Nya hjullager fram: Clas Ohlsons någon?

En kvick uträkning:
Ett standard 17 tums framhjul tar sig fram ca 190cm (0,0019km) på ett varv.
100km blir sålede ca 52 631 varv.
För att snurra så många varv på en timme behövs ca 877 varv per minut.
I 280 blås blir det alltså 2450 rpm
Statisk vikt per lager borde ligga i häraden runt (låt oss anta att hoj och förare väger 300kg och har perfekt 50/50 vid tillfället) 75kg per lager.

Så, 2500rpm / 75kg är lagrets absoulta minimkrav.
Vikten är väl det som kan öka en hel del momentant.

Edit: Kan temperaturen verkligen spela någon roll på ett mchjul? Hela hjulet är ju en stor kylfläns och det körs inte iofta i låga temperaturer.

Som du ser ganska låga krav.

Temperaturen? Om jag skjuter från höften så ska väl kullagerfetten klara uppåt 200 grader och om dina hjullager blir så varma har du nog andra alvarligare problem. Neråt så blir fettet segt någonstan under -25 grader men du ska nog ytterligare en bra bit ner innan det börjar bli skadligt för lagret.

Gör gärna det.
Kan du få fram data är det ännu bättre.

Tillverkare: INTERNORDIC BEARINGS AB
6004-2RSX/C3R1# -L05 SPÅRKULLAGER IBEC, X-TÄTNING

Det där är det jag kan få fram, hoppas det hjälper dig på traven =)

Själv köpte jag SKF lager till den förra crossen jag hade och tyckte jag va smart när jag sparade några hundralappar.
Men efter första körningen på crossbanan i regn så börja dom glappa. kom på senare att när man köper lager från crossbutiken så får man med nya packboxar till axeln

Tillverkare: INTERNORDIC BEARINGS AB
6004-2RSX/C3R1# -L05 SPÅRKULLAGER IBEC, X-TÄTNING

Det där är det jag kan få fram, hoppas det hjälper dig på traven =)

Verkar omöjligt att få fram data på.
Fick bli FAG lager.

Edit: C3 är väl ett lager med större spel än normalt också. Borde nämnas i data om lagret.

Som du ser ganska låga krav.

Temperaturen? Om jag skjuter från höften så ska väl kullagerfetten klara uppåt 200 grader .....

Man ska inte köra ett lager över 120° C om det inte speciellt är tillverkat för det.

Men det är väl mest fettet i det som inte tål värmen? Eller är det risk att toleranserna i lagret inte tillåter det?

Jo fettet har naturligtvis en viss betydelse också, men över 120° börjar lagret anlöpas och tappar hårdhet.
Även relativt modesta temperaturhöjningar påverkar stålets struktur.
Det är därför man använder sig av TTT-diagram vid värmebehandling.

Om det är helkapslat så håller det bättre än orginal oavsett vilken tillverkare som gjort lagret. Lagren går sönder för att det kommer in skit i dom. Belastningen är löjligt låg mot vad dom klarar.

Precis

En av mina hojar rullar sen ett par år på Clas-i-sjön-lager.
Nemas problemas.
resten av hojarna har fått lager från en firma här hemma, och det står inte Honda på deras firmaskylt...

Temperatur hit och temperatur dit...

En kille på Kemora 2008 rullad fick bakhjulslager som skar.
Han upptäckte inte det utan körde på med följden att fälg och bromsok bak fick "smältskador"
Det vart ruskigt hett.
Så nog kan det bli tal om höga temperaturer.

Ett billigt lager från Biltema eller liknande kan ju funka. Min erfarenhet av kinalager är att det är skitgrejer. Dålig hållbarhet. Taskiga tolleranser mm.

Ett hjullager som skär kan ta tvärstopp. Det händer inte ofta... Men det KAN hända.
Att då snåla för att det var 150 kr billigare. Nja.. Då stannar jag nog hellre hemma från krogen en kväll och kollar på en film istället...

Men det är väl mest fettet i det som inte tål värmen? Eller är det risk att toleranserna i lagret inte tillåter det?
En av mina regler är att:"fler moppar mekas sönder än körs sönder"..
Nåt liknande gäller nog också hjullager, det är knappast nån extrem påfrestning på dem utan tror (utan att veta) att skit utifrån, typ dåliga packningar, fel/för litet fett, klant vid montering, eller för många tvättar med högtryck oftast är större problem än lagret självt..
Sen min industritid minns jag att vi hade utrustningar som snurrat över 100 000h, (>>10år 24h/dygn) och fortfarande hade perfekta lager..
Fanns väl iofs inga kinalager där... :rolleyes:

www.rotera.se

Ligger i Täby och här har jag köpt lager i många år. Jag tycker att det känns seriöst när de alltid frågar vad/var det ska sitta och utsättas för. Inbillar mig att de tar fram rätt lager. Sen har jag tricksat en del med olika hjul/distanser/hjulaxlar och grejer och fått bra hjälp med att få ihop mina hemmabyggen.

Givetvis kostar det runt en fjärdedel av org tex Honda.

Han upptäckte inte det utan körde på med följden att fälg och bromsok bak fick "smältskador"
Det vart ruskigt hett.

Självklart blir ett lager som skurit varmt men inte heller ett SKF-lager fungerar särskillt bra sedan det skurit så vad är vinsten med SKF då?

Hur man kan köra med ett skuret och därmed även glappande lager utan känna det förstår jag inte heller.

Jag säger inte emot att SKF kanske är världens bästa lager. Jag hävdar bara att ett skitlager med tätningar är bättre än orginallagret på hojar som till 99% är utan tätningar.

...utrustningar som snurrat över 100 000h, (>>10år 24h/dygn) och fortfarande hade perfekta lager...

Tvivlar jag inte en sekund på men dessa maskiner brukar ha ganska bra smörjsystem. Och knappast några permanentsmorda kullager så du jämför nog äpplen med päron här.

Last edited:
Självklart blir ett lager som skurit varmt men inte heller ett SKF-lager fungerar särskillt bra sedan det skurit så vad är vinsten med SKF då?

Hur man kan köra med ett skuret och därmed även glappande lager utan känna det förstår jag inte heller.

Jag säger inte emot att SKF kanske är världens bästa lager. Jag hävdar bara att ett skitlager med tätningar är bättre än orginallagret på hojar som till 99% är utan tätningar.
Har inte sagt att SKF inte skär.
Jag har ingen aning om vad det satt för lager i fälgen för han det skar för och jag vet inte heller varför han själv inte märkte av det. Jag såg bara konsekvensen. Orsaken till att det lagret skar berodde på att lagerdistansen mellan lagren var för kort.

I min värld så finns det lager som garanterat håller en viss kvalitet.
Tex SKF. Kostar ca 200 kr
Ett Kina lager kostar ca 20 kr. Men vilken kvalitet håller det?

Om ja sen ser till hur jag kör hoj. Hur pass fort det går osv så lägger jag hellre 200 kr på ett lager som jag VET har en bättre kvalitet.
Med tanke på min egen säkerhet och med den tanken att jag inte vill lägga ner samma jobb 3 gånger under en säsong...

Jag sparar hellre in på öl, biobesök eller köper biltema olja isf....

Temperatur hit och temperatur dit...

Det vart ruskigt hett.

Ett billigt lager från Biltema eller liknande kan ju funka. Min erfarenhet av kinalager är att det är skitgrejer. Dålig hållbarhet. Taskiga tolleranser mm.

Ett hjullager som skär kan ta tvärstopp. Det händer inte ofta... Men det KAN hända.
Att då snåla för att det var 150 kr billigare. Nja.. Då stannar jag nog hellre hemma från krogen en kväll och kollar på en film istället...
Jotack, jag voltade med en Ford Fiesta pga skuret hjullager i samband med halkig vägbana :gnissla Såhär i efterhand borde jag ha pallnitat, då hade ju bägge hjulen stått still, men de är alltid lätt att vara efterklok :rolleyes:

Mitt bakhjulslager skar (orginal lager) , och det kom smyggande, reselutat en ordentlig vurpa.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT