nya endurance-slicks?
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top