Nya försäkringsbestämmelser från och med nästa år

Hade försäkringsbolagen varit ärliga borde ju premierna hamna på någon form av medelnivå för samtliga vilket är ytterst tveksamt.
Men det minst dåliga (och troliga) scenariot är att det endast blir en höjning för kvinnor och oförändrade premier för män.

Men som det så fint står i artikeln har ju försäkringsbolag rätt att ta ut hur mycket som helst i premier. Hur kan man till exempel begära närmare 40000:- i hel/hel för en hoj som kostat lika mycket i inköp och sen en självrisk på nästan halva det beloppet. Det är ju billigare att inte försäkra skiten öht och betala alla kostnader för skador på hojen själv. Eventuella personskador täcks av personförsäkring.

Nu va det ju ett extremt exempel men ändå

Hur menar du?

Jag är inte villig att betala för blockmongon som visst ska ha en R1:a (i tron om att den är aSbALlt bäst) när de är 18 och "visst" strypt den till 25kW.
När de vurpat saker sönder och samman vill inte jag pröjsa deras del på min försäkring på en helt annan hoj. Mao stödjer jag märkesspecifik kalkyl.
Orsakar en MC-modell höga skadekostnader så ska den kosta mer, oavsett var/hur/när den är byggd/körd/ollad. Skit samma vad den kostar för gemene man att köpa... :)
Ett försäkringsbolag ger blanka fan i vad man pyttsa upp för hojen, de ser bara till vad den kommer att kosta i drift. Inget konstigt med detta enligt mig.

Jag slår vad en gammal 50-öring på att det blir billigare för oss män.:)

Jag vill minnas för ett tag sedan att det blev förbjudet att ha olika taxa för herr- och damklippning hos frisörer. Kostar mig rätt mycket mer att klippa mitt rätt mycket mindre hår idag än innan denna knasiga förändring.

I mitt jobb brukar jag ta betalt efter tid och egna omkostnader. Om personen som vill köpa min tjänst är man/kvinna, vit/svart, hetro/homo eller tänker spränga sitt marsvin senare på kvällen utan min vetskap brukar jag skita i.

Hur menar du?

Jag är inte villig att betala för blockmongon som visst ska ha en R1:a (i tron om att den är aSbALlt bäst) när de är 18 och "visst" strypt den till 25kW.
När de vurpat saker sönder och samman vill inte jag pröjsa deras del på min försäkring på en helt annan hoj. Mao stödjer jag märkesspecifik kalkyl.
Orsakar en MC-modell höga skadekostnader så ska den kosta mer, oavsett var/hur/när den är byggd/körd/ollad. Skit samma vad den kostar för gemene man att köpa... :)
Ett försäkringsbolag ger blanka fan i vad man pyttsa upp för hojen, de ser bara till vad den kommer att kosta i drift. Inget konstigt med detta enligt mig.

Jag vill minnas för ett tag sedan att det blev förbjudet att ha olika taxa för herr- och damklippning hos frisörer. Kostar mig rätt mycket mer att klippa mitt rätt mycket mindre hår idag än innan denna knasiga förändring.

I mitt jobb brukar jag ta betalt efter tid och egna omkostnader. Om personen som vill köpa min tjänst är man/kvinna, vit/svart, hetro/homo eller tänker spränga sitt marsvin senare på kvällen utan min vetskap brukar jag skita i.

Jaha, så det är en specifik motorcykels fel att den orsakar skada i dessa sammanhang.Trodde detta berodde på föraren som framförde hojen när denna mc knappast kan åstadkomma skadan på egen hand utan diverse "jag kan bäst kopior" bakom styret.

I mitt jobb brukar jag ta betalt efter tid och egna omkostnader. Om personen som vill köpa min tjänst är man/kvinna, vit/svart, hetro/homo och sedan tänker spränga sitt marsvin senare på kvällen utan min vetskap så lär den inte få något arbete utfört av mig mer.

Har du samma attityd i trafiken så ta bussen vetja och skona oss andra från dina anfall.

Jaha, så det är en specifik motorcykels fel att den orsakar skada i dessa sammanhang.Trodde detta berodde på föraren som framförde hojen när denna mc knappast kan åstadkomma skadan på egen hand utan diverse "jag kan bäst kopior" bakom styret.

I mitt jobb brukar jag ta betalt efter tid och egna omkostnader. Om personen som vill köpa min tjänst är man/kvinna, vit/svart, hetro/homo och sedan tänker spränga sitt marsvin senare på kvällen utan min vetskap så lär den inte få något arbete utfört av mig mer.

Har du samma attityd i trafiken så ta bussen vetja och skona oss andra från dina anfall.

Nu är du konstig ankan precis så som du citerar. ;)

Hade en Ferrari Enzo kostat 102.500:- hade den varit sjukt överrepresenterad i olycksstatistiken. Vill jag då med min gubbiga SAAB(konkursboet) 95, kombi från förra milleniumet, vara med om att betala kostnaden för Ferraris sjukt prisvärda sportbil?

Nej, faktiskt inte. Oavsett vad det var för HK/Kilo/pris som satte nivån på det hela.

Jag säger inte att en specifik motorcykel sätter pris på modellens premie, däremot gör köparen/ägaren det.
Biljämförelsen haltar lite då ingen med normal ekonomi kan köpa en bil med samma HK/Kg-siffror som en plasthoj från japan betingar.

Summa summarum:

Jag vill inte betala för det jag inte nyttjar. Vill heller inte betala för de som kostar mer än de nyttjar. Mao, modellspecefik försäkring är bra, annars hade din Honda säkeret kostat 15000 i trafikförsäkring.

Last edited:
Hur tror ni det här kommer att påverka premierna framöver realistiskt inte bara på mc-försäkringar, bilar etc. En ren generell slutsats efterfrågas alltså.

"– Från den 21 december 2012 är det inte längre tillåtet för försäkringsbolagen att använda kön när de bestämmer priset på försäkringen och utbetalningens storlek, säger Johan Lundström."

http://www.smp.se/nyheter/sverige/nya-villkor-for-forsakringar-vantar(3003757).gm

Bank & försäkring kommer som vanligt att utnyttja varje chans till att höja sina marginaler.

Nu vet du inte var du pratar om.

Nathe är på rätt spår. Detta är PRECIS vad det handlar om. Bank & försäkring har sålt in ett mantra i trygghetskåta sverige att dom är sååå måna om oss och bara vill oss väl med pensionssparande & ärlig olycksstatistik som ligger bakom mc försäkringars pris.

Ett FB försäkringsbolag vill ha 80,000 i helförsäkring för min mc varav kanske 20,000 är trafikdel. Jag är närmare 40år.
Ungefär den fördelningen brukar det vara på sporthojar. 75% kasko + 25% trafik. Av ett totalt helförsäkringspris som årligen motsvarar 25-50% av hela hojens värde!!!!

Det går myter om att mångmiljonersättningsbelopp är vardagsmat vid mc-personskador. Detta är ytterst ovanligt och ren propaganda.

Fb sätter priserna med gaffel & kniv där dom kan!

Jaha, så det är en specifik motorcykels fel att den orsakar skada i dessa sammanhang.Trodde detta berodde på föraren...

Det handlar endast om risk. Är det en viss modell är risken större, då blir premien större. Kommer väl bli än mer tydligt om man tar bort "föraren" i sammanhanget (ålder, kön osv)

Har du någon gång funderat på banklån? (en annan nasarbransch)
Om man ska låna pengar till något riskabelt, säg nystartat företag, blir gärna räntan högre. På grund av högre risk.

Man använder alltid statistik när man beräknar risker och som det ser ut så är vissa modeller av motorcyklar tydligt överrepresenterade.

Försäkringsbolaget gör precis som du, tar betalt för omkostnader vid ett specifikt föremål. :tummenupp

Att det på måfå bestämts är nog så långt ifrån sanningen du kan komma. En snabb titt i olycksstatistiken på t ex MC så ser du att unga män på sporthoj är grovt överrepresenterade.

Vi förstår inte varandra, Du och jag.
Det gör inget.

"– Från den 21 december 2012 är det inte längre tillåtet för försäkringsbolagen att använda kön när de bestämmer priset på försäkringen och utbetalningens storlek, säger Johan Lundström."

Det här beslutet känns etiskt, moraliskt och logiskt rätt, jag kan se framför mig hur tidigare försäkringstjänstemän och -kvinnor slutit sina ögon, tagit fram sitt kön och på måfå med könet pekat i en schablon för att fastställa försäkringspremie.
Det förklarar ett o annat.

En annan twist vore att fråga: vilken kö är det de inte längre får använda? Biljardkön? Krogkön? Bostadskön?

Det trista är att de inte alls bryr sig om hur mycket man faktiskt kör. När man tecknar en bilförsäkring väljer man miltal som försäkringen ska gälla, och så sätts premien efter det (och en rad andra faktorer såklart). Men när man försäkrar sin MC finns inget sådant. Så jag betalar samma premie för mina 100 mil per sommar som någon som enbart kör MC hela säsongen och lägger 2.000 mil. Är det rättvist? Kartellbildningen inom försäkringsbranschen har dessutom gjort att i princip alla bolag har nästan identiska villkor.

Hade man tagit betalt efter vilket arbete som utförs så hade problemet aldrig funnits, och det gäller fortfarande. Om man skulle ta betalt per minut så skulle det bli rättvist, dock kanske något opraktiskt.

Problemet är ju att i Sverige ska allt kosta lika mycket för alla (fast helst lite mer för de som tjänar bra, och lite extra rabatt för pensionärer...).

Det här beslutet känns etiskt, moraliskt och logiskt rätt, jag kan se framför mig hur tidigare försäkringstjänstemän och -kvinnor slutit sina ögon, tagit fram sitt kön och på måfå med könet pekat i en schablon för att fastställa försäkringspremie.
Det förklarar ett o annat.

Hehehe... om fler som jobbade på fb hade "tagit fram sitt kön" lite oftare så hade kanske försäkringarna blivit billigare :tummenupp

Fullt medveten om det, dock har jag en personskadeförsäkring utöver den som ingår i hojförsäkringen som täcker allt tänkbart som jag kan tänkas råka ut för. Den täcker ju dock inte skador jag kan åsamka andra vilket trafikförsäkringen gör.

din personförsäkring täcker inget egentligen, om du har en trafikförsäkring. Du kan endast få ersättning från en försäkring har jag fått höra. trots att det e sjukt, det e ju därför man har en extra försäkring.

Summa summarum:

Jag vill inte betala för det jag inte nyttjar. Vill heller inte betala för de som kostar mer än de nyttjar. Mao, modellspecefik försäkring är bra, annars hade din Honda säkeret kostat 15000 i trafikförsäkring.

Men det är ju precis det du gör i nuläget. Vi får betala hutlösa försäkringspremier för att vissa individer inte kan hantera sina fordon och FB måste kunna täcka omkostnader + tjäna pengar på det, mycket pengar. Premierna anpassas årligen efter olycksstatistik. Om 25 av 50 R1 ägare kvaddar sina hojjar kommer SAMTLIGA 50 få höjda premier. Så var det inte tidigare men trenden börjar sätta sig och jag märker det på samtliga fordon jag äger, bil båt mc. De senaste 5 åren har jag sett mina premier öka stadigt trots att jag är helt skadefri, varför jo för att den typen av fordon jag äger har varit mer olycksdrabbade än andra säger FB. Men jag har ju varit trogen skadefri kund säger jag då, men det bryr dom säg minsann inte om.

Alla vi som kör mc måste försöka göra nåt åt försäkringssituationen. Det är kass att bara acceptera priserna och olycksstatistik-pissepratet som pågått så länge!
Läs på ämnet och inse att vi blir rövkörda hela vägen. Det som behövs är verklig konkurrens inom bank & försäkring.

Detta må vara old news men det måste fixas!

Vad kommer annars hända de närmsta åren då många äldre förare lägger hjälmen på hyllan och man samtidigt höjer åldersgränserna för körkort. Detta kommer inte att vara positivt för redan "saftigt kryddad" statistik!

Jo, helt klart borde bonussystem och liknande tas i bruk igen.

din personförsäkring täcker inget egentligen, om du har en trafikförsäkring. Du kan endast få ersättning från en försäkring har jag fått höra. trots att det e sjukt, det e ju därför man har en extra försäkring.

Nej nej jag vet. Jag gav bara exempel på scenariot att om man inte hade en trafikförsäkring skulle personförsäkringen täcka det. Så egentligen är man ju dubbelt försäkrad men får bara ersättning av en. Om jag t.ex kör ett oförsäkrat fordon och råkar ut för en olycka skulle personförsäkringen täcka mina skador....för att sedan få dryga böter och eventuellt värre :tungan

Jo, helt klart borde bonussystem och liknande tas i bruk igen.

Absolut.
Att dom plockat bort det skulle kunna vara ytterligare ett tecken på kartellverksamhet.

Man blir inte lite bitter när man får hem försäkringsfakturan, men så sätter man sig på hojen och så blir allt bra igen :tummenupp

Utländska fb aktörer hade behövt komma in på svenska marknaden.

Är det stor skillnad på FB premier i utlandet?
Vet att i Frankrike är det ungefär lika. Dock betydligt fler stölder och olyckor.

Last edited:
Utländska fb aktörer hade behövt komma in på svenska marknaden.

Det har vi, Svedea till exempel. Men det spelar ingen roll, då de kommer lägga sig på på nån bekväm 100-lapp under näst i tur, kan stoltsera med att vara billigast och fortsätta gnugga händerna men dra vinsten utanför gränserna.

Jag har inte sett något försäkringsbolag gå dåligt.. Men om nu försäkringsbolagens vinster är så hemska, antar jag att alla ni som stör er på det inte har någon bank. :D

Dom behöver inte bedriva kartell. Det räcker fint att utnyttja entusiastiska kunder som sedan länge köpt skitsnacket om att helt ärlig olycksstatistisk och välvilja ligger bakom priserna.

När jag får försäkringsfakturan så är jag tvungen att fram mitt kön för att lugna mig...:D

Jag har inte sett något försäkringsbolag gå dåligt.. Men om nu försäkringsbolagens vinster är så hemska, antar jag att alla ni som stör er på det inte har någon bank. :D

Det är sjukt men man kan inte göra annat än skratta :)

Sen har vi ju oljebolagen också men nu blev det väldigt OT.

Dom behöver inte bedriva kartell. Det räcker fint att utnyttja entusiastiska kunder som sedan länge köpt skitsnacket om att helt ärlig olycksstatistisk och välvilja ligger bakom priserna.

När jag får försäkringsfakturan så är jag tvungen att fram mitt kön för att lugna mig...:D

HAHAHA. Du gjorde min dag Martin

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP