Nya körkortsregler

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tja!

Lite förändringar i körkortsreglerna på gång: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article4222951.ab
Bra att det blir lättare att dra in körkortet för dom som är sjuk och att yrkesförare blir kollade oftare :tummenupp Men att ha 18-åriga taxichaffisar känns lite sisådär :va Såhär i efterhand så sög jag som bilförare när jag var 18, ansåg mig vara totalt odödlig och körde därefter :död
Dock stog det inget om nya regler för hojkort, någon som vet något mer? :va
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Att ändra till 21 år för lastbil och 18 för buss låter fulkomligt hål i huvudet.
Byte av tunga kk så tätt som vart femte år ser jag inte heller poängen med, dessutom lär det förstås bli ökade kostnader för kk-innehavaren.
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Jag tog taxikort då jag var 18. Utan kund gick det fort, med kund gick det väldigt mjukt.

Tycker det är konstigt att taxi har 21-årsgräns. Med buss kan jag förstå det litegrann. Stort fordon och mycket folk.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Vi har redan en nationell taxinäring som på 30 år gått från (hyfsad) professionalism och seriositet till i det närmaste anarki, en utbredd amatörism och obefintlig servicekänsla. I somliga avseenden gäller det även bussföretagande. Det känns inte som om det optimala greppet nu är att dessutom låta tonåringar köra...

Inte ens om man lägger de subjektiva värderingarna kring kvalitet åt sidan och bara tittar på säkerhet så känns det som en bra idé. Det fanns en anledning till de nuvarande åldersgränserna, och den som försöker få mig att tro att dagens 18-åringar är mer trafiksäkra än de för 20 år sen får jobba hårt. :)
 
Last edited:

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Jag pluggar på Transport. och det kommer även nya klasser inom lastbil och buss.

Dom kommer heta:

Lastbil: "C1" Begränsad lastbil. totalvikt 7,5 ton.

Buss: "D1" begränsad buss. kommer inte ihåg vad det var som var speciellt för den.

Även förarbeviset för moped kommer försvinna och det kommer bli ett körkort ist. ålder för detta är 16 år. och du kan bli av med det. vilket man inte kunde innan.

traktorkortet ersätts med mopedkortet.

Tungt släp kommer höjas till max 1800 kg i nuläget ligger det på 1500 kg.
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Ööh... kan du utveckla det där? :confused:

Totalvikten för ett tungt släp är idag 1500 kg. det kommer höjas till 1800. pga. av alla som kör olagligt med hästtransporter.
Vilket kommer att resultera till att många kommer köra olagligt iaf. Då en del har bilar som inte får dra så mycket. även om föraren har E-kort.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Betyder det att man kan ta taxikort utan att ha haft B-kort i 2 år nu då?
Iom att man kan ta kortet från 18?

:va
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Så för att få köra traktor ska man ta ett mopedkort istället? :confused: Jahapp, då är väl nästa steg att man får flyga helikopter om man har utbildning på elvisp :huvet

Ungefär så. Förmodar att fler ungdommar kommer köpa 125:a ist nu då. då åldersgränsen är samma.

Betyder det att man kan ta taxikort utan att ha haft B-kort i 2 år nu då?
Iom att man kan ta kortet från 18?

:va

Japp, Men kravet är att du ska ha B körkort innan du får ta yrkesbeviset.
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Totalvikten för ett tungt släp är idag 1500 kg. det kommer höjas till 1800. pga. av alla som kör olagligt med hästtransporter.
Vilket kommer att resultera till att många kommer köra olagligt iaf. Då en del har bilar som inte får dra så mycket. även om föraren har E-kort.
Totalvikten för tungt släp...?
Förstår inte riktigt vad du menar; det finns väl ingen generell viktgräns för tungt släp utöver de individuella (tillverkarens uppgifter om max släpvikt) för varje fordon?
Ett lätt släp är ju uttryckligen definierat (på ett par olika sätt) medan tungt släp definieras som "andra släp än lätta".
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Totalvikten för ett tungt släp är idag 1500 kg. det kommer höjas till 1800. pga. av alla som kör olagligt med hästtransporter.
Vilket kommer att resultera till att många kommer köra olagligt iaf. Då en del har bilar som inte får dra så mycket. även om föraren har E-kort.

Så du menar när jag är ute och kör 18tons lastbil får jag inte koppla ett släp efter som väger mer än 1800kg...(ja jag har CE). Tror du missuppfattat det där rätt hårt.
 

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Västerås, Uppsala men oftast mittemellan
Hoj
Klr 600 motard
Jag pluggar på Transport. och det kommer även nya klasser inom lastbil och buss.

Dom kommer heta:

Lastbil: "C1" Begränsad lastbil. totalvikt 7,5 ton.

Buss: "D1" begränsad buss. kommer inte ihåg vad det var som var speciellt för den.

Även förarbeviset för moped kommer försvinna och det kommer bli ett körkort ist. ålder för detta är 16 år. och du kan bli av med det. vilket man inte kunde innan.

traktorkortet ersätts med mopedkortet.

Tungt släp kommer höjas till max 1800 kg i nuläget ligger det på 1500 kg.

vad finns det då för mening att ta mopedkort när man kan ta lättmckort :brinnerup (a1)
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Så du menar när jag är ute och kör 18tons lastbil får jag inte koppla ett släp efter som väger mer än 1800kg...(ja jag har CE). Tror du missuppfattat det där rätt hårt.

Nu talar vi ju givetvis om bil, intesant?

vad finns det då för mening att ta mopedkort när man kan ta lättmckort :brinnerup (a1)

Mopedkort är nog lättare ska du se :p för blondiner. you know.

Totalvikten för tungt släp...?
Förstår inte riktigt vad du menar; det finns väl ingen generell viktgräns för tungt släp utöver de individuella (tillverkarens uppgifter om max släpvikt) för varje fordon?
Ett lätt släp är ju uttryckligen definierat (på ett par olika sätt) medan tungt släp definieras som "andra släp än lätta".

jag vet att det är rätt luddigt. men jag ska be om en kopia av min lärare imån så ska jag kolla vad det står lite mer exakt.

Då kanske det är dags att ta ett sånt innan 30årsdagen :D

Ja, frågan är bara vad du ska ha ett sånt till. Då du måste köra ett visst antal timmar per år inom yrket för att inte bli av med det.
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
I samma veva som kk-reglerna skärps påtagligt kring tung trafik införs, litet diffust från sidan sådär, fordonsklassen personbil klass 2. Det innebär t.ex. att samma lastbilsreggade turnébuss som jag själv, med tunga kort, inte får köra i yrkesmässig trafik utan specifikt yrkeskompetensbevis, den får min pensionerade mamma köra på sitt 45 år gamla B-kort om man (litet förenklat, men bara litet) slänger in några sängar och reggar den som personbil klass 2... :4skrika


(Bra länk, Badger)
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Jag hoppas att dessa regler införs i framtiden så att jag inte påverkas då eftersom jag tar C kortet till sommarn?

Vad "får" dom som redan har C och D kortet när det införs C1 och D1 osv?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top