Nya Hastighetsgränser

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Nya hastighetsgränser i september
Sverige 26 aug 15:41

Den 15 september inför Vägverket nya hastighetsgränser på de nationella vägarna i Sverige.

Knappt hälften av de runt 800 milen nationella vägar får nya hastigheter. Förutom dagens gränser kommer det att finnas skyltar på 40, 60, 80, 100 och 120 kilometer i timmen.

- Syftet med de nya hastighetsgränserna är att rädda liv. Det sker genom att bättre anpassa hastighetsgränserna till vägens standard. Hastigheten är helt avgörande för konsekvenserna av en olycka, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö i en kommentar.

Nästa höst kommer många kommunala gator och andra statliga vägar också att få nya hastighetsgränser. Enligt Vägverkets beräkningar kommer de nya gränserna att rädda ca 50 liv per år.

Vi får hoppas på att dom kan avläsa det i statistiken också....!
Undrar när VV också ska förstå att BETEENDET i trafiken är orsaken till
olyckorna.....SUCK!

KentW

Helt otroligt är det.. Mycket hade kunnat gøras annorlunda bortsett från hastighetsgränserna. T.ex. borde VV lägga lite vikt i att utbilda dessa "oskyddade trafikanter" som är orsaken till en stor del av olycksstatistiken..

Åh, men VV jobbar inte på det viset. Det handlar om förslagsställarnas karriärpoäng, inte om trafiksäkerhet. Enkelt förslag, sedan drämmer man till om en siffra på sparade liv och alla säger "wow". (Sedan blir det ett annat utfall, som t.ex. med zebralagen, men då är den tjänstemannen redan på annat jobb.)

Så med andra ord, man arbetar med det som kortsiktigt verkar bra. Beteende är en alldeles för svår nöt att knäcka för att få till en snabb och lättköpt karriärpoäng.

Vi har haft dessa "nya" hastighetsgränser i Halmstad i över ett år (om inte två).
Nu har dom antagligen har dom någon form av statistik att luta sig på.

Lite jobbigt i början att hålla reda på vilken hastighet det är som gäller men på det stora hela är jag nöjd med dessa hastigheter.
Vägar där 50 känns för sakta har blivit 60 samt att de centralare delarna har fått 40 istället för 50 ger en mer tid att titta på kjoltyg i byn. :D
Motorvägen har variabel hastighet men är normalt 120.

/R

jag har kört en jävla massa mil i somma på hojen och det som jag har hakat upp mig på med variabla hastighetsgränser är att i bland kan det vara nästan tomt på fordon på vägen (motorväg) men lik förbannat är det 90 i stället för 120...
VARFÖR!!!! mycket irriterande!

skapa sina egna..är det mycket trafik så kör man efter det..
är det nada så åker man efter det..

Ufona på vägvÄrket hittar bara på nya konstigheter hela tiden, var gång de gör det skiter jag än mer i deras påhitt och jag tror inte att jag är den enda som känner så.

I Norrland är det enbart hastighetssänkningar och dessa kommer då jag att skita blankt i då avstånden är så långa och man ofta kör ensam långa sträckor på dessa vägar, Poliser finns inte heller så varför bry sig:confused:

Det börjar tom vara så att man blir förbannad bara man rullar ut på vägen pga total avsaknad av vägunderhåll.

Faan också så dåligt de sköter vägarna här uppe, granngrabben körde av framgaffeln på sin EU-moppe i förrgår pga ett stort hål i asfalten som han inte såg pga möte och mörker, han voltade i diket och skadade sig inte allvarligt men vad hade hänt om han hade voltat mot bilen han mötte istället för ut i diket:näsblod

Det enda VV öser pengar på i Norrland är fartkameror och vajerräcken till förbannelse

Skylteländena har de testat i Luleå och jag är övertygad om att detta enbart är till för att öka förvirringen ang gällande hastighet och därmed öka intäckterna för Polisen. Nackdelarna är att det kommer att bli ännu större hastighetsskillnader mellan trafikanterna då fler kommer att vara osäkra om vilken hastighet som egentligen gäller=ökat antal omkörningar=ökat antal frontalkollisioner på mindre vägar utan vajerräcken:tummenupp

Last edited:
Så med andra ord, man arbetar med det som kortsiktigt verkar bra. Beteende är en alldeles för svår nöt att knäcka för att få till en snabb och lättköpt karriärpoäng.

Jag håller med.

Nog för att man målar upp långsiktiga scenarier och visioner med si och så många sparade liv per år för en specifik punktåtgärd men hela tänkandet är ändå kortsiktigt på så sätt att man alltid söker enkla samband mellan orsak och verkan istället för att försöka se och förstå helheten.

Om de flesta trafikanter kunde komma överens om ( = fick lära sig på körskoleutbildningen) vad som är mest väsentligt respektive vad som är av underordnad betydelse i trafiken skulle vi nog få en bättre, säkrare och mer avslappnad trafikmiljö.

Med avslappnad menar jag då inte att ännu fler än nu skulle mala omkring i trafiken som zoombies, utan tvärtom att vaksamhet och grundläggande trafikbeteende sätts i första hand.

Nu har vi ju alla till att börja med olika förmåga till vaksamhet beroende på ålder, dagsform, trafikvana etc så ett bra ställe att börja på är väl att köra mjukt och defensivt och att respektera att andra håller ett annat tempo än en själv (även om det inte stämmer överens med skyltningen).

Viktigt är även att planera körningen och att lära sig -eller helst sin ryggmärg(!)- att använda speglar och blinkers, hålla så långt till höger man kan på en flerfilig motorväg om det finns plats osv.

Så undviker vi anarki i trafiken och då är mycket vunnet; trafikflödet förbättras och var och en tillåts köra inom sin "komfortzon" som diskuterats tidigare här på sporthoj i diskussioner ang. hastighet.

Superviktigt är även att skyltningen och trafikmarkeringarna är TYDLIGA, logiska och enhetliga. Där har vi en lång väg att gå. Det kan vara väl använda pengar att börja fylla i alla bortnötta linjer exempelvis vid påfarter och korsningar osv. så att även trafikanter som åker där för första gången ser hur de ska köra, att två filer kanske går ihop i en osv.

Får vi en massa miljoner över efter det kan vi ju sätta upp äggskiv.. jag menar vajerräcken och sånt och kanske fylla diken med lecakulor och vaddera träden längs vägen för det som blir över:tungan

För att äntligen komma till det egentliga ämnet för tråden så tror jag personligen att det kan bli rätt bra med en ytterligare uppdelning av hastighetsskyltarna i fler steg.

Det skapar bättre trovärdighet för skyltningen eftersom det finns så skiftande förhållanden på olika vägar.

Som det är nu känns det ofta som någon på VV suttit och kastat tärning om ifall de ska smälla upp en 70 eller 90 skylt exempelvis, kanske bra att ha en 80 att ta till som kompromiss då:D

Mycket gnäll på VV men detta ändrar väll egentligen bara beloppet på boten för er som åker sportis. Som sagt kör efter rådande förhållanden, skyltarna är väll mest som rekommendationer ändå.

http://www.aftonbladet.se/bil/article3184196.ab

Dvs hastigheten sänks på 66% av vägarna..

Om några år har vägarna förfallit ytterligare och då blir det en ny sänkning,
vv är inte allt för mån att lägga pengar på säkrare 2fils motorvägar när man kan sänka hastigheten och sätta upp lite kameraskåp istället.

Surt sa räven..

Jag kör många mil i jobbet. Min reflektion är att när det finns kamera så håller "Svensson" 80 på 90-väg (om man har tur vill säga, ofta mindre). Detta borde då innebära att på kommande 80-vägar hålls det 70.. Å då snackar vi mätarfart, om man som jag kör med GPS som hastigehetsmätare ser man att det är mer fel. Kameran idag fotar när man kör ca 95 på 90-väg, om man då använder GPS kan man med fördel hålla 93-94km/h och således kan man köra om väldigt mkt folk vid kameraskåpen, de håller ju då 10-17km/h mindre...

Kommer bli segt på vägarna i höst hur som helst, hoppas resultat uteblir så vi får tillbaka gamla systemet eller kanske t.o.m mer vägar med höjd hastighet..

/A

Ska dom rädda 50 liv per år genom att ändra hastigheten :rofl
Hur vore det om dom tog bort zebra lagen vid övergångställena. :huvet
Och märka ut övergångställena tydligt
med skyltar och vägmarkeringar en bit innan skälva övergångstället :tummenupp
Utökade nykterhetskontrollerna under fre-lördag kvällarna
(istället för tisdagkvällar) :va

Hur vore det om folk kunde förstå att det är högst olämpligt att åka "typ" mazda 121 istället för att kanske välja en bil med någon typ av krocksäkerhet.
Förbättra cykelvägarna, så man slipper vinglade dårar mitt i körbanan, när vi ändå nämner cyklister så måste det bli omfattande trafikundervisning för ALLA barn i skolan, så dom iallafall får utbildning om hur trafiken fungerar.
När ska folk inse att bara för man INTE sitter i eller på ett motordrivet fordon så existerar inte trafikvett :yoparty

Last edited:
Svenskar i ett nötskal. Dessa pensionärer som sitter och gör dessa beslut är ju helt bortkopplade verkligheten kan man tycka. Att hålla trafikrytmen är det viktigaste som behövs på vägarna där ute.

När man ser folk köra 10 under skyltad hastighet, och klagar på en när man kör så ja då har det gått för långt. Det är troligen dessa som skickar brev till VV och polisen som får sådana här beslut att gå igenom. VV tror verkligen att dessa folk som kör under hastighetsbegränsningen är de bra trafikanterna.

Runt Arvika på väg hem från Norge i helgen så var det hastighetskameror. Folk körde 60-65 förbi kamerorna, och BROMSADE ändå! Jag blev tokförbannad och mosade mig förbi och la mig i arslet på bilarna för att komma förbi blockaden. Detta innebär ju en säkerhetsrisk och jag förstår väl att enligt nollvisionstänkande så ska jag ligga bakom dessa bilar likt ett lemmeltåg i alla mil och bara fint vänta på min tur.

Nej, verkligheten är den att folk som har någorlunda logik i huvet vet att man kör 75-80 på mätaren vilket är trafikrytmen på en 70-väg, och helt plötsligt flyter allting på igen.

Först i kön, är alltid den långsammaste bilen. Jag har sett många tillfällen då när alla helt plötsligt håller 5-10+ på mätaren så flyter allting på utan problem och utan folk med road rage som ska köra om till varje pris.

MIN önskan vore att FÖRSTORA skyltarna! Varna på skylt om att INTE KÖRA UNDER HASTIGHETSBEGRÄNSNINGEN i personbilar. Dessa folk som ska köra 80-100 på 110 vägen från Stockholm mot Södertälje är de som skapar problemen!

Superviktigt är även att skyltningen och trafikmarkeringarna är TYDLIGA, logiska och enhetliga. Där har vi en lång väg att gå. Det kan vara väl använda pengar att börja fylla i alla bortnötta linjer exempelvis vid påfarter och korsningar osv. så att även trafikanter som åker där för första gången ser hur de ska köra, att två filer kanske går ihop i en osv.

Tyvärr är det så att folk på vägverket anser att så kallad optisk ledning är av ondo då de tror att folk kör saktare om de inte vet var de skall köra eller om de är kvar på vägen, frågade VV region Norr detta:

"Vem har kommit på den ”geniala” idén att ersätta plogpinnarna med reflexer med sly-pinnar!? Det måste vara en av de dummaste åtgärderna man kan komma på i höstmörkret då vilt, fotgängare, hästar och cyklister syns så mycket senare, speciellt vid möten. Kostar dessa reflexförsedda käppar verkligen så mycket att de är dyrbarare än liv!? En sak som man nog inte tänkt på är att man sänker blicken för att se mittlinjens markering och då följa den när allt annat är för mörkt för att man skall se det, pga detta blir även risken att köra på folk och vilt längs vägen mycket större. Det verkar ju som om den som kommit på detta inte har något körkort eller ens åkt längs en väg utan gatubelysning.. Ytterligare en ”detalj” som rimmar väldigt illa med 0-visionen."

Svaret:

"Hej

Reflexpinnar av plast är inte bra ur miljösynpunkt.

Vidare ifrågasätts effekten av optisk ledning genom reflexpinnar/stolpar. En Finsk rapport konstaterar att med bättre optisk ledning ökar hastigheten.

(det beror troligtvis på att man på långt håll ser vägens plan och profil och därigenom känner sig säkrare)"

Vid senare samtal hävdade VV även att vägmarkeringar dvs målade sådana när de saknas leder till sänkta hastigheter=bättre trafiksäkerhet, folket på VV i Norrland har tom gått ut i pressen och hävdat att dålig snöröjning också leder till högre trafiksäkerhet med resonemang att djup snö leder till lägre hastigheter. Alla dessa "åtgärder" leder egentligen till att fordonsförarna får mindre kontroll över sina fordon på olika sätt. Det är nog bara att konstatera att "reality-check" är en bristvara hos folk på VV:huvet

Edit: I dagens blaska uttalade sig Polisen om de nya mobila fartkamerorna och de var så nöjda med att snitthastigheten på 90-vägar blivit 74km/t där kameran stått, frågan är vad detta kostar samhället i form av ökade restider, ökade transportkostnader osv för att inte tala om hur mycket längre avstånden i Norrland blir med lägre hastigheter. Jag tror att vi kommer att få uppleva fler olyckor där understimulerade förare somnar så hastighetssänkningarna kommer nog leda till fler olyckor men som med VV tidigare experiment så får vi vänta på statistiken:rolleyes:

Last edited:
Svenskar i ett nötskal. Dessa pensionärer som sitter och gör dessa beslut är ju helt bortkopplade verkligheten kan man tycka. Att hålla trafikrytmen är det viktigaste som behövs på vägarna där ute.

När man ser folk köra 10 under skyltad hastighet, och klagar på en när man kör så ja då har det gått för långt. Det är troligen dessa som skickar brev till VV och polisen som får sådana här beslut att gå igenom. VV tror verkligen att dessa folk som kör under hastighetsbegränsningen är de bra trafikanterna.

Runt Arvika på väg hem från Norge i helgen så var det hastighetskameror. Folk körde 60-65 förbi kamerorna, och BROMSADE ändå! Jag blev tokförbannad och mosade mig förbi och la mig i arslet på bilarna för att komma förbi blockaden. Detta innebär ju en säkerhetsrisk och jag förstår väl att enligt nollvisionstänkande så ska jag ligga bakom dessa bilar likt ett lemmeltåg i alla mil och bara fint vänta på min tur.

Nej, verkligheten är den att folk som har någorlunda logik i huvet vet att man kör 75-80 på mätaren vilket är trafikrytmen på en 70-väg, och helt plötsligt flyter allting på igen.

Först i kön, är alltid den långsammaste bilen. Jag har sett många tillfällen då när alla helt plötsligt håller 5-10+ på mätaren så flyter allting på utan problem och utan folk med road rage som ska köra om till varje pris.

MIN önskan vore att FÖRSTORA skyltarna! Varna på skylt om att INTE KÖRA UNDER HASTIGHETSBEGRÄNSNINGEN i personbilar. Dessa folk som ska köra 80-100 på 110 vägen från Stockholm mot Södertälje är de som skapar problemen!

:tummenupp :Bugar :bow :klappar :2cool

Kan även tillägga att om folk i allmänhet skulle använda blinkers på ett vettigt sätt och alltid i rondeller och korsningar skulle trafiken flyta på ännu bättre!

Hatar folk som inte blinkar ut ur rondeller. Man tappar då chansen att åka in och ibland får stå och vänta 5 minuter på nästa tillfälle att komma in i rondelljäveln!

:tummenupp :Bugar :bow :klappar :2cool

Kan även tillägga att om folk i allmänhet skulle använda blinkers på ett vettigt sätt och alltid i rondeller och korsningar skulle trafiken flyta på ännu bättre!

Hatar folk som inte blinkar ut ur rondeller. Man tappar då chansen att åka in och ibland får stå och vänta 5 minuter på nästa tillfälle att komma in i rondelljäveln!
Så länge du inte blinkar höger när du ska rakt fram i en rondell så är det OK. Jag förstår inte folk som tänker att blinka vänster i en rondell när de ska rakt igenom. Det lurar båda bakomvarande och de som kommer direkt framifrån.

Finns många vägar i Norrland som absolut inte mår dåligt av en sänkning av hastigheten med tanke på vägkvaliteten

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT