Nya Ducati 1098!

DR-Zätare skrev:
2596472 Jag vet inte om jag håller med fullständigt... Jag tycker inte Terblanche når upp i samma nivå som Tamburini la ribban på för ett drygt decennium sedan (Men även för 6-7 år sedan med MV:s F4).

Däremot tycker jag det är bra att Terblance går sin egen väg istället för att försöka härma/kopiera Tamburini. 999:an, Multistradan och Hypermotarden skiljer sig ju tydligt från Tamburinis Ducatis, de har ett gemensamt designspråk och de har alla sina designmässiga förtjänster även om jag tycker de är betydligt närmare den vanliga, "dödliga" världen när det gäller design än vad Tamburinis osannolika skapelser är.

Även Tamburinis lärjeunge hos Bimota tycker jag lyckas snäppet bättre än Terblanche. Jag tror de senaste Bimotorna heter DB5, rätta mig gärna om jag har fel, och de tycker jag ser riktigt, riktigt bra ut!

Nu önskar jag bara att MV Agusta kunde fokusera på att producera en ny hoj istället för en ständig ström med olika versioner av F4 och Brutale.

Jag håller med dig.. på många av punkterna.

SPECIELLT på sista meningen.. MV´s nya "superhoj" som skall kosta flera idiotmycket pengar är ju till utseendet mycket snarlik F4:an.. Jämför man med Ducce´s Desmosedici RR så har den ju otroligt mycket mer "racehoj" känsla..

mina 2 pengar.

Har nu sett de här bilderna ett antal gånger och kan inte låta bli att konstatera att lagom när 749/999 "växt på mig" (gillade de inte alls i början) så lanserar Ducati denna skapelse som ser riktigt bra ut.
Men, inte alls med lika innovativ design som 916 hade när den kom 1994 och som 749/999 har.

Superbike (749/999) delar åskådarna i två läger och de kan aldrig konkurrera med hypersportikonerna men ändå, de var mer spännande när dem kom tycker jag.

Desmosedici RR funkar alla dagar, den känns riktigt modern och racemässig.

Vill se fler bilder och gärna i rörelse också, det kommer väl.

Mina lire...

amullo skrev:
2596498 SPECIELLT på sista meningen.. MV´s nya "superhoj" som skall kosta flera idiotmycket pengar är ju till utseendet mycket snarlik F4:an.. Jämför man med Ducce´s Desmosedici RR så har den ju otroligt mycket mer "racehoj" känsla..

mina 2 pengar.

Agreed. Hade jag en miljon och skulle lägga dessa pengar på en hoj så skulle jag utan att tveka köpa en Desmosedici RR och sedan lägga växelpengarna på en "standard" F4 1000 och en Brutale 910.

För mig känns det mer motiverat att Desmosedici RR skulle kosta en miljon än den nya MV:n som känns mycket mindre speciell och exotisk i min värld. Men det kanske beror på att jag är MotoGP-junkie av rang och att Duccen faktiskt vunnit race.

Att rulla ut en Desmosedici RR med racekåpor, öppet avgassystem och uppvärmda slicks på en bankörning på Gotland Ring nästa sommar är ju en dröm som tål att drömmas några gånger... Jag skulle naturligtvis fortfarande vara långsammast i gruppen "utflykt för hela familjen" men GOD DAMN vad snygg jag skulle vara när jag blir varvad! :banana

Last edited:
Lite Kawa ZX10R-06.......alltså inte till utseendet utan...den ser inte homogen ut. ingen riktig balans.

Häcken stämmer inte med fronten osv...

Enskilda detaljer är ju balla.

matte_mannen skrev:
2596594 Någon som vet varför man går upp till 1100cc?

Enklaste sättet att hitta effekt är att öka kubiken..

1000cc har ju länge vart gränsen för Ducati just pga att detta gäller för WSBK, precis som för många andra tillverkare.. Nu när det ryktas om att man skall öka detta till 1200cc för 2008 och att Ducati haft dåligt med respons pga "för lite" effekt så är det logiskt att ta steget till mer cc.

Att trimma en 1000cc V-twin till ~200 häst GÅR ju (vilket har bevisats), men man förlorar nog en del livslängd på det.

Ryktena säger att nya 1098 kommer i basvariant att visa siffror på runt 160 häst och ~110Nm i vrid.. Några funderingar på BorrxSlag som jag sett så menar vissa att hojen kommer FÖRMODLIGEN att hamna på ett borr på ca. 104 (samma som 999R) och slag på 63,5 (999S), vilket verkar något logiskt då man hamnar på runt 1079cc.. Hur rätt funderingen är vet jag inte.. ev. så ökar man slaget något mer för att hamna på 1098, men jag kan inte tänka mig att borren blir mycket grövre än 104mm.

HHMM ,,,,Det kanske får bli en ducce igen nu då :gnissla Fi fan ,, den ser rå ut :yoparty hi hi,
Vill ha Vill ha....

Jag fick precis höra att dessa bilder är mycket officiellare än vad man tror..

Det blev tydligen ett J*vla liv hos Ducati NA när dessa bilder läckte ut på Motorcycle News.com

Det lilla jag hörde var att bilderna var officiell pressbilder som skulle visas i USA i samband med visningen i Milano.. Tydligen var en av killarna på tryckeriet snabb med en scanning och ett mail.. Han letar tydligen nytt job idag..

Säker källa på att Ducati var tokförbannade.. osäker källa på om snubben verkligen fick kicken.

amullo skrev:
2596218 Jag är kär.. Igen..

Dessa bilder på duccen ligger förmodligen otroligt nära slutresultatet..

Hoppas hoppas hoppas!!

EDIT:

Hittade några scannade bilder på ducati.ms
10981.jpg
Synd att man inte valde att gå mer på Desmosedici RR designen när det gäller toppkåpan / fronten. Tycker luftintagen sitter bättre mellan strålkastarna.

Bifogat

• Desmofront.JPG
    Desmofront.JPG
    26.2 KB · Visningar: 39
Triggerhappy skrev:
2596546 Lite Kawa ZX10R-06.......alltså inte till utseendet utan...den ser inte homogen ut. ingen riktig balans.

Häcken stämmer inte med fronten osv...
Håller med. Hojen är skitsnygg snett framifrån, men från sidan ser den lite underlig ut. Proportionerna och vinklarna stämmer inte riktigt. Den ser lite utdragen ut, på något sätt.:va

amullo skrev:
2596751 Jag fick precis höra att dessa bilder är mycket officiellare än vad man tror..

Det blev tydligen ett J*vla liv hos Ducati NA när dessa bilder läckte ut på Motorcycle News.com

Det lilla jag hörde var att bilderna var officiell pressbilder som skulle visas i USA i samband med visningen i Milano.. Tydligen var en av killarna på tryckeriet snabb med en scanning och ett mail.. Han letar tydligen nytt job idag..

Säker källa på att Ducati var tokförbannade.. osäker källa på om snubben verkligen fick kicken.

De såg onekligen seriösa ut för att vara Photoshop.

Antar att en stämningsansökan är på väg i ett kuvert adresserat till tryckeriet...

Fred00 skrev:
2596769 Håller med. Hojen är skitsnygg snett framifrån, men från sidan ser den lite underlig ut. Proportionerna och vinklarna stämmer inte riktigt. Den ser lite utdragen ut, på något sätt.:va

Tittar man på framhulet ser man att det ser tillplattat ut så det är
nog bilden som blivit lite utdragen.. hmm ..

Men jag gillar den.. fast inte helt 100 ännu

maximus skrev:
2596626 HHMM ,,,,Det kanske får bli en ducce igen nu då :gnissla Fi fan ,, den ser rå ut :yoparty hi hi,
Vill ha Vill ha....

De e klart du ska ha ducce igen! :yoparty :tummenupp

Fred00 skrev:
2596769 Håller med. Hojen är skitsnygg snett framifrån, men från sidan ser den lite underlig ut. Proportionerna och vinklarna stämmer inte riktigt. Den ser lite utdragen ut, på något sätt.:va
Det kom ju med 999, att baken inte hänger ihop med fronten. På den här var ju toppkåpan underbar :kär men skulle de verkligen gå tillbaka till dubbla avgassystem och enkelsving efter att ha tagit bort det förut?

Neutral skrev:
2596838 Det kom ju med 999, att baken inte hänger ihop med fronten. På den här var ju toppkåpan underbar :kär men skulle de verkligen gå tillbaka till dubbla avgassystem och enkelsving efter att ha tagit bort det förut?

De har väl haft dubbla dämpare och enkelsving på alla spionbilder som publicerats så just dessa delar är väl de som är säkrast att de kommer på produktionsmodellen? Någon kanske tog herr Terblanche i örat efter all kritik mot 999 och fick honom att ta tillbaka några av de grejer som var signum på 916. Jag har dock för mig att de bytte till konventionell sving på 999 eftersom det var svårt att få enkelsvingen nog stabil på racehojarna men å andra sidan har väl produktionstekniken gått framåt så det kanske går att fixa idag.

Själv måste jag säga att 999:an har växt otroligt på mig, från att inte alls ha gillar den så gillar jag den nu ur alla vinklar utom rakt från sidan där jag tycker, precis som ni andra, att det är för stor obalans mellan fram och bakdel där baken är väldigt smäcker medans kåpan fram har stora, obrutna ytor och ger ett väldigt massivt intryck i profil. I dagsläget måste jag säga att jag gillar 999 bättre än 1098 men 1098 kanske också smyger sig på en. Fick jag välja skulle jag ta en 999 med lite lufthål och grejer på sidokåpan får att bryta upp ytorna lite och sedan enkelsvingen från 1098 bara för att jag gillar enkelsvingar.

amullo skrev:
Att trimma en 1000cc V-twin till ~200 häst GÅR ju (vilket har bevisats), men man förlorar nog en del livslängd på det.
Plus att det är väldigt dyrt. Tror Ducatis avdelning som tar fram WSBK-hojarna kommer att välkomna 1198:an.

sandstream skrev:
2596892 Plus att det är väldigt dyrt. Tror Ducatis avdelning som tar fram WSBK-hojarna kommer att välkomna 1198:an.

Vilken raceavdelning skulle inte uppskatta att få använda 200cc extra när de dessutom nyss redan vunnit ett VM utan dessa extra cc? :)

DR-Zätare skrev:
2596936 Vilken raceavdelning skulle inte uppskatta att få använda 200cc extra när de dessutom nyss redan vunnit ett VM utan dessa extra cc? :)
Om jag förstått rätt så kommer twinnarna med max 1200 cc från 2008 att få byta färre delar än radfyrorna.

sandstream skrev:
2596986 Om jag förstått rätt så kommer twinnarna med max 1200 cc från 2008 att få byta färre delar än radfyrorna.

Låter rättvist.. Med tanke på hur dominant V-twinnen visat sig vara under lika regler.. :tungan

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back