Vogge. Sånt där är realistiska förslag
Jag har ett eget, men det är ( i dagens Sverige) inte så realistiskt tyvärr, så det får tas med en stor nypa salt.
Alla som söker uppehållstillstånd eller asyl ska redan på dag 1 få Sveriges lagar och regler klargjorda för sig på sitt eget språk. Därefter ska vissa krav uppfyllas för att få stanna i Sverige, nämligen:
1. Ett kontrakt ska undertecknas (självklart på deras språk) av samtliga som vill stanna där det framgår att de förstår vilka lagar som gäller i Sverige. Om dom bryter mot lagen ska: Vid grova brott som normalt ger fängelse utfärdas omedelbar utvisning ur landet. Upprepade brott med lägre straffskala leder till utvisning (någon typ av gräns där för hur många).
2. Alla ska, utan undantag, studera och lära sig svenska och svensk kultur(ca 6-8 tim/dag), ingen skola=inga pengar (gäller hela alla som gått ut grundskolan). Efter 6 månader upphör statens hjälp med bidrag (existensminimum) och personerna ska se till att bli självförsörjande. Samma regler vad gäller socialbidrag, bostad o.s.v ska gälla som för övriga i landet.
3. Så länge personen vill vara icke svensk medborgare gäller det kontrakt som skrivits under vid ankomst. Medborgarskap i Sverige ger inget skydd mot utvisning om det gäller riktigt grova brott med hög straffskala.
4. Omedelbar utvisning om hedersrelaterat våld, könsstympning eller tvångsgifte skulle förekomma efter att kontraktet undertecknats.
5. Ingen religions eller ursprungs-särbehandling får förekomma, varken för eller emot. Alltså, den som har en religion får praktisera den på sin fritid och kan inte ställa några krav i vare sig skola eller på arbetsplatser om särbehandling på grund av detta. Gäller ALLA religioner/frikyrkor och dess utövare.
Jag vet att det här låter som värsta Hitleridéerna, men det skulle vara ärligare mot alla parter. Om en person känner att det här kan jag inte leva med, så finns inget tvång att stanna i landet.
Ingen kan heller komma och påstå sig "inte förstå" att man inte får begå brott.
Och framförallt skulle vi slippa ha en massa människor som gnäller över hur orättvist det är "att invandrare får minsann bla, bla, bla".
Nu orkar jag inte skriva mer, så det blir lite halvhafsigt men nån kan säkert förstå något av det jag fått med.