Nya Hastighetsgränser

Kent W skrev:
Enligt Vägverkets beräkningar kommer de nya gränserna att rädda ca 50 liv per år.

Detta klingar lite falskt... Kan man hitta de sk beräkningarna någonstans?
Eller syftar dom på de sträckor som ska höjas?

Å då snackar vi mätarfart, om man som jag kör med GPS som hastigehetsmätare ser man att det är mer fel. Kameran idag fotar när man kör ca 95 på 90-väg, om man då använder GPS kan man med fördel hålla 93-94km/h och således kan man köra om väldigt mkt folk vid kameraskåpen, de håller ju då 10-17km/h mindre...
..

/A

Har funderat på det där har en navigon gps som visar 7 km/h saktare än mätaren kan jag lita på att gps:n är rätt?

Har funderat på det där har en navigon gps som visar 7 km/h saktare än mätaren kan jag lita på att gps:n är rätt?

En GPS oavsett fabrikat är väldigt exakt vad gäller hastigheten. Läser du igenom specifikationerna på valfri GPS så har jag för mig att dom anger felmarginalen för hastighet till bråkdelar av en km/h.
så den kan du lita på.
Anledningen till att alla hastighetsmätare visar fel är att regelverket inom EU säger att en hastighetsmätare aldrig får visa för låg hastighet och felmarginalen uppåt får vara max 5km/h plus 5% av uppmätt hastighet.
Dvs håller du 50 ska en korrekt hastighetsmätare visa mellan 50-57,5 för att vara godkänd.
Vid 100 ska den visa mellan 100 och 110.
Dom flesta bilar visar ca 95km/h när verklig fart är 90.
Radarn i kameran drar automatiskt av 3 km/h för att ta hänsyn till maximalt tillåtet kalibreringsfel i enheten.
Sedan fotograferar kameran vid 96km/h med hänsyn tagen till tidigare nämnda avdrag på 3km/h.

Dvs. Om du håller 105 enligt din mätare så är verklig fart kanske 100km/h. Radarn drar då av 3 och kvar blir 97km/h vilka du blir rapporterad för. Håller du istället 103 enligt mätaren är verklig fart kanske 98 vilket efter avdrag med 3 blir 95 vilket inte fotograferas.

Så du ska inte bli fotograferad så länge som du håller dig under 99 (verklig fart) på 90 väg 119 på 110 väg osv.

Anledningen till att man väljer just 6 km/h är vad jag förstått att det inte är någon idé att rapportera mindre överträdelser eftersom tingsrätten inte tar upp så små överträdelser och ärendet kommer därför automatiskt att avskrivas om du inte erkänner.

Svenskar i ett nötskal. Dessa pensionärer som sitter och gör dessa beslut är ju helt bortkopplade verkligheten kan man tycka. Att hålla trafikrytmen är det viktigaste som behövs på vägarna där ute.

När man ser folk köra 10 under skyltad hastighet, och klagar på en när man kör så ja då har det gått för långt. Det är troligen dessa som skickar brev till VV och polisen som får sådana här beslut att gå igenom. VV tror verkligen att dessa folk som kör under hastighetsbegränsningen är de bra trafikanterna.

Runt Arvika på väg hem från Norge i helgen så var det hastighetskameror. Folk körde 60-65 förbi kamerorna, och BROMSADE ändå! Jag blev tokförbannad och mosade mig förbi och la mig i arslet på bilarna för att komma förbi blockaden. Detta innebär ju en säkerhetsrisk och jag förstår väl att enligt nollvisionstänkande så ska jag ligga bakom dessa bilar likt ett lemmeltåg i alla mil och bara fint vänta på min tur.

Nej, verkligheten är den att folk som har någorlunda logik i huvet vet att man kör 75-80 på mätaren vilket är trafikrytmen på en 70-väg, och helt plötsligt flyter allting på igen.

Först i kön, är alltid den långsammaste bilen. Jag har sett många tillfällen då när alla helt plötsligt håller 5-10+ på mätaren så flyter allting på utan problem och utan folk med road rage som ska köra om till varje pris.

MIN önskan vore att FÖRSTORA skyltarna! Varna på skylt om att INTE KÖRA UNDER HASTIGHETSBEGRÄNSNINGEN i personbilar. Dessa folk som ska köra 80-100 på 110 vägen från Stockholm mot Södertälje är de som skapar problemen!

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

:D :D :D :D

Spela roll vad det står skyltarna, Dom flesta här i Fbg/Halmstad skiter
i det ändå.:tummenupp

Beg to differ!

Aldrig varit i en stad där folk slavar mer efter skyltar än i Halmstad.

Sträckan mellan ljungby och halmstad verkar alla köra exakt skyltad
hastighet.

Sist låg jag i ett lämmeltåg med sportbilar bla en Porsche GT3 och nog fan
höll dom maniskt hastighetsbegränsningen. Har haft funderingar på om det
är något dolt hot på de vägarna som gömda fartkameror eller frigående pandor.

Annars är det ju grym kvalitet på vägarna runt Halmstad så det inbjuder ju till högre fart än skyltat :va

Alla som kör under hastighetsbegränsningarna har accepterat sin död och har inte lika bråttom som alla andra som vill göra något med livet. Mög! :)

Vi har haft dessa "nya" hastighetsgränser i Halmstad i över ett år (om inte två).
Nu har dom antagligen har dom någon form av statistik att luta sig på.

Lite jobbigt i början att hålla reda på vilken hastighet det är som gäller men på det stora hela är jag nöjd med dessa hastigheter.
Vägar där 50 känns för sakta har blivit 60 samt att de centralare delarna har fått 40 istället för 50 ger en mer tid att titta på kjoltyg i byn. :D
Motorvägen har variabel hastighet men är normalt 120.

/R

Samma skit dar jag bor :mad:

Och allt ar som vanligt.
Ett satt att smygsanka hastigheterna totalt sett.
ETT lockbete (120) men som anvands lika ofta som man ser vita noshorningar.
Resten ar bara sankningar och ommarkningar av vagar fran 70 till 60. 50 till 40 osv.
Vi har 40 i sammhallet, och det ar...OLIIIIIDLIGT!
Folk kor i verkliga 35 (som bast) dels for att de ar livradda for Polisen, dels for att deras hastighetsmatare visar fel...
Fan ingen bil eller hoj gar ju sa sakta utan att man bromsar!

Man kommer ingenstans, och det bildas helt omotiverat koer....

Perfekt tycker VV.

Djavla svin!

Ja jag såg den där skylten vid campingen när jag dyngsur brände förbi Bålsta under Mälaren Runt. Tur att 40-skyltarna kom efter att vi fyllt 40, annars hade man säkert fått ett par såna överlämnade av den mer oblyga skaran i umgängeskretsen :gnissla

/J
Samma skit dar jag bor :mad:

Och allt ar som vanligt.
Ett satt att smygsanka hastigheterna totalt sett.
ETT lockbete (120) men som anvands lika ofta som man ser vita noshorningar.
Resten ar bara sankningar och ommarkningar av vagar fran 70 till 60. 50 till 40 osv.
Vi har 40 i sammhallet, och det ar...OLIIIIIDLIGT!
Folk kor i verkliga 35 (som bast) dels for att de ar livradda for Polisen, dels for att deras hastighetsmatare visar fel...
Fan ingen bil eller hoj gar ju sa sakta utan att man bromsar!

Man kommer ingenstans, och det bildas helt omotiverat koer....

Perfekt tycker VV.

Djavla svin!

Ja jag såg den där skylten vid campingen när jag dyngsur brände förbi Bålsta under Mälaren Runt. Tur att 40-skyltarna kom efter att vi fyllt 40, annars hade man säkert fått ett par såna överlämnade av den mer oblyga skaran i umgängeskretsen :gnissla

/J

När vi fyller 80 kommer vi vara "äldre" än alla skyltar som finns......

När vi fyller 80 kommer vi vara "äldre" än alla skyltar som finns......

:D :D Jag tror tyvärr du har rätt. 2000-talisterna kommer dessutom ha röstat fram en lag som rycker våra körkort när vi fyller 65. Så vi får köra runt på våra antika kolvmotorhojar helt outlaw iaf!

Last edited:
Länk

Tips till personer i norrköpingstrafik. Titta i buskarna! Inte på vägen..

: 2000-talisterna kommer dessutom ha röstat fram en lag som rycker våra körkort när vi fyller 65. Så vi får köra runt på våra antika hojar med kolvmotorer helt outlaw iaf!

:hihi

Ja man garvar....samtidigt som man tar sig for pannan.
Var ar den enskildes ansvar?
Att KUNNA kora sakert?
Att FATTA att, ja jag KAN kora 120 pa denna 90 vag i DETTA vaglag, medan jag FAKTISKT bara kan kora 60 har idag... TROTS att det star 90 pa skylten....

Nej staten maste ta ansvar for ALLA situationer som kan tankas uppkomma genom att satta sana granser att inte ens de DUMMASTE javla trygghetsnarkomanerna som sitter dar proppmatta bakom sin ratt som passiva medpassagerare kan hitta pa nat javelskap oavsett vader och vind.

Man blir omyndigforklarad bit for bit...
dax att gora statskupp!

:hihi

Ja man garvar....samtidigt som man tar sig for pannan.
Var ar den enskildes ansvar?
Att KUNNA kora sakert?
Att FATTA att, ja jag KAN kora 120 pa denna 90 vag i DETTA vaglag, medan jag FAKTISKT bara kan kora 60 har idag... TROTS att det star 90 pa skylten....

Nej staten maste ta ansvar for ALLA situationer som kan tankas uppkomma genom att satta sana granser att inte ens de DUMMASTE javla trygghetsnarkomanerna som sitter dar proppmatta bakom sin ratt som passiva medpassagerare kan hitta pa nat javelskap oavsett vader och vind.

Man blir omyndigforklarad bit for bit...
dax att gora statskupp!

Det värsta är att börjar man syna ditt resonemang och lägger till lite normal verklighet så inser man att med tanke på hur mycket idioter det finns i världen så borde det vara 30 som absolut högsta hastighet i riket. Sen skulle man få ta en ordentlig licens (som inkluderar nåt liknande flyglicens, med intelligenstester, personlighetstester, stresstester, trafikvettstester mm) och sen få bedömma själv sin egen lämpliga hastighet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT