Nya hojmodeller ni hoppas ska premiärvisas i höst!

Drömma kan man ju alltid men det är nog inte så troligt att vi någonsin mer får se några tvåtaktare tillverkade för gatan med tanke på emissionsregler.

Nej det är nog tyvärr så, det sista som lämnar människan är hoppet.
Byta min dröm mot 4-takt förstör hela grejen, finns inget härligare än det där 2-takts ljudet/Karaktären.

Last edited:
Skulle vara trevligt om det kom en hoj som var perfekt mellanläge som touringmaskin och banräser.
Nästan alla touringlok vägen 200 kg+ och sporthoj/banräser är obekväma längre turer samt går ju knappt lasta någon på en sporthoj av nyare modell. Ska man ha något av det idag som jag nämner så får man titta på äldre sporthojar typ Ninja 900 01. Gsxr 1000 01. Cbr 929.

Tänk en hoj som är en touringmaskin på vägen du kommer till banan och orginalpackväskorna åker av den blir en bansmiskare som inte väger 200+. Har komponenter som tc och quickshift. Abs självklart. Är inte stor och klumpig utan lika smidig som en sporthoj. Motor 1000cc med olika effektlägen.

En perfekt hoj för oss som bara åker bana för skoj skull och inte för tävling. Sen underbar om man vill åka långa turer och med passagerare.

Har tittat på zzr1400 men den är för stor och klumpig samma hayabusa.

Tycker det saknas i hojsegmenetet en sådan här hoj typ hybrid gata touring/ bana.

Vi tycker precis samma!

En R-hoj behöver bara bli ett uns bekvämare för att vara helt okej längre sträckor.
Ett kanske 10-20mm högre styre, en aningen bekvämare dyna, höj/sänkbara fotpinnar, bubbelglas, osv... Antingen att grejorna säljs som tillbehör i ett färdigt kit.
Eller, som jag skrev i ett tidigare inlägg, att R-hojarna såldes i två versioner. Dels den vanliga för bana och posörer, dels en civilversion där cruisingkitet sitter monterat från start (kanske med några liter större tank). Det är ju inget som får cykeln att bli långsammare runt Ringen på semestern.

Det är lättare att få en CBR att bli mer touring, än att få en VFR att bli mer racing, därför utgår jag mitt resonemang från R-hojen.

Honda gjorde så nåt år, sålde CBR 600 både som RR- och som F-version, vet dock inte hur lyckat det var rent försäljningsmässigt. Jag tycker det var skitsmart, själva cykeln var ju redan byggd. Det gällde bara att sminka den för ravefest eller middag på altanen. Direkt hade man nått en större kundgrupp med i princip samma hoj, utan att egentligen ha gjort nånting.

Last edited:
Drömma kan man ju alltid men det är nog inte så troligt att vi någonsin mer får se några tvåtaktare tillverkade för gatan med tanke på emissionsregler.

Nej det är nog tyvärr så, det sista som lämnar människan är hoppet.
Byta min dröm mot 4-takt förstör hela grejen, finns inget härligare än det där 2-takts ljudet/Karaktären.
http://www.grailengine.com/tech.php :tummenupp 100mpg är drygt 0.24liter/mil

Last edited:
A2 supersport ;)
Alltså en vridglad hoj med 70kw, snygg design, 175kg tjänstvikt (för att möta 0.2kw/kg när den är strypt)
Gärna med "storhojsstuk" ;)

Last edited:
R1 hade varit mysigt..
Tenere 900 hade också varit något
Sen hade jag gärna sett att yamaha släppte något i stuk med trx850
Fast 1200cc å enkel sving :)

Jag skulle faktiskt vilja ha en tvåtaktare, det skulle räcka med en 250, men den måste vara lätt, ruskigt lätt.
Och högljudda Jollymoto-pipor osv.

Nä, en 500 skare va.

Blir riktigt sugen på nya Yamaha mt 09, ska se om man kan klämma in en provkörning innan säsongen slutar ;)

Ahh hoppas på Suzukis nya GSX-R1100 oljekylda retro, bara för att visa var skåpet ska stå, det har snackats om -92ans kultfärger Lila/blå/vit :banana

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT