http://www.motogp.com/en/news/2012/MotoGP+Regulations+Decision+of+the+Grand+Prix+Commission
2014:
Kortfattat innebär de nya reglerna att alla hojar i MotoGP-klassen måste använda en standard-ECU från Magneti Marelli. Tillverkarna, som max får ha med 4 hojar, får dock använda sin egen mjukvara. Som "straff" får de bara använda 20 liter bensin.
Alla andra hojar måste använda mjukvaran från organisatören men får i gengäld använda 24 liter bensin.
Antalet motorer i MotoGP-klassen minskas till 5 för tillverkarna (nya tillverkare får använda max 9) och övriga 12 motorer.
Important Note: The above regulation changes are subject to the satisfactory conclusion of on-going negotiations between FIM, Dorna and the Manufacturers concerning the supply of additional machines and engines for use by other teams from 2014. Contracts for the supply of these machines, engines, parts and technical support must be concluded between Dorna and the Manufacturers prior to the first event of 2013. Only then will the technical regulation changes be finally adopted.
2013:
En viktgräns införs i Moto2 och den är 215 Kg inklusive allt (förare, hoj, utrustning, ombordkameror...)
Jag tror att Dorna och tillverkarna sakta men säkert gräver sin egen grav genom att tillåta fri elektronik och mindre bensin eftersom det kommer att kosta otroligt mycket pengar för att vara konkurrenskraftig
2014:
Kortfattat innebär de nya reglerna att alla hojar i MotoGP-klassen måste använda en standard-ECU från Magneti Marelli. Tillverkarna, som max får ha med 4 hojar, får dock använda sin egen mjukvara. Som "straff" får de bara använda 20 liter bensin.
Alla andra hojar måste använda mjukvaran från organisatören men får i gengäld använda 24 liter bensin.
Antalet motorer i MotoGP-klassen minskas till 5 för tillverkarna (nya tillverkare får använda max 9) och övriga 12 motorer.
Important Note: The above regulation changes are subject to the satisfactory conclusion of on-going negotiations between FIM, Dorna and the Manufacturers concerning the supply of additional machines and engines for use by other teams from 2014. Contracts for the supply of these machines, engines, parts and technical support must be concluded between Dorna and the Manufacturers prior to the first event of 2013. Only then will the technical regulation changes be finally adopted.
2013:
En viktgräns införs i Moto2 och den är 215 Kg inklusive allt (förare, hoj, utrustning, ombordkameror...)
Jag tror att Dorna och tillverkarna sakta men säkert gräver sin egen grav genom att tillåta fri elektronik och mindre bensin eftersom det kommer att kosta otroligt mycket pengar för att vara konkurrenskraftig