Nya försäkringsbestämmelser från och med nästa år

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hur tror ni det här kommer att påverka premierna framöver realistiskt inte bara på mc-försäkringar, bilar etc. En ren generell slutsats efterfrågas alltså.

"– Från den 21 december 2012 är det inte längre tillåtet för försäkringsbolagen att använda kön när de bestämmer priset på försäkringen och utbetalningens storlek, säger Johan Lundström."

http://www.smp.se/nyheter/sverige/nya-villkor-for-forsakringar-vantar(3003757).gm

Jämställdhet brukar ju oftast välkomnas (iaf när det gynnar kvinnor)

Vi får väl se om det inte blir ett jävla liv om det här. Hurshomhelst:

images

Ärligt talat tror jag att det påverkar mer att försäkringsbolagen ska pröjsa för pajade vägräcken... Å andra sidan gör väl inte en hoj så värst stor åverkan på just vägräcken, (snarare tvärtom)

Har väldigt svårt att tänka mig att det kommer bli annat än dyrare för alla.

Edit:

På sikt kan fler förändringar vänta då EU-kommissionen vill att även ålder och funktionshinder ska förbjudas som premiefaktorer.

Låter mest åt helvete faktiskt, EU :fyllisar:dummer

Ärligt talat tror jag att det påverkar mer att försäkringsbolagen ska pröjsa för pajade vägräcken... Å andra sidan gör väl inte en hoj så värst stor åverkan på just vägräcken, (snarare tvärtom)

HMMM
det var väll tvärt om trafikverket kan inte kräva försäkringsbolag på just vägräcken eller skyltar längre, Det satte ju en dom i hovrätten stop för.

är väll ungefär 8-12 månader sedan den domen föll till FB,s fördel.

mvh

Hade försäkringsbolagen varit ärliga borde ju premierna hamna på någon form av medelnivå för samtliga vilket är ytterst tveksamt.
Men det minst dåliga (och troliga) scenariot är att det endast blir en höjning för kvinnor och oförändrade premier för män.

Men som det så fint står i artikeln har ju försäkringsbolag rätt att ta ut hur mycket som helst i premier. Hur kan man till exempel begära närmare 40000:- i hel/hel för en hoj som kostat lika mycket i inköp och sen en självrisk på nästan halva det beloppet. Det är ju billigare att inte försäkra skiten öht och betala alla kostnader för skador på hojen själv. Eventuella personskador täcks av personförsäkring.

Nu va det ju ett extremt exempel men ändå

Last edited:
Men som det så fint står i artikeln har ju försäkringsbolag rätt att ta ut hur mycket som helst i premier. Hur kan man till exempel begära närmare 40000:- i hel/hel för en hoj som kostat lika mycket i inköp och sen en självrisk på nästan halva det beloppet. Det är ju billigare att inte försäkra skiten öht och betala alla kostnader för skador på hojen själv. Eventuella personskador täcks av personförsäkring.

Nu vet du inte var du pratar om.

Det är personskada som kostar mycket för ett försäkringsbolag, inte själva motorcykeln. Personskada = Trafikskadedel, hoj = resten.

Det är personskada som kostar mycket för ett försäkringsbolag, inte själva motorcykeln. Personskada = Trafikskadedel, hoj = resten.

Fullt medveten om det, dock har jag en personskadeförsäkring utöver den som ingår i hojförsäkringen som täcker allt tänkbart som jag kan tänkas råka ut för. Den täcker ju dock inte skador jag kan åsamka andra vilket trafikförsäkringen gör.

HMMM
det var väll tvärt om trafikverket kan inte kräva försäkringsbolag på just vägräcken eller skyltar längre, Det satte ju en dom i hovrätten stop för.

är väll ungefär 8-12 månader sedan den domen föll till FB,s fördel.

mvh

Inte enligt MC-Folkets senaste blaska. Där står det att HD fattade ett beslut att försäkringsbolagen och TFF ska betala för skador på vägräcken. Beslutet togs juni 2011...
Så det kan ju ha varit uppe i tingsrätt eller något sånt och blivit som du säger.

"– Från den 21 december 2012 är det inte längre tillåtet för försäkringsbolagen att använda kön när de bestämmer priset på försäkringen och utbetalningens storlek, säger Johan Lundström."

Det här beslutet känns etiskt, moraliskt och logiskt rätt, jag kan se framför mig hur tidigare försäkringstjänstemän och -kvinnor slutit sina ögon, tagit fram sitt kön och på måfå med könet pekat i en schablon för att fastställa försäkringspremie.
Det förklarar ett o annat.

Last edited:
Låter väl rättvist, men gissar som många andra att det kommer bli dyrare för alla nu i stället. Men att det skulle vara billigare för kvinnor än för män att äga hoj är ju orimligt.

Men jag tycker man gott och väl ska ta det ett steg längre och, ja kanske till och med på EU-nivå, väga in rimlighet i hojpremien.

Idag är det som många skriver (inte bara i den här tråden) så att man betalar hutlösa premier för att få sin hobby försäkrad. Hur går det att motivera en sådan hög kostnad egentligen?

Försäkringar på mc kommer liksom med på ett undantag känns det som. Det borde regleras så att de fb som vill syssla med mc-försäkringar inte erbjuder kunden en hutlös premie bara för att de måste erbjuda trafikförsäkring som minst, men egentligen inte vill försäkra just den hojtypen eller målgruppen.

Inte vet jag...kanske generellt dela in i zon, hojtyp, ålder osv. (som idag) fast där det finns något slags tak. Vissa kan vara några hundringar dyrare, några åt andra håller men man väljer kanske i slutändan ändå den något dyrare för att den erbjuda övriga tjänster som man fastnar för ex. hemförsäkring diverse rabatter om man samlar sina försäkringar hos just dom osv. (som hos många fb idag).

Personligen tycker jag att det hela här är rena ockret att inget är reglerat och homogent! Mina 50 cent...

Det här beslutet känns etiskt, moraliskt och logiskt rätt, jag kan se framför mig hur tidigare försäkringstjänstemän och -kvinnor slutit sina ögon, tagit fram sitt kön och på måfå med könet pekat i en schablon för att fastställa försäkringspremie.
Det förklarar ett o annat.
Att det på måfå bestämts är nog så långt ifrån sanningen du kan komma. En snabb titt i olycksstatistiken på t ex MC så ser du att unga män på sporthoj är grovt överrepresenterade.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park