Nya hojmodeller ni hoppas ska premiärvisas i höst!

En 800cc V3 med vettiga chassidelar,körklar 168kg. Lär dock inte komma från Japan då de varit väl konservativa de senaste årtiondet.

Det hade varit nåt nytt.

Fast V-motorer med udda antal cylindrar är väl ganska ovanliga utanför racerbanan, jag antar de blir svårbalanserade och därmed dyra och komplicerade. Men de var fräna i MotoGP.

VAGs så kallade V5a är ju egentligen en VR5a, dvs rak 5a med varannan burk förskjuten några grader för att bli smalare. Å andra sidan hade det konceptet kunnat vara intressant, en VR6a skulle ju faktiskt få plats i en sporthoj (nej, varken cbx1000 eller k1600 är sporthojar). Men å andra sidan saknas väl behovet, en 1000cc rad4a anses väl ge tillräckligt med effekt och varv, och VR6an blir väl både tyngre och dyrare att bygga.

KTM 1190 Adventure R med kardan.
Nya Africa Twin II
Elhoj med 40 mils räckvidd som tar max 2h att ladda full. :)

Kul tråd TS! :tummenupp

En caféracer som är byggd för att köras fort.
Håller med, varför inte något som Sands BMW R90-koncept eller Hondas CB1000-koncept? En hoj som ser bra ut, som är byggd för att också kunna köras som den ser ut och kan "åldras med värdighet".

Skulle vara trevligt om det kom en hoj som var perfekt mellanläge som touringmaskin och banräser.
Nästan alla touringlok vägen 200 kg+ och sporthoj/banräser är obekväma längre turer samt går ju knappt lasta någon på en sporthoj av nyare modell. Ska man ha något av det idag som jag nämner så får man titta på äldre sporthojar typ Ninja 900 01. Gsxr 1000 01. Cbr 929.

Tänk en hoj som är en touringmaskin på vägen du kommer till banan och orginalpackväskorna åker av den blir en bansmiskare som inte väger 200+. Har komponenter som tc och quickshift. Abs självklart. Är inte stor och klumpig utan lika smidig som en sporthoj. Motor 1000cc med olika effektlägen.

En perfekt hoj för oss som bara åker bana för skoj skull och inte för tävling. Sen underbar om man vill åka långa turer och med passagerare.

Har tittat på zzr1400 men den är för stor och klumpig samma hayabusa.

Tycker det saknas i hojsegmenetet en sådan här hoj typ hybrid gata touring/ bana.

Skulle vara trevligt om det kom en hoj som var perfekt mellanläge som touringmaskin och banräser.
Nästan alla touringlok vägen 200 kg+ och sporthoj/banräser är obekväma längre turer samt går ju knappt lasta någon på en sporthoj av nyare modell. Ska man ha något av det idag som jag nämner så får man titta på äldre sporthojar typ Ninja 900 01. Gsxr 1000 01. Cbr 929.

Tänk en hoj som är en touringmaskin på vägen du kommer till banan och orginalpackväskorna åker av den blir en bansmiskare som inte väger 200+. Har komponenter som tc och quickshift. Abs självklart. Är inte stor och klumpig utan lika smidig som en sporthoj. Motor 1000cc med olika effektlägen.

En perfekt hoj för oss som bara åker bana för skoj skull och inte för tävling. Sen underbar om man vill åka långa turer och med passagerare.

Har tittat på zzr1400 men den är för stor och klumpig samma hayabusa.

Tycker det saknas i hojsegmenetet en sådan här hoj typ hybrid gata touring/ bana.

Z1000SX missar det mesta du ber om, vikten, tc, effektlägen, qs m.m. men funkar okej som långturshoj, och som banhoj. Vill man köra seriösare på bana får man byta fjädringen mot tex ett bitubokit... Men den kommer iaf lite nära vad du önskar.
Men jag håller med, något mer sånt borde ju kunna skakas fram. Det finns ju onekligen en marknad för det.

Ny 500cc 2-takt med insprut, alu ram. max 105kg Lv.reg med växellåda för gata.
pm mig om en sådan skulle tillverkas.

Drömma kan man ju alltid men det är nog inte så troligt att vi någonsin mer får se några tvåtaktare tillverkade för gatan med tanke på emissionsregler.

Lite mer rimlig önskning kunde väl vara en trecylindrig 4t 500cc med 100 hk, och låg vikt. Eller rent av en högvarvig fyrcylindrig 400 med 100 hk i angiven effekt. dvs på veven då.

Det skulle bli en milstolpe som den när första gixxer 750 kom eller cbr600 med 100 hk på 90-talet.

Lite mer rimlig önskning kunde väl vara en trecylindrig 4t 500cc med 100 hk, och låg vikt. Eller rent av en högvarvig fyrcylindrig 400 med 100 hk i angiven effekt. dvs på veven då.

Det skulle bli en milstolpe som den när första gixxer 750 kom eller cbr600 med 100 hk på 90-talet.

Känner också att 400orna borde gå att få upp i mer. Men även 600orna känns som det har hänt lite med, typ

1999: Starkaste 600 - 120 hästar, 200 literhästar. Starkaste 1000 - 150 hästar, dvs 150 literhästar.

2013: Starkaste 600 - 130 hästar, 217 literhästar, 8,5% ökning sedan 1999. Starkaste 1000 - 193 hästar, 29% ökning sedan 1999.

Med 600ans kortare slag och därmed möjlighet till högre varv så känns det som det borde gå att skruva upp det där, eller är det något annat som sätter gränsen vad man kan nå med rimliga serviceintervall utan att börja med allt för dyra konstruktioner?

Mellanklassen är onekligen på väg tillbaka, finns ju många exempel redan. 600orna har 120-130hk och 1000cc hojarna har närmare 200hk en skillnad på 70-80hk lämnar ett rätt stort gap i marknaden. Tycker själv att mellanklassen är perfekt för gata/bana, kan behöva lite mer bottendrag bara. :fyllisar

en ny VFR 800 fast uppborrad till 1000 cc hade varit en kioskvältare :kär

Känner också att 400orna borde gå att få upp i mer. Men även 600orna känns som det har hänt lite med, typ

1999: Starkaste 600 - 120 hästar, 200 literhästar. Starkaste 1000 - 150 hästar, dvs 150 literhästar.

2013: Starkaste 600 - 130 hästar, 217 literhästar, 8,5% ökning sedan 1999. Starkaste 1000 - 193 hästar, 29% ökning sedan 1999.

Med 600ans kortare slag och därmed möjlighet till högre varv så känns det som det borde gå att skruva upp det där, eller är det något annat som sätter gränsen vad man kan nå med rimliga serviceintervall utan att börja med allt för dyra konstruktioner?

Fyllnadsgraden börjar vara ganska hög på dagens motorer så det är ju i princip bara ökat varvtal som kan öka öka effekten och desto mer man ökar varvtalet desto större blir de mekaniska förlusterna så effektvinsten med ökat varvtal minskar desto högre varvtalen blir.
Man kan säga att desto närmare "taket" man kommer desto svårare blir det att öka effekten och vi är ganska nära "taket" nu. Nu menar jag inte att det finns ett exakt tak, se det mer bildligt.

Ser man på tex BMW som blev herre på täppan i 1000 cc så verkar det som att dom töjde snöret lite väl mycket med tanke på att dessa haft lite mer tillförlitlighetsproblem än de övriga.
Det kan ju även betraktas som en materialfråga som i sin tur är en kostnadsfråga...

en ny VFR 800 fast uppborrad till 1000 cc hade varit en kioskvältare :kär
Den heter VFR 1200 och kom för några år sedan. Motorn är utvändigt mindre än 800-motorn.

Bifogat

• honda-vfr-1200f-7.jpg
    honda-vfr-1200f-7.jpg
    197.6 KB · Visningar: 78
  • Honda_VFR_1200F_Dual_Clutch_Engine.jpg
    Honda_VFR_1200F_Dual_Clutch_Engine.jpg
    115.7 KB · Visningar: 63
Last edited:
Ny Africa Twin med en helt ny motor. En snäll version och en HRC-version som siktar in sig på KTM 1190 Adventure.

Tyvärr verkar dock ryktena göra gällande att de pillar runt med den gamla VTR/Varadero-rovan. Vilket betyder att en ny AT skulle bli tung, slö och sluka mängder med bränsle. :(
Honda överger/förstör fina hojar som Transalp, Africa Twin och XR 650 till förmån för urvattnade modeller med för hög vikt och/eller för låg effekt.

:( :confused:

En ny Africa Twin blir med all säkerhet inget annat än överviktigt skådebröd. Lite som Superténéré, fast tröttare.

Det är så Honda har utvecklat nya modeller det senaste decenniet. Alla modeller som har varit strikt inriktade på grus eller asfalt har försvunnit och ersatts av modeller som är-bra-på-allt. Hemskt med sant.

Nyligen lanserade skräckexempel nedan. Detta är Honda.

Bifogat

• honda-transalp-2010-l.jpg
    honda-transalp-2010-l.jpg
    238 KB · Visningar: 112
  • Honda Crosstourer Concept 11  5.jpg
    Honda Crosstourer Concept 11 5.jpg
    58.7 KB · Visningar: 75
  • honda-crosstourer-2012-01.jpg
    honda-crosstourer-2012-01.jpg
    73.1 KB · Visningar: 69
  • honda_nc700x.jpg
    honda_nc700x.jpg
    68.4 KB · Visningar: 67
Det är så Honda har utvecklat nya modeller det senaste decenniet. Alla modeller som har varit strikt inriktade på grus eller asfalt har försvunnit och ersatts av modeller som är-bra-på-allt. Hemskt med sant.

Nyligen lanserade skräckexempel nedan. Detta är Honda.

Yupp, sant!
Men hur har det sålt?
Har de sålt mycket av dessa inte-bra-på-något-modeller eller har andra tagit marknad?

Hoppas att dom gör nya AT'n stark och lätt, men jag tror att du har rätt vad gäller den.

Har de sålt mycket av dessa inte-bra-på-något-modeller eller har andra tagit marknad?
Jag har svårt att tro att Honda skulle utveckla och massproducera modeller om det saknades efterfrågan. Det är väl köpare på stora marknader där största möjliga mångsidighet gör en motorcykel attraktiv. Jag är uppriktigt nyfiken på vilka dessa köpare och marknader är.

Hoppas att dom gör nya AT'n stark och lätt...
Det vore fenomenalt. Och eftersom förlagan till Africa Twin är Hondas racer NXR 750 vore det naturligt att göra den ändamålsenlig för grusförare. Men jag tror det blir en hoj som ska konkurrera med BMW R 1200 GS och KTM Adventure 1190 och att den kommer vara tung, bekväm och vibrationsfri.

:brinnerup

Bifogat

• nxr750.jpg
    nxr750.jpg
    57.4 KB · Visningar: 113
Last edited:
Jag har svårt att tro att Honda skulle utveckla och massproducera modeller om det saknades efterfrågan. Det är väl köpare på stora marknader där största möjliga mångsidighet gör en motorcykel attraktiv. Jag är uppriktigt nyfiken på vilka dessa köpare och marknader är.

Antagligen samma marknadssegment som köper ER6 och de andra förnuftiga modellerna.

Antagligen samma marknadssegment som köper ER6 och de andra förnuftiga modellerna.

Tror du verkligen det?
ER-6 är ju en billig och bra första hoj (typ GTI-segmentet).
Hondorna tycker jag är allt annat än billiga (med undantag av 700'an).
Känns mer som hondorna ligger i V70 segmentet.

Min högst personliga åsikt. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...