Nya Ducati 1098!

sandstream skrev:
2596986 Om jag förstått rätt så kommer twinnarna med max 1200 cc från 2008 att få byta färre delar än radfyrorna.

Jag trodde radfyrorna idag fick byta mindre delar än twinnarna idag och att twinnarna skulle få bli på 200cc mer mot att de skulle följa samma trimningsreglemente som radfyrorna. Men det var å andra sidan ett tag sedan jag läste på om WSBK-reglementet.

Jag studerade 999:an närmare i profil när jag kom hem och kom fram till att den inte alls har en smäcker bak. Tvärtom, den är ganska imfångsrik med den stora ljuddämparen och den stora nummerskyltshållaren med integrerade blinkers och bakljus. Det som däremot ser lite konstigt ut på den är att det är stora röda fält runt om, kåpan, kutsen och tanken, sedan i mitten så är det ett svart hål så det ser nästan ut som att de röda delarna hänger löst utan något som knyter ihop dem. Samma sak gäller för 1098:an tycker jag när jag ser på de bilderna igen.

Last edited:
DR-Zätare skrev:
2596867 Jag har dock för mig att de bytte till konventionell sving på 999 eftersom det var svårt att få enkelsvingen nog stabil på racehojarna men å andra sidan har väl produktionstekniken gått framåt så det kanske går att fixa idag.

Är/var det verkligen så?
Har du någon källa till det där?
Det vore intressant :)

/M

martan skrev:
2597504 Är/var det verkligen så?
Har du någon källa till det där?
Det vore intressant :)

/M

Inte på rak arm faktiskt, det är bara något som jag kan dra mig till minnes att jag hört. Det behöver inte vara styrkan i den befintliga svingen på 996 utan det faktum att Ducati Corse ville ha en längre sving och det kanske är svårt att göra med en enkelsving utan att den blir instabil med tanke på vilka påfrestningar en sving får utstå i WSBK.

Jag kan leta lite om du vill och se om jag hittar någon information om det.

DR-Zätare skrev:
2597526 Inte på rak arm faktiskt, det är bara något som jag kan dra mig till minnes att jag hört. Det behöver inte vara styrkan i den befintliga svingen på 996 utan det faktum att Ducati Corse ville ha en längre sving och det kanske är svårt att göra med en enkelsving utan att den blir instabil med tanke på vilka påfrestningar en sving får utstå i WSBK.

Jag kan leta lite om du vill och se om jag hittar någon information om det.
Du får gärna kolla!

Magnesiumsvingen från Corse ÄR längre.

Om jag minns rätt fick Foggy en konventionell sving för att testa
men dessa tester gav inte att det ena skulle vara bättre än det andra.

:)

Sorry, lite OT....

/M

DR-Zätare skrev:
2597468 Jag trodde radfyrorna idag fick byta mindre delar än twinnarna idag och att twinnarna skulle få bli på 200cc mer mot att de skulle följa samma trimningsreglemente som radfyrorna. Men det var å andra sidan ett tag sedan jag läste på om WSBK-reglementet.
Så har jag också fattat det, så vi säger väl att det är rätt. :D

Skapligt snygg. Men..... Det finns ju bara ett märke som tillfredställer alla och det är ju självklart Suzuki som alla vet. Tyvärr har ju inte alla det privilegiumet att äga en sådan.

En tanke bara....
Undrar om 1098 skramlar värre än Skramlaha?

DR-Zätare skrev:
2597468 Jag trodde radfyrorna idag fick byta mindre delar än twinnarna idag och att twinnarna skulle få bli på 200cc mer mot att de skulle följa samma trimningsreglemente som radfyrorna. Men det var å andra sidan ett tag sedan jag läste på om WSBK-reglementet.
Å alla Ducati-fanatikers vägnar får vi hoppas att du och Gustav förstått helt fel (personligen tror jag ni har helt rätt). Det skulle ju onekligen ta lite skimmer från guldet Ducati vann i år. Men att jättelätt och gänget skulle fästa någon vikt vid att twinnarna fortfarande gynnas för att kunna hänga med är inte så troligt.

Argyle skrev:
2597536 Vad är det för någon silvrig bulle på svingen?
Påminner om en sån där påhängsmotor man kan ha på cykeln :rofl

Last edited:
Sandream är som vanligt ute o cyklar.....

Reglementet i WSBK är lika för alla, oavsett vad där står om twin/r4:a :fakta

Det står teamen helt fritt att välja om de vill tävla med tex twin eller r4:a och så har det alltid varit...:pannkyss

sandstream skrev:
2597972 ..att twinnarna fortfarande gynnas för att kunna hänga med...

Det är snarare de 4-cylindriga hojarna som gynnas för att kunna hänga med twinnarna. Om du tittar på reglerna för rad-4, så ser du att de tillåts ha dubbelt så många cylindrar som en twin. Däremot för twinnarna, har de implementerat ett handikapp som säger att max antal cylindrar för dessa maskiner är två (2).

#Olsson# skrev:
2598035 Det är snarare de 4-cylindriga hojarna som gynnas för att kunna hänga med twinnarna. Om du tittar på reglerna för rad-4, så ser du att de tillåts ha dubbelt så många cylindrar som en twin. Däremot för twinnarna, har de implementerat ett handikapp som säger att max antal cylindrar för dessa maskiner är två (2).

:rofl :rofl :rofl :tummenupp :tummenupp :tummenupp

sandstream skrev:
2597972 Å alla Ducati-fanatikers vägnar får vi hoppas att du och Gustav förstått helt fel (personligen tror jag ni har helt rätt). Det skulle ju onekligen ta lite skimmer från guldet Ducati vann i år. Men att jättelätt och gänget skulle fästa någon vikt vid att twinnarna fortfarande gynnas för att kunna hänga med är inte så troligt.

Dax att läsa på reglerna tror jag.. För mig alltså..

sandstream skrev:
2597972 Å alla Ducati-fanatikers vägnar får vi hoppas att du och Gustav förstått helt fel (personligen tror jag ni har helt rätt). Det skulle ju onekligen ta lite skimmer från guldet Ducati vann i år. Men att jättelätt och gänget skulle fästa någon vikt vid att twinnarna fortfarande gynnas för att kunna hänga med är inte så troligt.

Dax att läsa på reglerna tror jag.. För mig alltså..

Men för att komma tillbaka till 1098.. En fågel viskade i mitt öra att bilderna som kommer i nuvarande nummret av engelska MCN tydligen skall vara äkta..

Last edited:
sandstream skrev:

Jag har för mig, och observera att detta endast är spekulationer från en lekman, att för att försöka få stopp på flykten från WSBK av de japanska mtillverkarna så tillät man dem att tävla med radfyror. Eftersom en radfyra på lika många kubik som en twin kommer att ha ett effektmässigt övertag så blev motortrimningsreglementet för radfyrorna mer som Supersport-reglementet än det för WSBK medans reglementet för chassiändringar är detsamma oavsett vilken motorkonfiguration man använder. Det är också därför det är dyrare för Ducati att få sin maskin konkurrenskraftig, de gör mer avancerade och genomgripande ändringar i sin hoj än japanerna behöver göra i sina radfyror.

Och jag vet inte varför det skulle ta så mycket skimmer från Ducatis seger, de fick ju stryk ifjol så reglementet borde ju vara hyfsat väl avvägt och kan ju inte vara lika ofördelaktigt för fyrorna som det var när de bara fick vara på 750 kubik eftersom Ducce fullständigt dominerade tillställningen då. Och om man tittar på racen så har det ju onekligen varit bra racing i WSBK i år. Man ska inte heller förringa Bayliss betydelse för Ducati med tanke på hur han defilerade hem sista MotoGP-racet så har han onekligen kapacitet. Där hade han inget övertag i reglementet och motståndet måste man väl ändå säga är hyfsat i MotoGP.

Last edited:
Ser ni vilken själ den har!! :)

17791619.jpeg

...ska det börjas igen - att diskutera Ducati's vara bäst eller inte - hit och dit - upp och ner - reglemente etc etc. Håll er till topic, det finns andra trådar för bullshit som sådant snack...please!!

Fan vad grym den kommer bli, jag säger det igen: Fan vad grymt snygg hoj!

Ganska komiskt, alla Ducatiälskare hade gillat den oavsätt hur ful den varit.

Personligen är den en grym besvikelse, jag hade hoppats på att den skulle ha samma desigs som motoGP hojarna och Desmosedici RR inte en blandning av 90-tal Ducce och nya jappshojar.:tummenner

Missförstå mig rätt nu, jag tycker den är helt ok men Ducati kan bättre.

JT skrev:
2598770 Ganska komiskt, alla Ducatiälskare hade gillat den oavsätt hur ful den varit.

Läs tråden från början så märker du att inte alla ducatiägare är överdrivet entusiastiska.

DR-Zätare skrev:
2596472 Jag vet inte om jag håller med fullständigt... Jag tycker inte Terblanche når upp i samma nivå som Tamburini la ribban på för ett drygt decennium sedan (Men även för 6-7 år sedan med MV:s F4).

Däremot tycker jag det är bra att Terblance går sin egen väg istället för att försöka härma/kopiera Tamburini. 999:an, Multistradan och Hypermotarden skiljer sig ju tydligt från Tamburinis Ducatis, de har ett gemensamt designspråk och de har alla sina designmässiga förtjänster även om jag tycker de är betydligt närmare den vanliga, "dödliga" världen när det gäller design än vad Tamburinis osannolika skapelser är.

Även Tamburinis lärjeunge hos Bimota tycker jag lyckas snäppet bättre än Terblanche. Jag tror de senaste Bimotorna heter DB5, rätta mig gärna om jag har fel, och de tycker jag ser riktigt, riktigt bra ut!

Nu önskar jag bara att MV Agusta kunde fokusera på att producera en ny hoj istället för en ständig ström med olika versioner av F4 och Brutale.

Tamburini bimota terblance oavsett är den ju snygg

JT skrev:
2598770 Ganska komiskt, alla Ducatiälskare hade gillat den oavsätt hur ful den varit.

Personligen är den en grym besvikelse, jag hade hoppats på att den skulle ha samma desigs som motoGP hojarna och Desmosedici RR inte en blandning av 90-tal Ducce och nya jappshojar.:tummenner

Missförstå mig rätt nu, jag tycker den är helt ok men Ducati kan bättre.

Visst... allt kan va bättre på alla hojar men jag tycker det är kul att de har gjort en helt ny kåpa ej tagit efter Desmosedici...varför ska alla hojar se likadana ut?, nu är det ju mycket lättare att skilja hojarna åt vilken man kan köra ifån o så :tungan . Smaken är som sakt delad... Jag tycker den e snygg på sitt eget sätt. Därimot tycker jag zx12r,zzr1400 ser för bedrövliga ut, zx10r 04-05 lyckades värkligen kawasaki med den är ivarjefall snygg m.m

Dagens hojar ska både bli snygga och ha bra form så vindmotståndet blir minimalt och bra luftintag till luftburken. Det är nog inte det lättaste att få till det jätte bra..

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back