Nya körkortsregler

Så för att få köra traktor ska man ta ett mopedkort istället? :confused: Jahapp, då är väl nästa steg att man får flyga helikopter om man har utbildning på elvisp :huvet

Traktorkort eller mopedkort... grejen me dessa kort är inte att visa upp körskicklighet utan visa att man har lite hum om gällande trafikregler.:tummenupp
 
Jag hoppas att dessa regler införs i framtiden så att jag inte påverkas då eftersom jag tar C kortet till sommarn?

Vad "får" dom som redan har C och D kortet när det införs C1 och D1 osv?

Dom får nog behålla sina tunga kort.


Slänger in badgers otroligt bra text för enkelhetens skull


Att genomföra många förändringar tar tid
Ett nytt direktiv om körkort (2006/126/EG) har beslutats som träder i kraft den 19 januari 2007. Alla länder inom samarbetsområdet EES, dvs. alla medlemsstater inom EU samt Norge, Island och Liechtenstein, ska nu ändra sin egen lagstiftning så att den stämmer överens med det nya direktivet.

Enligt den tidsplan som anges i direktivet så har medlemsstaterna sedan fyra år på sig att ändra sin lagstiftning och inom ytterligare två år måste denna lagstiftning också tillämpas. Det innebär alltså att det tar fram till den 19 januari 2013 innan man kan säga att de nya reglerna gäller i praktiken.

Flera nyheter för svensk del
För svensk del innebär direktivet flera nyheter. Det gäller bland annat reglerna för vilka släp man får dra med B-körkort, att nya körkortsbehörigheter införs, att vikt- och åldersgränser ändras och att de som har körkort för buss och lastbil måste byta körkort oftare, i takt med att yrkeskompetensbevisen för yrkesförare ska förnyas.

Några exempel på körkortsdirektivets påverkan på svenska regler enligt det nya direktivet:
1. Utbytet av körkort C och D skall göras vart 5:e år. (Idag vart 10:e år). För A- och B-behörigheterna gäller fortfarande 10 år som huvudregel.

2. Vi kommer att införa nya behörigheter C1 (lastbil max 7,5 ton) och D1 (buss max 16 passagerare). Ålder 18 respektive 21 år. Dessa finns inte i det svenska systemet idag.

3. Mopedkörkort AM (minst teoriprov krävs) kommer att införas och krävas för mopeder som går över 25 km tim. (Vi har idag krav på förarbevis för sådana mopeder, klass 1). Ålder 16 år.

4. Nya behörighetsregler för MC blir:
A1 - max 125 cm3, 11kW, 0,1 kW per kg motorcykelvikt
A2 - max 35 kW, 0,2 kW per kg motorcykelvikt
A - alla motorcyklar
Åldern för A1 är 16 år; för A2 18 år antingen med två års erfarenhet av A1 och körprov eller utbildning eller 18 år och direkt tillträde (kunskapsprov och körprov); för A 20 år med två års erfarenhet av A2 och körprov eller utbildning eller 24 år för direkt tillträde.

5. Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov. (Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil + släp inte överstiger 3500 kilo).
Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner.

6. Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen)

7. Åldern för C-körkort höjs till 21 år och för D-körkort till 24 år. För yrkesförare (med yrkesutbildning enligt direktiv 2003/59 och som alla yrkesförare skall ha i framtiden) gäller dock fortsatt 18 respektive 21 år som vi har idag.

8. Micro-chip får införas på körkortet.
 
Ehhh.. vad sägs om att köra taxi? :rofl
hehe, ja det är ju en hyfsat bra anledning till att ta taxikort.:)

Jag tog taxikort för länge sedan och körde extra ett tag. Men jag kom ganska snabbt på att det inte var något för mig.
Bland annat har jag svårt att hitta, speciellt om jag är stressad, och detta var ju långt innan gps var vanligt.

Nu har jag automatiskt på något vis förlorat taxikortet för många år sen.
 
hehe, ja det är ju en hyfsat bra anledning till att ta taxikort.:)

Jag tog taxikort för länge sedan och körde extra ett tag. Men jag kom ganska snabbt på att det inte var något för mig.
Bland annat har jag svårt att hitta, speciellt om jag är stressad, och detta var ju långt innan gps var vanligt.

Nu har jag automatiskt på något vis förlorat taxikortet för många år sen.

Som jag tidigare sagt. Du måste köra ett visst antal timmar i yrkestrafik per år för att ha kvar kompetensen.

Kan fallet även vara så att du fyllt 45?
Och inte skickat in hälsodeklarationen?
 
Jahaja, där rök den större meningen med att ha tagit BE förra hösten då.
Jävla politiker.

Just ja...citat: "8. Micro-chip får införas på körkortet.
Dags att lämna skiten hemma för er som får nya snart. Precis som i många
pass så sätter man in transpondrar i dem.
I seeee youuuu....:gnissla
 
Last edited:
4. Nya behörighetsregler för MC blir:
A2 - max 35 kW, 0,2 kW per kg motorcykelvikt

woooot, att dem höjer:skrämd
 
Jahaja, där rök den större meningen med att ha tagit BE förra hösten då.
Jävla politiker.

Just ja...citat: "8. Micro-chip får införas på körkortet.
Dags att lämna skiten hemma för er som får nya snart. Precis som i många
pass så sätter man in transpondrar i dem.
I seeee youuuu....:gnissla

Nu tror ju inte riktigt att det är det som chipen är till för direkt. det är nog bara för att det ska gå fortare på systemet osv. så dom slipper slå in personnummret. Utan bara i in och ut med kortet.

4. Nya behörighetsregler för MC blir:
A2 - max 35 kW, 0,2 kW per kg motorcykelvikt

woooot, att dem höjer:skrämd

Wunderbar! :tummenupp
 
Last edited:
Som jag tidigare sagt. Du måste köra ett visst antal timmar i yrkestrafik per år för att ha kvar kompetensen.

Kan fallet även vara så att du fyllt 45?
Och inte skickat in hälsodeklarationen?
Jag har kört tillräckligt för att köra omkring kreti och pleti i taxi till höger och vänster! Basta!
Jag har INTE fyllt 45 (jag har precis fyllt 40, och det är absolut nog för en viril ungdomlig pojke som mig)
(Jag är ironisk för de som inte förstår)
 
Och när vi talar om konstiga körkortsklasser: Har man tagit b-kortet före 1 juli 1996 så får man köra ett sk. personbil klass 2 fordon som i sin tur får väga lika mycket som en turistbuss!! i 110km/t. Då känns det märkligt att gnälla om ett litet släp som väger hundra kilo för mycket.
 
Jag har kört tillräckligt för att köra omkring kreti och pleti i taxi till höger och vänster! Basta!
Jag har INTE fyllt 45 (jag har precis fyllt 40, och det är absolut nog för en viril ungdomlig pojke som mig)
(Jag är ironisk för de som inte förstår)

Okeey, men då behöver du inte den skit licensen iaf. :tungan

A-kort = 24 år :hojbusa

Elr erfarenhet av A2 :tungan
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top