Nya reglerna 2013

-PaaTiish-

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2013
Hoj
-07 Yamaha YZF R6
Nu är det så att jag ska ta det nya A2 KK då jag inte hinner bli klar inom 5 dagar då reglerna införs.. och till mina frågor:

Om jag tar A2 och tex köper en R6:a som redan är strypt till 25KW fast att de ursprungligen redan passerar de 70KW, får man köra en sådan eller gäller det endast dom som tagit det innan 20130119? och till den andra frågan.. då jag vet att 98- YZF R1 är reggad till 55KW kan man då strypa den till 35KW för att den ska funka till de nya reglerna? och som följdfråga så undrar jag vad i sådana fall ni på forumet rekommenderar för MC även med modifikationer för att få super-sport looken men även de sköna ljudet för vill inte åka och bullra på vägarna :(

PS. har redan försökt hitta svar på många forum och google så ber om att inte få onödiga svar som att det finns trådar hit och dit, finns där en tråd som svarar på mina frågor så skicka gärna länk.. och har redan kollat på körkortsportalen angående reglerna men finns fortfarande vissa grejer som jag inte får svar på genom deras sidor,
Mvh
Patrik

Du får inte köra en R6:a som är strypt till 25 kW.
Dom räknar på ursprungseffekten när dom kollar ifall hojen är ok att strypa och köra eller inte. Fick detta svaret från Transportstyrelsen när jag kontaktade dom.

Svar: Den nya körkortsbehörigheten A2 som man kommer att kunna avlägga förarprov för efter den 19 januari 2013, kommer att ge rätt att köra tvåhjulig motorcykel som har en nettoeffekt av högst 35 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kilogram och som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung
i ett fordon med högst den dubbla effekten.

Behörighet A2 ger således inte rätt att köra motorcykel som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon som har mer än dubbelt så hög effekt som 35 kW.

Okej tack för snabbt svar! uppskattas även om jag är jävligt förbannad då jag inte tog det tidigare och kommer nu alltså få vänta två år extra efter att jag klarat A2 :huvet

eller så får man helt enkelt köra bana i två år men hur ofta är det tillgängligt i skåne?

Den gamla r1 an (1998) är lite mer osäkert. Beror på hur pappren ser ut. Är 55 kw orginaleffekten i reg beviset, så bör det gå. Men är den strypt från en högre effekt enligt reg beviset, då blir det nog svårt att få igenom

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna