Nya provstartproceduren

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
I Anderstorp blev det ju en nya "provstartprocedur" med grön flagga istället för den springande gubben med två flaggor vi haft tidigare. Varför?
Jag har inte sett något om denna regeländring någonstans, men varför ändra?
Personligen tycker jag att detta verkar betydligt farligare då risken finns att bakomvarande startar någon sekund tidigare och risken för ihopkörningar blir större. (har olyckan i Falkenberg där en cykel i andra led inte kom iväg i minnet)

Mina 2 cent

Instämmer helt! :tummenupp

Den provstarten är enda gången man får prova att starta från den plats man har fått på gridden. Och alltså den enda chansen man har att se vilken fart man kommer att ha in i första böj om man laddar fullt, och enda chansen att hitta en lämplig bromspunkt.

Nu vågade i alla fall inte jag göra en riktig provstart eftersom jag inte kunde lita på att killen som står precis framför mig drar iväg precis samtidigt...

Att släppa iväg ett led i taget känns både enklare och säkrare....

Jag är som vanligt bakåtsträvande och tråkig, och tycker att det var bättre förr... :hihi

Jag är nog böjd att hålla med er ovan. Från läktarplats såg det inte ut att bli mycket till provstarter, iaf inte från de bakre leden. Såg mer ut som folk bara rullade iväg ut på uppvärmningsvarvet.

Pelle B skrev:
2132123 I Anderstorp blev det ju en nya "provstartprocedur" med grön flagga istället för den springande gubben med två flaggor vi haft tidigare. Varför?
Jag har inte sett något om denna regeländring någonstans, men varför ändra?
Personligen tycker jag att detta verkar betydligt farligare då risken finns att bakomvarande startar någon sekund tidigare och risken för ihopkörningar blir större. (har olyckan i Falkenberg där en cykel i andra led inte kom iväg i minnet)

Mina 2 cent

Börjar med att säga att jag instämmer till fullo.

Men är detta verkligen den riktiga? Jag tror inte det utan att det var till följd utav en lat startman som inte orkade springa i regnet.

/Pär

sleven skrev:
2133919 Börjar med att säga att jag instämmer till fullo.

Men är detta verkligen den riktiga? Jag tror inte det utan att det var till följd utav en lat startman som inte orkade springa i regnet.

/Pär

Hoppas att det bara var en lat startman och att de kör den "riktiga" startproceduren. Det känndes som inte alla visste om det var provstart eller den racestart när de släpte iväg oss.

Inget är väl ändrat i reglementet, det var väl bara ARC som gjorde en egen tolkning av det. :)

Neutral skrev:
2134477 Inget är väl ändrat i reglementet, det var väl bara ARC som gjorde en egen tolkning av det. :)

Vi kan väl hoppas det, för det var ingen bra variant enligt min mening.....

kan kolla detta i kväll.... ska träffa våran mc domare ikväll.

// Mathias

Ps. Håller med er andra, den provstarten jag såg så började bakre leden köra innan dom som va framför.. inte bra!!! Ds.

Neutral skrev:
2134477 Inget är väl ändrat i reglementet, det var väl bara ARC som gjorde en egen tolkning av det. :)

Jag stod precis framme vid räcket när första "provstarten" gick och det var någon som då frågade mannen som skötte starten om han inte skulle springa. Hans svar blev något i stil med. "Nä nä. Det där är borta och gammalt. Man gör så här nu för tiden. Har du inte kollat på motogp? Det är så här dom gör där."

Penguin skrev:
2132290 Jag är nog böjd att hålla med er ovan. Från läktarplats såg det inte ut att bli mycket till provstarter, iaf inte från de bakre leden. Såg mer ut som folk bara rullade iväg ut på uppvärmningsvarvet.
Stämmer. Svårt att blåsa på när folk kör ut så sakta på provstarten.

Sen måste jag säga att det var en upplevelse att få starta i en kurva också :3freak

En annan sak som störde mig litegranna var att vi skulle få två varv att kolla banan innan start i supermoto (eftersom vi inte fick nån warmup), så blev det inte heller utan vi stannade av och körde start direkt. Det är väl okay om banan hade vart densamma som på träningarna men nu var det ju inte så, och på en offroadsträcka så är det mer än bara kurvradier som man ska läsa av och komma ihåg.

Depåbitchen skrev:
2135904 Jag stod precis framme vid räcket när första "provstarten" gick och det var någon som då frågade mannen som skötte starten om han inte skulle springa. Hans svar blev något i stil med. "Nä nä. Det där är borta och gammalt. Man gör så här nu för tiden. Har du inte kollat på motogp? Det är så här dom gör där."
Han borde nog kolla mindre på TV och mer i specialreglementet för roadracing utgiven av Svemo.

Neutral skrev:
2136041 Han borde nog kolla mindre på TV och mer i specialreglementet för roadracing utgiven av Svemo.
...och när han tittar på TV så ska han titta på WSBK...

Neutral skrev:
2136041 Han borde nog kolla mindre på TV och mer i specialreglementet för roadracing utgiven av Svemo.

Håller med.
När jag gick licenskursen i april var det ingen som nämnde något om en sådan start som dom använde sig av i Anderstorp vad jag kan minnas i alla fall.

När jag började tävla startade man alltid med flagga och det var inga problem.
Löpar proceduren kom efter en krash i superbike VM i mitten på -90 talet.

Provstart tycker jag det är fel att kalla det.
Det är ett varm up lap.
Provstart gör man efter avflaggning på tidsträningen.
Tänk på att inte bränna eller värma kopplingen på ett varm up lap, dumt.
Kolla hur grabbarna gör i VM ingen har brått iväg på varm up lap!

Var själv med i krashen på falkenberg för två år sedan.
Denna orsakades av motorstopp i den riktiga starten! inte i en så kallad provstart.

Hur som hels jag gillar flagg starten.
Ta nu inte illa upp...... :pannkyss

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back