Nya regler för MotoGP och Moto2 för 2013 - 2014

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
http://www.motogp.com/en/news/2012/MotoGP+Regulations+Decision+of+the+Grand+Prix+Commission

2014:
Kortfattat innebär de nya reglerna att alla hojar i MotoGP-klassen måste använda en standard-ECU från Magneti Marelli. Tillverkarna, som max får ha med 4 hojar, får dock använda sin egen mjukvara. Som "straff" får de bara använda 20 liter bensin.

Alla andra hojar måste använda mjukvaran från organisatören men får i gengäld använda 24 liter bensin.

Antalet motorer i MotoGP-klassen minskas till 5 för tillverkarna (nya tillverkare får använda max 9) och övriga 12 motorer.

Important Note: The above regulation changes are subject to the satisfactory conclusion of on-going negotiations between FIM, Dorna and the Manufacturers concerning the supply of additional machines and engines for use by other teams from 2014. Contracts for the supply of these machines, engines, parts and technical support must be concluded between Dorna and the Manufacturers prior to the first event of 2013. Only then will the technical regulation changes be finally adopted.

2013:
En viktgräns införs i Moto2 och den är 215 Kg inklusive allt (förare, hoj, utrustning, ombordkameror...)

Jag tror att Dorna och tillverkarna sakta men säkert gräver sin egen grav genom att tillåta fri elektronik och mindre bensin eftersom det kommer att kosta otroligt mycket pengar för att vara konkurrenskraftig :(
 
Du är på hugget perra!

Det verkar vara reglering mot att jämna ut skillnaderna?
Vet inte om jag hörde rätt men tyckte man på Mgp.com yttrade sig om att Dorna trycker på fabrikerna att erbjuda replikor av deras prototyper till 2014.
Detta vore en bättre lösning.

Tror Dorna är medveten om att CRT floppade ganska rejält och är totalt ointressant i GP sammanhang och denna sk "claimed rule" som innebär att fabrikerna skulle kunna köpa loss motorer från CRT har inte fungerat.

Det bästa vore om förutsättningarna från början vore så lika som möjligt.
 
Cal Crutchlow
""I look at the whole thing. Lorenzo has got the best Yamaha. He has the best engine, he has the best electronics so fuel economy is already better - we know that for a fact. So he is going to finish the race and not reduce power because this year (at Motegi), he finished with a litre anyway and ours ran out.

It means the same guys are going to win, the races are going to be the same. We are going to have to reduce power and finish where that allows us to finish. So far as I can see, Jorge and Dani will battle for the championship next year and the year after and the year after that.

I don't know how going to 20 litres is a help. I might be proved completely wrong. I have always been an admirer of how Carmelo (Ezpeleta, Dorna boss) does it because he is trying his best. Hopefully it will work and everyone will have to cut power.

But if you look at the race result this year, Lorenzo did two extra laps so from my point of view it is already a disadvantage and the same guys are going to win because they have the best equipment."
 
Man kanske ska lägga till att det är tillverkarna (MSMA) som bett om 20 liter för att få en rejäl utmaning, det är alltså inget Dorna hittat på.
 
Det här tycker jag var en intressant grej:
"Engines are frozen for all races of the same season."

Den regeln borde ju göra racen billigare. Samtidigt, om motorn visar sig vara klen jämfört med konkurrenternas, är säsongen ju i princip över. Å andra sidan, med 20 liters tank, kanske bränslemängden sätter prestandagränserna, inte effekten i motorn.
 
P€RRA;5676773 skrev:
Man kanske ska lägga till att det är tillverkarna (MSMA) som bett om 20 liter för att få en rejäl utmaning, det är alltså inget Dorna hittat på.

Honda som föreslog den kompromissen för att få behålla sina egna program i ECU´n.

Men som Cal sa så kommer det inte göra någon skillnad för resultaten då ett fåtal fabrikshojar haft mer prestanda och bensin över redan i år när dom andra haft mindre prestanda och bensin. Det blir bara mera fördel för dom 4 med fabriks-Honda/Yamaha.
 
Honda som föreslog den kompromissen för att få behålla sina egna program i ECU´n.

Precis, detta är inget annat än kohandel på hög nivå. Honda är mycket nöjda med denna deal, att använda sin egen mjukvara är mycket mer värt än en liter bensin...
 
När Casey, på presskonferensen efter loppet, fick frågan om -14's reglemente sa han:
-"...some of them are definately not gonna bring me back..."
 
Dorna sneglar tydligen på
http://www.shell.com/home/content/ecomarathon/
undrar om det är rätt väg?
För varför går man då inte hela vägen? Istället för en halvmesyr?
En motor till hela säsongen?
Ett insprutningsmunstycke med ett hål?
Och 1 gallon bensin/lopp.
Det stora kruxet med nuvarande ordning är att man har så kraftiga motorer att målet för förarna är att försöka snålköra så däck och bensin räcker till mållinjen. Det som brukar kallas ekonomirally. :rolleyes:

I F1 inbillar jag mig har man gjort tvärtom. Man har minskat motorstorleken allt eftersom motortekniken utvecklat starkare motorer. Dvs det hade blivit roligare racing (tror jag) inte ekonomirally med, MotoGP 600cc 4 cylindar, 675cc 3 cylindrar, 750 2cc cylindrar. Moto2 300cc 2 cylindrar, Moto3 150cc 1 cylinder.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top