Nya R1:an ger 162 på slangen!!

Vi bänkar regelbundet Gsxr 1000 och R1´or på jobbet och siffrorna stämmer bra. Senast bänkade vi en gixxer 1000 -03 och den gav 159 bhp (SAE) på hjulet. 02 orna har legat runt 154-155.
Kan fixa grafer om ni vill...

Daniel...

Felix skrev:
Jag tror det när jag ser det också,, min gsxr1000 med PC3 och helsystem ger 158,6 på slangen.. har svårt att tro att en R1:a har mer original..???

:hihi Vad jobbigt för alla som har effektkomplex när när det trimmas upp lite för varje år.. Japanerna vet hur man säljer nya hojjar varje år :lol

Fårstår dock inte vad som skulle vara så omöjligt med att utvecklingen går frammåt och man lyckas ta ur ett par pollar till och ändå möta miljö och bullerkrav. Man lägger ju en och annan mantimme varje år för att lyckas med just detta :rolleyes:

Själv tycker jag toppeffekt säger ganska lite om hur trevlig maskinen är att ladda runt vägarna/banan med även om man exkluderar eventuella chassiegenskaper så är ju motorns karaktär så mycket mer än bara siffran på toppeffekten. Men onekligen så lyckas man hålla fighten och prestigen till just detta. :dummer

:1pajas

ypvs skrev:
Vi bänkar regelbundet Gsxr 1000 och R1´or på jobbet och siffrorna stämmer bra. Senast bänkade vi en gixxer 1000 -03 och den gav 159 bhp (SAE) på hjulet. 02 orna har legat runt 154-155.
Kan fixa grafer om ni vill...

Daniel...

Gärna, släng upp dem :tummenupp

KickAss_Prod´s skrev:
Du sa d själv, ta 162 x 1.1 = 178 på veven. Inte helt orimligt? :tummenupp

Jo, det är högst orimligt.
Har du 162 på hjulet har du nog runt 170 i motorn.

Ni fattar väl att man inte förlorar tio HK på vägen till bakhjulet?

750RR

maverick_750rr skrev:
Jo, det är högst orimligt.
Har du 162 på hjulet har du nog runt 170 i motorn.

Ni fattar väl att man inte förlorar tio HK på vägen till bakhjulet?

750RR

Säger du det?
Min gammelgixxer gav 130 i motorn och 113,5 på bakhjulet.
Busan gav 163 på bakhjulet och 175 i motorn
Polarens gammelgixxer tjänade 3 hästar på att spänna kedjan. Mätt hos Henning. Ett år senare hade den tappat 10 hästar. Efter mycket letande bytte de kedja. Vips var de tillbaka. Kedjevax sa de.

Så, vad är dina argument för att man skall fatta att man inte kan tappa 10 hk på bäg till bakhjulet?

Freppa skrev:
Säger du det?
Min gammelgixxer gav 130 i motorn och 113,5 på bakhjulet.
Busan gav 163 på bakhjulet och 175 i motorn
Polarens gammelgixxer tjänade 3 hästar på att spänna kedjan. Mätt hos Henning. Ett år senare hade den tappat 10 hästar. Efter mycket letande bytte de kedja. Vips var de tillbaka. Kedjevax sa de.

Så, vad är dina argument för att man skall fatta att man inte kan tappa 10 hk på bäg till bakhjulet?

Som sagt, ingen idé. Mjukvarufel.

DaGaz skrev:
:hihi Vad jobbigt för alla som har effektkomplex när när det trimmas upp lite för varje år.. Japanerna vet hur man säljer nya hojjar varje år :lol

Fårstår dock inte vad som skulle vara så omöjligt med att utvecklingen går frammåt och man lyckas ta ur ett par pollar till och ändå möta miljö och bullerkrav. Man lägger ju en och annan mantimme varje år för att lyckas med just detta :rolleyes:

Själv tycker jag toppeffekt säger ganska lite om hur trevlig maskinen är att ladda runt vägarna/banan med även om man exkluderar eventuella chassiegenskaper så är ju motorns karaktär så mycket mer än bara siffran på toppeffekten. Men onekligen så lyckas man hålla fighten och prestigen till just detta. :dummer

:1pajas

Exakt, det är inte bara toppeffekten som avgör, nya r1 rovan är mer kortslagig än förr, jag gissa att den kommer vara klenare på lägre varv än den gammla motorn.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park