Nya körkortsregler i hela EU

Det står ju i länken i trådstarten:
Om du haft B-körkort i minst två år kommer du att få köra en bil med totalvikt upp till 4 250 kg, om fordonet drivs helt eller delvis med alternativa bränslen (till exempel el eller biogas).
:rolleyes:

Om du haft B-körkort i minst två år kommer du att få köra en bil med totalvikt upp till 4 250 kg, om fordonet drivs helt eller delvis med alternativa bränslen (till exempel el eller biogas).
Fifan alltså, då kan man ju tanka E85 eller HVO100 beroende på om man har en bensinare eller dieselbil! :tummenupp

Som vi alla vet är ju 15-åringar erfarna, mogna (har en fullutvecklad hjärna), tar inga risker, utsätter sig inte för grupptryck etc., så att dessa kommer få framföra en bil på 2,5 ton i 45 km/h kommer att sluta bra.

Jag tror alla A-traktorer som väger under 2500Kg kommer bli B1'or.
Sedan får dom gå 45.
Kommer också kräva teoriprov och förarprov för att få köra dom.
Medans "moppe-bilar" får köras på moppe-kort.
Den här är lite märklig men det blir väl resultatet. Ok att köra ölburk med italiensk fuldieselmotor i 45 på moppekort.

Detta blir konstigare desto längre jag tänker på det.

Anledningen till att vi har olika viktbegränsningar på körkort är väl av säkerhets- och kunskapsskäl. Alltså att ett tyngre fordon kräver mer utbildning, kunskap och erfarenhet.

Det är ju helt barockt att det utfärdas undantag för vissa drivmedel? Är en bil som går på HVO säkrare än en som körs på vanlig diesel?

Alla mina fordon drivs delvis med alternativa bränslen. E5 eller E10 i några av dem, men till viss del etanol.

Detta blir konstigare desto längre jag tänker på det.

Anledningen till att vi har olika viktbegränsningar på körkort är väl av säkerhets- och kunskapsskäl. Alltså att ett tyngre fordon kräver mer utbildning, kunskap och erfarenhet.

Det är ju helt barockt att det utfärdas undantag för vissa drivmedel? Är en bil som går på HVO säkrare än en som körs på vanlig diesel?

Jag är inte så säker på att dom godkänner ekipaget med hvo, dom kommer antagligen mena på att man kör en dieselbil.
Man kommer antagligen tvingas överklaga hela vägen upp till HD och väl där inser dom kanske hålet i hur lagen skrivits så man blir friad.

Därefter kommer det inte dröja länge innan miljömupparna ser till att lagen skrivs om för du ska inte tro du ska få elbilens privilegier med en dieselbil.
.
Fast allt beror ju på hur man definierar "icke alternativa drivmedel", med tanke på att elbilar blir allt vanligare så kanske inte ens el egentligen är ett alternativt drivmedel. Vi får nog vänta tills allt är klart och lagen färdigskriven.

Last edited:
Alla mina fordon drivs delvis med alternativa bränslen. E5 eller E10 i några av dem, men till viss del etanol.

Det här verkar bli intressant för du har på sätt och vis rätt som texten formulerats men miljömupparna tänkte sig nog elhybrider.

Jag tror nog att "vanliga" bränslen definieras som de tre vanliga handtagen vid bränslepumpen oavsett innehåll. Eller kanske rent av samtliga flytande bränslen som säljs på macken.

Som vi alla vet är ju 15-åringar erfarna, mogna (har en fullutvecklad hjärna), tar inga risker, utsätter sig inte för grupptryck etc., så att dessa kommer få framföra en bil på 2,5 ton i 45 km/h kommer att sluta bra.
Det tror jag också, jag ser inga som helst risker och problem med det här. Och OM något mot all förmodan skulle hända så är det ändå livestreamat/filmat så att det går att följa i efterhand.

Det här verkar bli intressant för du har på sätt och vis rätt som texten formulerats men miljömupparna tänkte sig nog elhybrider.

Jag tror nog att "vanliga" bränslen definieras som de tre vanliga handtagen vid bränslepumpen oavsett innehåll. Eller kanske rent av samtliga flytande bränslen som säljs på macken.
En liknande skrivning användes när trängselskatter skulle införas i Stockholm första gången. Tyvärr uppmärksammades de styrande på det innan försöket startade så texten ändrades.

För att inte tala om motorcyklister under 40-50 år... (och ganska många över)

om jag lägger i tvåans växel och kör på startmotorn så är min bil också en mildhybrid....

Det finns inga krav på elektrisk räckvidd

Nyheter
Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Back