Busafreak skrev:
2433638 I de politiska leden och i Vägverkets överlevnadsfilosofi så anges ofta skälen till hastighetskontroll vara folkhälsan. Detta är skitsnack då det i så fall finns betydligt kostandseffektivare saker att ägna kraften å.
För fort har man gjort när man "mist herraväldet", d v s åkt av vägen etc.
- inget annat. Har man kört 30 mil motorväg i 150 och kommer fram hel o ren har man inte kört för fort utan enbart brutit mot en byråkratiskt regel.
Däremot skulle straffansvaret öka för den vållande i en olycka om hastigheten var orsak till- eller försvårat olyckan.
Nu börjar vi närma oss

Samma folkhälsa som gällde när man bara fick ta in en liter sprit och när tullens huvudsakliga uppgift var att kontrollera detta.
Det handlar som vanligt om att politiker och mydighetspersoner vet mycket bättre än jag vad som är bra för mig!
I sin allsmäktiga visdom stiftar de regler och förordningar som knappast någon följer och som statistiskt därigenom kan avfärdas som nonsens.
Sedan finns det som vanligt trygghetsnarkomaner som envist hävdar att vi som tänker själva har helt fel för politikerna vet ju bäst ...
Jag har haft hojkort i 42 år och bilkort i 40 år. Jag har blåst 2!!! ggr, men passerat fler hastighetskontroller än jag kan komma ihåg.
När jag tog mina körkort var det fri hastighet, dvs jag är godkänd av vederbörande myndighet att i trafik framföra mina fordon under eget ansvar i den hastighet som jag bedömer vara lämplig med hänsyn till förhållandena. Det innebär att lämplig hastighet, även på samma vägsträcka, varierar från dag till dag.
Jag har inte fått någon lapp hem där de begränsar utnyttjandet av de färdigheter jag fick på körskolan.
Att man 1967-09-03 införde en tillfällig hastighetsbegränsning för att vi skulle vänja oss vid högertrafiken anser jag vara överspelat nu. Efter 39 år på höger sida är jag ganska van.
Ett exempel ... En laglydig medborgare, Bror Duktig, har satt på sig bältet, besiktigat bilen, betalat skatten, slagit på halvljuset och håller hastighetsbegränsningen slaviskt; alltså har han fullgjort alla sina påbjudna skyldigheter och har gjort sitt och kan nu koncentrera sig på att tuta på de som kör om eller tänka på annat.
Han kör 70 km/h lååångt ut på landsbygden och viftar och tutar och om han av en händelse tittat i backspegeln och sett någon närma sig så hinner han tränga denne också om han försöker köra förbi. Sedan blir det 90 och han ökar, fast vägen inte blivit bredare och fast det finns lika många älgar där.
MEN!!! En dag flyttar vv hastighetsskyltarna 3 km närmare byn så Bror Duktig kan öka till 90 tidigare, något som alla de som tidigare kört om honom redan gjorde.
Nu är min fråga ... vem är det som har tänkt, vem är det som bedömt sin egen körning, vem är det som varit mest alert?? Bror Duktig eller de som körde om honom på den gamla 70-stäckan?
Kan man inte själv avgöra vilken hastighet som är lämplig i ett visst ögonblick, då ska man ju egentligen inte ha körkort. Den logiska konsekvensen av detta är att när man inför hastighetsbegränsningar så underkänner man sitt eget system att dela ut körkort!
När det var fri hastighet var folk mycket mer hjälpsamma i trafiken. De satt inte och kokade inombords pga dumma regler som omyndigförklarade dem som tänkande människor och reducerade dem till lydiga robotar. Det var inte den aggressivitet i trafiken som det är idag och den situationen mina vänner, den situationen har våra omtänksamma politiker skapat genom att förklara för alla och envar att det är bättre att de tänker åt er än att ni tillåts göra det själva ... Det är ju för ert eget bästa .. Mig har de förstås inte lyckats med ännu ... Jag är en sådan otrevlig fan som envisas med att tänka själv och det är det värsta de vet för blir vi tillräckligt många så får de sluta med sitt trams runt köttgrytorna.
Apans Bror skrev:
2436313 1 miljon väger ca 1,2 kilo i tusenlappar.
Om vi lägger på lite nollor får vi reda på vad en miljard väger,
alltså för ca 3,96 ton tysenpengar kan man köpa otroligt mycket glass för
Vilken tur att vi har folk som testar att saker funkar innan man lägger ut för mycket pengar på skräp som man inte kan använda
Jo det är svårt med nollor ...
Tar man nya hundralappar och staplar dem på varandra så blir en miljon ganska precis en meter hög...
En miljard blir en kilometer hög!!