Nya F4, F4R och F4RR

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
F4:
main.jpg

16 990 euro

F4R:
main.jpg

18 990 euro

F4RR:
main.jpg

Vanliga F4 har 195 hk, cirka 190 kg torr tror jag, 8 stegs tc, quickshifter... i princip samma paket som nya F3 har.

F4R är en F4 med lättare fälgar (samma på som F4RR) och en öhlinare bak.

F4RR har 200 hk, öhlins elektroniskt justerbar fjädring fram och bak, samma lätta fälgar som F4RR. Vad som är gjort med motorn har jag svårt att läsa om på mv's sida då den är på italienska.

Vad tycker ni? Lite för tunga för att konkurrera om årets superbike men lär ju vara tex mer spårstabil på grund av vikten... effekten kan man inte klaga på heller.

Det är alltså en facelift i princip på 2010 års modell, lite kortare avgas som är riktigt läckert enligt mig, lite andra fälgar osv - vet inte om plasten är lite faceliftad också.

Standardmodellen är riktigt billig, 195 hk, MV Agusta, italiensk skönhet har nog aldrig varit så billig. MV satsar stenhårt nu, deras utbud har ökat i både djup och bredd. Hoppas satsningarna lönar sig, annars blir det tufft att överleva.

F4RR är en fyrcylindrig variant av 1199S, fast med cirka 25 kg mer enligt spec, går detta hem tror ni?

Spelar ingen roll om det går hem eller inte när de är så otroligt porriga :kär:kär

Nån som har en tabell över hur mkt 200 italienska hästkrafter är nu igen?

Hög vikt ger inte spårstabilitet det uppnås med stort försprång och lång hjulbas. Den höga vikten kan ha något att göra med att vikten är ärlig och inte på japanmaner specad utan batteri, olja, kylarvätska, luft i däcken osv. Jag gissar att curb weight dvs vikt för cykeln i det skick man brukar den minus soppan ligger i paritet med japancyklarna.

Last edited:
Precis. Och är viktfördelningen rätt så är detta intressantare än bara låg vikt. Hur många SH:are känner ärligt skillnad på hur sin hoj beter sig med tom respektive full tank...?

Och jag kan intyga att deras effektsiffror stämmer. Har kört en 2012 RR i somras och den är en upplevelse som får ZX10R att blekna...

Last edited:
Hög vikt ger inte spårstabilitet det uppnås med stort försprång och lång hjulbas. Den höga vikten kan ha något att göra med att vikten är ärlig och inte på japanmaner specad utan batteri, olja, kylarvätska, luft i däcken osv. Jag gissar att curb weight dvs vikt för cykeln i det skick man brukar den minus soppan ligger i paritet med japancyklarna.

Okej, inte spårstabilitet men hojen är väl mindre benägen att rucka och röra på sig och kännas instabil iaf, något jag upplevt på tyngre hojar. Nu gissar jag bara, men har alltid trott/känt att det är så.

Har också trott att de mer lättare hojarna är oftast de som är vildare, och behöver tex styrdämpare osv.

Roligt att ni nämnde vikten, F3:an är ju på pappret bra mycket mer tyngre än trajjan och de japanska konkurrenterna men motorrads tester, fulltankade så skiljde det knappt något kg. Någon som har exakta siffror kan gärna lägga upp.

Gamla F4RR på 200 hk brukar bänka nästan lika mycket som S1000RR:en, det får väl anses som godkänt? :)

MV-Agusta-F4-RR-vs-BMW-S1000RR-Dyno.jpg

Nja....

Det går att bygga ett chassie som är mer fladdrigt och instabilt med kort sving, snäv gaffelvinkel och kort försprång och kombinera med hög vikt. Cykeln kommer ändå att upplevas fladdrigare än en ultralätt cykel med konservativa chassiemått. Sen är det vanligt att cyklar som är tunga har konservativa chassiemått. Guldvingen är inte sävlig pga sin vikt utan pga en hjulbas som en lastbil och flack gaffelvinkel.

Riktigt fina skapelser - kunde tänkt mig en vit en... Satan i gatan...
Spelar ingen roll om det är 150hk, 175hk eller 200hk i hojen - dessa hojar "pekar ju finger" åt allt annat bara genom sin design!

Porriga som fasen och bra mycket billigare än motsvarande Ducati. :tummenupp

Porriga som fasen och bra mycket billigare än motsvarande Ducati. :tummenupp

Ungefär samma teknik med öhlinarna, och hela konceptet - förutom en radfyra vilket är att föredra för mig iaf.

Dock tror jag att F4:an kommer att bli överkörd av panigalen när det gäller försäljningssiffror.

Basmodellen av F4:an är riktigt prisvärd, drygt 150 papp.

Förresten, har de abs? Verkar inte som det.

Nja....

Det går att bygga ett chassie som är mer fladdrigt och instabilt med kort sving, snäv gaffelvinkel och kort försprång och kombinera med hög vikt. Cykeln kommer ändå att upplevas fladdrigare än en ultralätt cykel med konservativa chassiemått. Sen är det vanligt att cyklar som är tunga har konservativa chassiemått. Guldvingen är inte sävlig pga sin vikt utan pga en hjulbas som en lastbil och flack gaffelvinkel.

Har man samma geometri och mer tyngd - upplevs cykeln mer stabil då?

Svinigt porriga cyklar :Bugar Enda som saknas är om man satte i en twin istället :tuttar

Prislappen var ju inte fel. Inte designen heller. Fast fälgarna på R versionerna är asfula.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park