Nya invandringsregler-förslaget

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Senast igår diskuterades det hur politikerna inte vågar ta tag i invandringsfrågan,
detta är ett steg i EN riktning,
ska inte säga rätt riktning även om jag tycker det, eftersom åsikter finns det gott om här och vill inte lägga ribban på dagisnivå redan från start.

http://sydsvenskan.se/malmo/article299499.ece

Måste bara kommentera
"Ilmar Reepalu hävdar att staten genom försörjningskravet smiter från ansvaret.
– Vi behöver en migrationspolitik i det här landet. Staten ska tillsammans med kommunerna ta ansvar för och finansiera familjens första år här. Tillsammans ska man se vad man kan göra för att få personerna att bli självförsörjande. "

HERREGUD, hur många kulor har den mannen tappat? visst det är synd om folk som råkar i krig och elände, men vad i helvete av alla ~250 länder gör att VI har ett ansvar att lägga massa pengar på det när vissa i landet knappt har råd till något annat än räkningar och mat?

Visst, jag missunnar inte dessa personer den hjälpen, men något måste ju ha slagit slint i den mannens skalle när han ser det som en SKYLDIGHET att försörja andra nationers medborgare. :huvet

Synpunkter?

Han har ju helt rätt. Utan statens hjälp är det svårt att komma in i ett samhälle, särskilt när man kommer som flykting.

Tänk den dag det blir krig i Sverige och du flyr, vill du inte kunna ta med dig din familj och kunna hamna i ett samhälle där du får en chans att komma in i det? Du behöver inte tänka så långt men det finns folk som gör det - Ilmar Reepalu må ha sagt många dumma saker men det han säger precis här ovanför är jävligt smart.

EDIT: Givetvis ska man även här se till att se skillnad på flyktingar och invandrare. För folk som frivilligt väljer att bege sig till Sverige tycker jag det är ett bra krav men för flyktingar som mot sin vilja måste bege sig från politiskt eller religiöst förtryck tycker jag det är dumheter.

Last edited:
Faktum kvarstår dock, dom har problem
MEN varför ska detta bli vårt problem?

Det är synd om familjerna, men varför ska det i slutändan bli Sverige och svenskarna som får betala för kalaset?

Reepalu talar om ansvar, men som sagt, varför av alla länder ska vi ha så stor invandring.
Säga vad man vill men invandrare är överrepresenterade bland bidragstagare och förbrytare.

Det är ett problem och vi drar det på oss själva.

Med tanke på den extrema segregation vi har i Sverige jämfört med exempelvis Storbrittanien måste vi göra något fel, om man ska ta fokus från bara just antalet invandrare som strömmar in varje år.

Att hetsa dem att sjunga "We shall overcome" är uppenbarligen inte tillräckligt för att integrera dem.

Man kan anta att anledningen ligger nångonstans i att vi är för mesiga som folk.
De vill helt enkelt inte bli svenskar.
Passar det inte tycker jag faktiskt att man kan åka hem igen.
Vi gör invandrare en stor tjänst. Det minsta man kan förvänta sig av dem då är samarbete.

Last edited:
Faktum kvarstår dock, dom har problem
MEN varför ska detta bli vårt problem?

Säga vad man vill men invandrare är överrepresenterade bland bidragstagare och förbrytare.

Säga vad man vill men infödda svenskar står för 80% av brotten i Sverige.

Varför ska det bli vårt problem? Varför inte? Vi kan hjälpa, varför ska vi inte? Ta hand om dem vi har först kanske du svarar men då är frågan, vem ska göra det?

Hade vi verkligen velat hade vi kunnat råda bot på problemen, både ekonomiskt och personligt men ärligt talat - och som tydligt går att se i ditt inlägg också - vi vill inte hjälpa till. Det skulle krävas engagemang och det vill vi ju inte lägga på att hjälpa folk, det vill vi lägga på hockeylaget eller hojen. Och pengar vill vi ju inte lägga heller, fast det är ju rätt genomgående samhället igenom. Ta skolan t.ex. Varje år skär man ner en massa på skolan TROTS att vi skulle behöva satsa på skolan. Istället slopar vi fastighetsskatten, lägger mer avgifter på de som bor i hyresrätt och fortsätter skära ner i skolan.

Vad är viktigast för dig, att du har mycket pengar eller att andra mår bra?

Säga vad man vill men infödda svenskar står för
80% av brotten i Sverige.

Men Sveriges befolkning består knapast av 20% ickesvenskar, vilket betyder att personer som inte är födda i Sverige är överrepresenterade bland kriminella.

Tänk den dag det blir krig i Sverige och du flyr, vill du inte kunna ta med dig din familj och kunna hamna i ett samhälle där du får en chans att komma in i det?

jag skulle formodligen inte ha en tanke att fly från MITT forsterland i händelse av krig. det våra förfäder byggt upp och blött för ska inte överges så lätt.

konstigt att länder tar emot vuxna flyktingar för dem har ju visat en gång för alla att de inte passar in i ett samhälle. vad jag menar är att de har flytt ist för att stanna och kämpa för att göra sitt samhälle bättre.

Dålig frågeställning, Men jag väljer pengarna.
Nu betyder inte det att jag är ett grymt monster som går över lik för 2kr.

Men som sagt, dålig frågeställning.

Men Sveriges befolkning består knapast av 20% ickesvenskar, vilket betyder att personer som inte är födda i Sverige är överrepresenterade bland kriminella.

Vissa vill ha statistiken till vad dom vill :rolleyes:

Varför ska det bli vårt problem? Varför inte? Vi kan hjälpa, varför ska vi inte? Ta hand om dem vi har först kanske du svarar men då är frågan, vem ska göra det?

Hade vi verkligen velat hade vi kunnat råda bot på problemen, både ekonomiskt och personligt men ärligt talat - och som tydligt går att se i ditt inlägg också - vi vill inte hjälpa till. Det skulle krävas engagemang och det vill vi ju inte lägga på att hjälpa folk, det vill vi lägga på hockeylaget eller hojen. Och pengar vill vi ju inte lägga heller, fast det är ju rätt genomgående samhället igenom. Ta skolan t.ex. Varje år skär man ner en massa på skolan TROTS att vi skulle behöva satsa på skolan. Istället slopar vi fastighetsskatten, lägger mer avgifter på de som bor i hyresrätt och fortsätter skära ner i skolan.

Hela ditt inlägg luktar, släng lite bidrag på dom så blir det bra.

Det blir INTE bra! den fasta otvivelaktiga odiskutabla GRUNDEN till välfärd är människor som arbetar,
och då inte som har ett arbete utan människor som går dit varje dag.

Det håller inte att slänga ut pengar till Bengt Fifflare som har "kronisk sjukdom", a.k.a Fetma och därför tydligen inte kan jobba
Det går inte att betala för andras kalas hela tiden.

Vi gör det till ett dubbelt problem eftersom många av invandrarna kostar i rättegångskostnader, uppbyggnad av t ex busskurer, ersättning till rånoffer,
ersättning till stulna bilar, bestulna butiker, bidrag osv osv osv.

Nu säger du, men din jävlra rasist, gör inte svenskar det då?

Jo visst gör svenskar det, MEN VARFÖR? VARFÖR?! ska vi dra hit folk som vi genom åratal av erfarenhet VET gör detta, gör detta MER än svenskar.
VÄGRAR integreras med "svenneballar" och allmänt hatar Svenskar.

Men vi som är så vänliga? Nej, UT med dom om det inte passar tycker jag och ännu hellre, släpp inte in dom från första början.
Och där var vi tillbaka på startlinjen.

Tar man inte in lika många så har dom en chans att få mest SVENSKA vänner,
blir SVENSKAR, umgås med svenskar, acceptera svenskar, precis som SVENSKARNA får en chans att acceptera dom.

Istället för att dom ska samlas i t ex södertälje, rosengård, lanskrona, rinkeby
och bara bygga upp mer och mer hat mot svenskar.

OBS!
Jag vill bara säga till alla invandrare som läser denna tråden,
jag har själv en invandrardel i släkten, jag vet MYCKET VÄL om att
alla invandrare inte är på detta viset, Och ni ska inte heller ta åt er,
men jag vill inte höra "jag gör minsann inte sådär" för det vet jag redan,
men dock är det så många som gör det, och det är ett problem.
Insér ni inte det så vill jag inte heller prata med er, inte lönt.

Last edited:
Inte långt ifrån iaf. Om ingen har bättre siffror så skulle jag gissa på att andelen boende i Sverige som är födda i ett annat land eller har föräldrar som är födda i ett annat land är ca 10-20% av befolkningen.

MEN! (och observera gärna de stora bokstäverna...)
Problemen med kriminalitet beror till större del på sociala förhållanden än på i vilket land man är född. Alltså är risken att man ska bli kriminell om man växer upp i Fittja/Bergsjön/Rosengård än om man växer upp på någon av de respektive städernas gräddhyllor.

Eller mja, så kan man inte riktigt heller säga. Utan snarare: växer man upp i ett ghetto omgiven av vandaler, knarkare och har diverse småbanditer som sina största idoler så är risken stor att man även själv kommer att sluta så en dag. Växer man mitt ute i ingenstans upp med föräldrar som tycker att det är helt okej att köra hem från en fest trots att man är så full att man inte kan gå själv så är sannolikheten ganska stor att man själv i framtiden kan komma att köra hem trots att man "bara druckit ett bar öl, och kanske någon nubbe". Om man har haft den skattefifflande bilskojaren "Hederlige Harry" som farsa så finns det en viss risk att man själv inte kommer att vara allt för ärlig i sin framtida affärsverksamhet. Och skulle man ha föräldrar som är advokater/läkare/företagsledare så är iaf inte risken gigantisk att man ska spendera sitt liv med att skjuta heroin i en gångtunnel i Rinkeby och knycka bilstereor.

Jag måste verkligen fråga vilken källa dessa uppgifter kommer ifrån? Jag har hört på flera håll att det är helt tvärt om

Många vill ha en förändring men ingen vill göra något, ett exempel är min hemmastad Västerås. Vi hade ca 3.2% röster på sverige demokraterna men sen när man kontaktade SDU så fanns det ingen som helst aktivitet inom SD västerås:va Det tror jag beror på alla dessa påhopp man får när man talar om invandringen tyvär.

Så småning om kommer nog sverige som de flesta euripska länder också bli mer nationellt och patriotiskt...det återstår att se.

Inte långt ifrån iaf. Om ingen har bättre siffror så skulle jag gissa på att andelen boende i Sverige som är födda i ett annat land eller har föräldrar som är födda i ett annat land är ca 10-20% av befolkningen.

MEN! (och observera gärna de stora bokstäverna...)
Problemen med kriminalitet beror till större del på sociala förhållanden än på i vilket land man är född. Alltså är risken att man ska bli kriminell om man växer upp i Fittja/Bergsjön/Rosengård än om man växer upp på någon av de respektive städernas gräddhyllor.

Eller mja, så kan man inte riktigt heller säga. Utan snarare: växer man upp i ett ghetto omgiven av vandaler, knarkare och har diverse småbanditer som sina största idoler så är risken stor att man även själv kommer att sluta så en dag. Växer man mitt ute i ingenstans upp med föräldrar som tycker att det är helt okej att köra hem från en fest trots att man är så full att man inte kan gå själv så är sannolikheten ganska stor att man själv i framtiden kan komma att köra hem trots att man "bara druckit ett bar öl, och kanske någon nubbe". Om man har haft den skattefifflande bilskojaren "Hederlige Harry" som farsa så finns det en viss risk att man själv inte kommer att vara allt för ärlig i sin framtida affärsverksamhet. Och skulle man ha föräldrar som är advokater/läkare/företagsledare så är iaf inte risken gigantisk att man ska spendera sitt liv med att skjuta heroin i en gångtunnel i Rinkeby och knycka bilstereor.

Ja visst är det så att alla påverkas av sin omgivning och omgivningen formar en som person.

Men det är vi som har skapat den omgivningen genom att ta in en jävla massa invandrare och sen klumpat ihop alla i t ex rosengård.

Vi tar som ett exempel att ALLA i Skåne (och säkert i närheten av andra invandrartäta områden i landet)
Vet om att man ska inte titta mer än 3 sekunder på en invandrare,
om man inte är ute efter bråk dvs.

bara som ett litet exempel, jag menar hur bra integrerade är de personerna?

Vet om att man ska inte titta mer än 3 sekunder på en invandrare,
om man inte är ute efter bråk dvs.

Shit snacka om att vara fördomsfull, som att jag säger att man inte ska titta mer än 3 sekunder på en svensk för då skiter de på sig.

Nä kom med vettigare argumment, annars gör du bara bort dig.

Är invandrare själv och håller med om att man ska sluta/skära ner på intaget av invadrare här i sverige.

Edit: I den staden och de delarna jag vuxit upp sen jag kom till sverige så har varken invandrare problem med svenskar eller tvärtom, och det är för att staten inte packat alla invandrare här. Mycket lättare för oss invandrare att komma in i samhället och lära oss svenska och hur livet fungerar här än ex rinkeby. Brukar åka till rinkeby/tensta med morsan så hon kan handla lite grejer i en speciell butik och då när man är där ser man typ olika grupper. I dessa grupper hänger det personen från samma land, pratar enbart sitt språk, kollar på kanaler från sina hemläder genom parabolen och i skolan snackar de knappt svenska. Hur fan ska de komma in i samhället? Och när man vuxit upp så och kommer ut i det verkliga livet sen får man bara dålig bemötande eftersom man kanske inte beter sig som alla andra svenskar. Bildar ett hat och drar sig tillbaks till sina och tycker att sverige är skit. Vilka har dessa stakare att tacka? ska de säga: tack snälla staten och svenskarna för ni tagit hit oss och gjort oss till de vi är genom detta sätt att placera oss och lära oss hur man kommer in i svenska samhället och svenskalivet?

Last edited:
En fråga som osökt dyker upp är: Varför är det så fult att ställa krav på någon i det här landet? Det genomsyrar tamejfan hela samhället.

Ställa krav på att flyktingar ska lära sig språket för att få fast uppehållstillstånd=Moralpanik

Kräva att man ska kunna försörja sin familj innan man får ta hit den?=Panik

Ställa krav på barn genom att ge dom :eek: betyg i skolan? Paaaanik!

Men det maste val for h-te finnas lite eget intresse for att passa in i samhallet. Sjalv tar jag det som en komplimang nar amerikaner inte marker att jag ar utlanning. Det tyder ju trots allt pa att jag lyckats ganska bra i det nya landet.

Tyvarr tror jag att manga av dessa invandrare inte vill bli svenskar eller en del av det samhallet. Kanske ar det inte tufft att vara svensk. Radhus, kombi, och liten hund later kanske inte sa roligt nar man ar tonaring. Vid 13 ars alder ar det nog mer spannande att vara gangstah och syssla med lite smabus. Har man tur kanske man far hanga med de aldre grabbarna. Sen drar spiralen igang. Grovre brott -> mer "respekt" -> ytterligare behov att havda sig -> grovre brott... Har man borjat pa den vagen ar det inte sa enkelt att byta bana over en natt. Vem vill jobba skift, tjana daligt med pengar och bli utskrattad av sina gamla polare?

Grupptryck och omgivning ar allt i den har fragan. Placera en familj i dalarna och aldsta sonen blir garanterat snickare och sitter med villa innan 30.

Att det inte enbart har med ursprung eller bakgrund att gora blir annu tydligare nar man tittar pa de svenskar som bor i namnda forortsomraden. De ar precis lika illa.
Nar man val har insett det sa forstar man ocksa att det antagligen inte beror pa sonderinavlade DNA-strangar fran andra lander utan mer troligt beror det pa att vi valt att samla ett stort antal manniskor med ytterst begransade forutsattningar pa begransade omraden. Svenska forortsslynglar med helsvenska, socialbidragsberoende foraldrar hade ocksa misshandlat och ranat allt i deras narhet.

Det ar vi som ska skammas for att vi misslyckats sa totalt med integrationen. Politikerna som var ansvariga for detta under tidigt 90-tal borde sattas i stupstocken och piskas till frukost.

Lycka till!

Vilka har dessa stakare att tacka? ska de säga: tack snälla staten och svenskarna för ni tagit hit oss och gjort oss till de vi är genom detta sätt att placera oss och lära oss hur man kommer in i svenska samhället och svenskalivet?

Man har alltså inget PERSONLIGT ansvar för sin egen integrering i ett samhälle?

Är det 5 åringar vi har importerat?

Min uppfattning är att många av "dem" söker sig till dessa ghettoområden.

Nä mitt allmäna budskap är till alla, Svennar som invandrare, väx upp o sluta skylla på andra, ta ansvar för dig själv och din personliga utveckling.

Angående det nya förslaget så tror jag att det är ett steg i rätt riktning för att kunna få bukt med de problem vi har, då integreringen har misslyckats totalt i vissa områden (ja både på individnivå och samhällsnivå).

Det är väl ingen vits att folk får komma hit och inte får chansen att staten hjälper "dem" integreras på ett vettigt sätt då det tydligen är alldeles för svårt att ta tag i det själv.

Men det maste val for h-te finnas lite eget intresse for att passa in i samhallet. Sjalv tar jag det som en komplimang nar amerikaner inte marker att jag ar utlanning. Det tyder ju trots allt pa att jag lyckats ganska bra i det nya landet.

Tyvarr tror jag att manga av dessa invandrare inte vill bli svenskar eller en del av det samhallet. Kanske ar det inte tufft att vara svensk. Radhus, kombi, och liten hund later kanske inte sa roligt nar man ar tonaring. Vid 13 ars alder ar det nog mer spannande att vara gangstah och syssla med lite smabus. Har man tur kanske man far hanga med de aldre grabbarna. Sen drar spiralen igang. Grovre brott -> mer "respekt" -> ytterligare behov att havda sig -> grovre brott... Har man borjat pa den vagen ar det inte sa enkelt att byta bana over en natt. Vem vill jobba skift, tjana daligt med pengar och bli utskrattad av sina gamla polare?

Grupptryck och omgivning ar allt i den har fragan. Placera en familj i dalarna och aldsta sonen blir garanterat snickare och sitter med villa innan 30.

Att det inte enbart har med ursprung eller bakgrund att gora blir annu tydligare nar man tittar pa de svenskar som bor i namnda forortsomraden. De ar precis lika illa.
Nar man val har insett det sa forstar man ocksa att det antagligen inte beror pa sonderinavlade DNA-strangar fran andra lander utan mer troligt beror det pa att vi valt att samla ett stort antal manniskor med ytterst begransade forutsattningar pa begransade omraden. Svenska forortsslynglar med helsvenska, socialbidragsberoende foraldrar hade ocksa misshandlat och ranat allt i deras narhet.

Det ar vi som ska skammas for att vi misslyckats sa totalt med integrationen. Politikerna som var ansvariga for detta under tidigt 90-tal borde sattas i stupstocken och piskas till frukost.

Lycka till!

:tummenupp

Last edited:
Jag måste verkligen fråga vilken källa dessa uppgifter kommer ifrån? Jag har hört på flera håll att det är helt tvärt om
scb.se eller brå.. och sverigedemokraterna räknas inte som en kreditabel källa så du får vända öronen åt något annat håll.. sds inaktivitet beror snarare på att de inte har en aning om vad vardagspolitik går ut på.. men visst, det är ett bra missnöjesparti som misslyckade bönder kan rösta på..

det är fortfarande svårt att uttala sig om förslaget eftersom ingen av oss vet hur det ser ut..

migrationsministern förklarade i en annan artikel att "restriktionen" endast träder i kraft exempelvis när (citat) "två familjer bor i en lägenhet avsedd för en familj och en tredje familj är på väg"..

vilket låter väldigt sunt i mina öron.. lustigt att oppositionen har tolkat det så annorlunda?

annars är jag på lord adrians linje när det gäller kravpanike: hur kan man prestera utan krav? ingen levande varelse presterar om den inte behöver det..

Last edited:
Ett slag i luften, kommer ändå komma fler hit än någon annanstans. :banana
Nja, jag har för mig att det var Syrien som hittills hade tagit emot en miljon irakiska flyktingar. :tungan

känns det inte lite som tetris när klossarna kommer och man inte hinner placera bitarna rätt för att frigöra nya platser, till slut går det bara fortare och fortare, klossarna hamnar i en lång radda för att till slut mynna ut i ett game over:näsblod

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...