Nya (oskrivna) regler vid MC-åkning

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Alltså..... när jag var aktiv hojåkare tidigt nittiotal, så fanns det en del oskrivna regler för oss hojåkare. Tex man hejade på alla mc-förare man mötte på vägen, man åkte i nån slags formation på vägbanan om man var fler än två, genom att blinka höger en gång signalerade man till kompisen bakom att han/hon skulle köra om etc.

Nu när jag återupptagit hojåkandet så tycker jag att jag känner inte igen mig!
Ingen hejar (´kejrå - en del gör det), MC:s ligger hipp som happ på vägarna etc

Har mentaliteten ändrats? Vad är det som gäller nu? Vem/var/hur ska man hejja på mötande etc?
Jag fattar ingenting. Hjälp mig nu så jag inte åker omkring som en fullständig idiot och gör bort mig på vägarna!

duckie skrev:
Alltså..... när jag var aktiv hojåkare tidigt nittiotal, så fanns det en del oskrivna regler för oss hojåkare. Tex man hejade på alla mc-förare man mötte på vägen, man åkte i nån slags formation på vägbanan om man var fler än två, genom att blinka höger en gång signalerade man till kompisen bakom att han/hon skulle köra om etc.

Nu när jag återupptagit hojåkandet så tycker jag att jag känner inte igen mig!
Ingen hejar (´kejrå - en del gör det), MC:s ligger hipp som happ på vägarna etc

Har mentaliteten ändrats? Vad är det som gäller nu? Vem/var/hur ska man hejja på mötande etc?
Jag fattar ingenting. Hjälp mig nu så jag inte åker omkring som en fullständig idiot och gör bort mig på vägarna!

Du gör helt rätt. Jag gör likadant, med undantag för högerblinket, som jag inte känner igen. Jag vinkar med vänster hand om jag vill bli omkörd.

Det finns så mycket löst folk på vägarna nuförtiden...

Jag vinkar alltid på MC-åkare, börjar dock bli sne på hälften av glidar-åkarna som aldrig vinkar tillbaka, men skitsamma. Vinkar alltid.
Formation brukar vi köra i också om vi är fler än 4... ligger såhär _-_-_-_-

Så du har nog bara hamnat i fel sällskap. ;)

Jag har också återvänt till hojåkandet efter en paus på knappt 10 år men jag måste säga att jag tycker att iaf hejandet har blivit bättre. Det kan iofs bero på att det är fler hojar ute nu.

De enda som inte hälsar är mupparna som kör chopper :tummenner

BTW: Var ute och åkte i Rimbo-trakterna i helgen och där hälsade folk som tokiga! Det var rejäla hälsningar med hela handen och armbågen i 90 graders vinkel = :tummenupp

Kay skrev:
Jag vinkar alltid på MC-åkare, börjar dock bli sne på hälften av glidar-åkarna som aldrig vinkar tillbaka, men skitsamma. Vinkar alltid.
Formation brukar vi köra i också om vi är fler än 4... ligger såhär _-_-_-_-

Så du har nog bara hamnat i fel sällskap. ;)

Mmmm, det är mest de där med fransar på kläderna som inte hejjar tillbaks, men ville inte skriva det :-o

Jag är inte helt borta från scenen alltså, det känns ju tryggt.

sandstream skrev:
BTW: Var ute och åkte i Rimbo-trakterna i helgen och där hälsade folk som tokiga! Det var rejäla hälsningar med hela handen och armbågen i 90 graders vinkel = :tummenupp

Haha.... det finns risk för att det var mig du träffade på. Vi var 4 pers som mötte två lökar, vi mötte dom två gånger, en av dom körde en såndära hoj som du har... Jag brukar fula mig lite när jag morsar, ibland blir det t.o.m hönnör... i helgen vinkade jag som en glad 4-åring när jag mötte en polisbil haha...

"Blinka höger för att visa att det är fritt att åka förbi" har kostat livet på för många, så ge faan i de!

HanneZ skrev:
"Blinka höger för att visa att det är fritt att åka förbi" har kostat livet på för många, så ge faan i de!
Det är väl inte tvång på att köra om då? I så fall har jag gjort bort mig massa gånger...

Tyvärr är det väl samma tendens i samhället i övrigt - det gäller att ta vara på sig själv och skita i andra, varför skulle man då ta risken att bli förudmjukad av att vinka själv och inte få en vink tillbaka? Detta är nog samma fenomen som varför vissa aldrig vågar hälsa på en person först av rädsla för att mötas av tystnad.

Men vi som skiter i vilket fortsätter sätta ut handen, det är de som inte hälsar tillbaka som är loosers!

Blinkers använder man när man ska svänga och INGET annat.
Bilar som ska svänga ut från höger kan missbedömma situationen och köra ut rakt framför dig. Något att tänka på. Använd handen istället om du ska vinka förbi bakomvarande hoj.

Ingen av oss vill bli kylarprydnader på 4-hjulingarna!!

Jag ger en vink till alla som vinkar på mig. Är så trött på att hälsa och inte att de hälsar tillbaka så jag hälsar först när den andre hälsat.

Hejar gör jag på alla sporthojar.
Vad gäller custom beror det lite på för de mesta blir det en liten hälsning, "HD snubbar" har jag slutat heja på...

Är man flera ute och kör blir det formation som Kay så fint visade..
(Kan vara lite sämre med det beroende på vilket humör man e på dock.... :gnissla )

Omkörning markerar jag med vänsterhanden.

När man kör hoj så vinkar jag, men kör jag större fordon använder jag blinkers (en blink), men självklart bara när det inte finns något fordon som är på väg ut på ens egen väg (man blinkar väl f.ö. aldrig klartecken om det finns en påfart lite längre fram, och särskilt inte om det står en bil och väntar???)

Sen om ett framförvarande fordon blinkar "klartecken", så innebär det för mig framför allt att han/hon är beredd på en omkörning och att han/hon tror att det är rent framåt, självklart kan man inte lita på det utan måste bedöma själv om en omkörning är OK...

Rätt använt är det en hjälp, men aldrig en försäkring att det går bra!

Last edited:
Nu menar jag inte blinka generellt för att visa att det är fritt - man blinkar(de) till en gång för att visa den MC som man formationsåker med att "var snäll och kör om mig - jag vill inte ligga först längre".

Det "nya" sättet att vinka förbi med vänsterhanden verkar ju bättre - det ska jag köra med hädanefter eftersom det verkar vara det som är gångbart nu!

Några sånna oskrivna lagar minns inte jag alls från 90-talet.
Hejandet beror ju på mängden av andra hojar man möter, det kan ju bli rätt många nu för tiden.
Egentligen håller jag bara på med det för att inte förarga, själv bryr jag mig inte så mycket om det hejas eller inte.

Jag upplever att dom flesta sporthojsåkarna hälsar..Inte dom fransbeklädda människorna.. -en del gör..o då hälsar jag tillbaka.. :tummenupp Men finns det ingen som blinkar o varnar för Poliskontroller längre eller?? :confused: .. Verkar ju vara 1/20 bilar som blinkar.. :va

Ett stort tack din den Fransbeklädde HD åkaren som för en tid sedan varnade oss vid färjan vid Lysekil..Genom att gapa - POLIS KONTROLL PÅ ANDRA SIDAN :rolleyes:

//David

Hejja

Nu ska ni inte vara stygga mot de fransbeströdda (läderspets). De gör så gott de kan men det är svårt att lyfta handen från styret när man kör. :va

KjellF

Pejo skrev:
Haha.... det finns risk för att det var mig du träffade på. Vi var 4 pers som mötte två lökar

Vad är det där för uttryck? "lökar"?

Jag har hört en massa, för mig, nya mc-ord på senare tid, jag känner mig helt lost asså.
"Klota" har jag lärt mig tex, och "stoppis". Sånt fanns inte på nittiotalet :-D

tillochmed jag som är inne på bara min andra sesång har förstått det där med hällsning på MC, men en sak jag prövade för nån dag sedan var likandant som man gör med bilar (på de flesta platser) när jag har kört om någon och de har gått ut till kanten så tackar man igenom att blinka höger,vänster,höger. Men ingen som jag körde om "ljustutade" mot mig bakifrån? :va Gör man bara inte så mot motorcykelförare eller är det bara här nere i södra sverige folk inte gör så? Uppe i norrland är detta något som alla vet...

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!