Nya oljetråden

Okej.

Det var billigt. Om jag hade fått betala för oljan (A747) som jag nu är sponsrad med hade literpriset blivit 44:- Aspen som jag köper hos den lokala järnaffären kostar 850:- för en dunk. Det blir 34 kr litern. :näsblod

Ja, oljepriset gör en hel del på totalpriset, tänkte nog inte riktigt på det. Det är nog närmare 40 kr ändå. Även om soppan är tre gånger så dyr som för en gathoj så spar man ju en del på däck genom att hojen är lättare med mindre effekt. På en säsong är jag övertygad om att jag sparar pengar och jag vill inte bli emotsagd här. :D

Kolla med Nordgren om han kan slå Aspen-priset, jag kommer inte ihåg vad han tar men jag ska till att beställa snart också. :)

Det kommer att bli ett digert 250 RR gäng på KM:t, Pär, Gustav, Teddy, Bonnivart, Fredde, Calle Torsell, sedan fyller vi ut med ett gäng 125:or och å Standard 250 som rundningsmärke (kommer säkert kommentarer från Torkel och ett gäng unga talangfulla 125 RR förare)
Nu börjar man längta:)

Hur många 125Jr föräldrar har licens? Vi borde uppmana dem att köra barnens hojar, kostar ju knappt något (2 KM + Rookie Race) och det kan ju vara kul för både barn och föräldrar. Dessutom går väl 125Jr racen först så föräldrarna inte kan sabba barnens hojar. :hihi
 
Last edited:
Ja, oljepriset gör en hel del på totalpriset, tänkte nog inte riktigt på det. Det är nog närmare 40 kr ändå. Även om soppan är tre gånger så dyr som för en gathoj så spar man ju en del på däck genom att hojen är lättare med mindre effekt. På en säsong är jag övertygad om att jag sparar pengar och jag vill inte bli emotsagd här. :D

Kolla med Nordgren om han kan slå Aspen-priset, jag kommer inte ihåg vad han tar men jag ska till att beställa snart också. :)



Hur många 125Jr föräldrar har licens? Vi borde uppmana dem att köra barnens hojar, kostar ju knappt något (2 KM + Rookie Race) och det kan ju vara kul för både barn och föräldrar. Dessutom går väl 125Jr racen först så föräldrarna inte kan sabba barnens hojar. :hihi

Jnr förräldra race, hmm, en bra ide för KM, sedan tycker jag förstås att vi inte ska begränsa till dom vars ungar kör 125 jnr hoj, det räcker med att barnet i fråga är junior, en blandklass med farsor, då skulle till och med jag ha en chans:D
 
Jnr förräldra race, hmm, en bra ide för KM, sedan tycker jag förstås att vi inte ska begränsa till dom vars ungar kör 125 jnr hoj, det räcker med att barnet i fråga är junior, en blandklass med farsor, då skulle till och med jag ha en chans:D

Jag tänkte att alla 125Jr hojar är lediga när 125-400 går. Ska du köra 600 måste du ju köra i R600 eller ha egen klass då.

Kanske bättre att ni alla kör juniorhojar i 125-400 och får egen prisutdelning.
 
Det kommer att bli ett digert 250 RR gäng på KM:t, Pär, Gustav, Teddy, Bonnivart, Fredde, Calle Torsell, sedan fyller vi ut med ett gäng 125:or och å Standard 250 som rundningsmärke (kommer säkert kommentarer från Torkel och ett gäng unga talangfulla 125 RR förare)
Nu börjar man längta:)
Tjänn min afgaaas!! :yoparty

Kolla med Nordgren om han kan slå Aspen-priset, jag kommer inte ihåg vad han tar men jag ska till att beställa snart också. :)

Jag ska byta till Aspen i år också, sambeställa kanske? Har fått ledigt för Brno också!
 
Last edited:
Jag ska byta till Aspen i år också, sambeställa kanske? Har fått ledigt för Brno också!

YES!!! :yoparty

Jag trodde du skulle banga faktiskt :hihi

Nordgren ringde på väg till England för att hämta en ex-VM 125:a i en Passat :D och tydligen är det team-träff om två veckor så jag kanske kan ta med mig soppa redan då? Men det är klart vi fixar det gemensamt. :)
 
Fråga?

Kan man köra på vanlig handelsbensin i en Tz 125cc
när det är rekomenderat min 100oktan?
Vad kan tänkas hända med vanlig bensin,går den sämre
eller pajar grejorna?
 
Fråga?

Kan man köra på vanlig handelsbensin i en Tz 125cc
när det är rekomenderat min 100oktan?
Vad kan tänkas hända med vanlig bensin,går den sämre
eller pajar grejorna?

Rekommenderar de 100 oktan är väl risken för spikningar överhängande med pumpsoppa.

En annan nackdel med pumpsoppa är att den ofta varierar från gång till gång du tankar. Dels är det inte alls lika hög kvalitet som racesoppa och dessutom så sjunker oktantalet mycket snabbare, dessa två faktorer gör att om du bestyckar TZ:n snålt och råkar få sämre soppa nästa gång så är risken för haveri stort.

Fundera på hur mycket soppa du kommer att göra av med och om det är en stor peng egentligen.
 
Fråga?

Kan man köra på vanlig handelsbensin i en Tz 125cc
när det är rekomenderat min 100oktan?
Vad kan tänkas hända med vanlig bensin,går den sämre
eller pajar grejorna?

Det beror helt på vilka toppar du åker med. Originaltoppar+tändning från -95 är väl avsedda för blyad racesoppa och då funkar BF98 inge vidare. Det lär väl dock vara troligt att någon gång sedan dess har något hängt dit andra toppar men utan att titta på dess volym och utformning är det svårt att svara på om cykeln spikar ihjäl sig på nolltid eller bara går lite illa med BF98 i tanken.

Vill du absolut åka på pumpsoppa så finns där toppar avsedda för det men med tanke på hur lite extra kostnaden blir för att åka på riktig bensin typ Aspen så ser jag inte riktigt en anledning.
 
Tack för svaren,jag tänker inte äventyra hojen på något
sätt man är lite nyfiken bara.
Ja det ska va blyad soppa orginal.
Apropå olja så fanns det en olja som hette powerup på 80 talet
finns den oljan kvar måntro?(2 T syntet)
 
Har en liten fråga om olja till en Vespa sprint 150cc från början av 70-talet:
Gör det något om det är Syntetolja istället för mineral(som det står att det ska vara i manualen) som är blandat med bensinen?


Edit: såg nu att tråden låg i racing forumet, så vi kan låtsas att vespan ska användas till racing :rolleyes:
 
Last edited:
Har en liten fråga om olja till en Vespa sprint 150cc från början av 70-talet:
Gör det något om det är Syntetolja istället för mineral(som det står att det ska vara i manualen) som är blandat med bensinen?


Edit: såg nu att tråden låg i racing forumet, så vi kan låtsas att vespan ska användas till racing :rolleyes:

Tillverkaren av din vespa förväntar sig sannolikt att du kör på vanlig motorolja från 70-talet. Jag kan nog lova att äta upp min hatt om du någonstans i någon butik hittar sämre olja idag oavsett vilken du väljer.

Slutsats, du kan köra på vad som helst men välj valfri tvåtaktsolja så blir det bättre än vad konstruktörerna byggde din vespa för.
 
Tillverkaren av din vespa förväntar sig sannolikt att du kör på vanlig motorolja från 70-talet. Jag kan nog lova att äta upp min hatt om du någonstans i någon butik hittar sämre olja idag oavsett vilken du väljer.

Slutsats, du kan köra på vad som helst men välj valfri tvåtaktsolja så blir det bättre än vad konstruktörerna byggde din vespa för.

jo, det var det jag antog och då det är mina morföräldrar vespa så vill jag göra mer än "anta" att det funkar. En versktadshycklare sa till mina morfärldrar att absolut inte gick med syntet då det skulle bli som tuggummi på något jäkla sätt :va

Men tack för svaret så slipper jag vara lite orolig för det :tummenupp
 
Polyisobutylene

hej alla 2T fantomer min lycka är fullständig ett svenskt forum som bara handlar om 2T:Bugar:Bugar

som rubriken lyder polyisobutylene :va:va syntet gummi:tummenupp

Graham Bell upptäckte ju för ett större antal år sedan att med mera olja""%"" så levererade motorerna mera HP, Jag tror att herr Bell visste och fattade vad o varför det blev en reaktion.

Herr bell körde ju mest på CASTROL olja, CASTROL oljan superTT innehåller ca 20-25% polyisobutylene, Varför?? jo därför att polyisobutylene gör att atomiseringen av bränslet blir finare i molekyl format, Det innebär att bränsle molekylerna lättare kan binda sig till en bränsle molekyl.

Av denna anledning så blir det mera HP med mera 2T olja under förutsättning att bränsle/luftblandningen är rätt i %tal.

Polyisobutylene används i dag i större mängder i diesel just pga att atomiseringen blir otroligt mycket bättre, jag har sett tester på en gammal MB 200 sunk diesel där man tillsatte 10% polyisobutylene i dieseln skillanden blev nästan 30% lägre bränsle förbrukning och ALL svartrök var borta som i ett trollslag.

naturligvis får man inte denna reaktion på en modern comonrail diesel men skulle man ta bort polyisobutylene,en ur diesel så skulle varenda ny diesel spotta o ryka som en gammal MB200.


Polyisobutylene används idag som raket bränsle tillsammans med flytande syre i vissa av nasas raketer, det är billigt kan inte explodera, är inte speciellt jätte giftigt som hydrasin som EX.

Polyisobutylene. Vad är då detta?? jo syntetgummi i flytande form, tror det tillverkas ca 10 milioner liter om året av detta ämne, Det skiljer naturligvis lite på dom olika formerna av polyisobutylene familjen.

Tuggummi = polyisobutylene, sugnappar. somliga kondomer, gummilister osv osv. Det som skiljer är molekylernas storlek och sammansättning beroende vad man skall använda detta till.

Men skall man ha en prestanda olja så vill man ha innehålls deklarationen för ju mera polyisobutylene ju mera atomisering av bränslet dom millisek det har på sig genom motorn upp i grytan och på vägen in från squichbandet.

polyisobutylenen gör även att oljan kan atomiseras bättre och därmed smörja effektivare.


sorry om jag verkar skitviktig men har talat med så många kemister både i sverige och utomlands så jag tror att infon skall vara rätt.

mvh moddlaren
 
Tack för svaren,jag tänker inte äventyra hojen på något
sätt man är lite nyfiken bara.
Ja det ska va blyad soppa orginal.
Apropå olja så fanns det en olja som hette powerup på 80 talet
finns den oljan kvar måntro?(2 T syntet)


Varför vill en 2t (ja somliga då tydligen) ha blyad soppa?
 
Hej!

Ja precis som Boris säger men även kylningen var bättre med blyad bensin.
Kolvarna var något större med blyad,numera säljs bara kolvar för oblyad
bensin något mindre.SNC11564.JPG
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top