Nya bromsbelägg, varma bromsskivor!?

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Hej hej och god dag sporthojjare!

Har sökt både här på SH och på google men inte funnit något svar på mitt problem.
Körde igår för första gången sen jag bytade beläggen fram på min Honda cbr600rr -10, men nu har jag bekymmer med att bromsskivorna blir riktigt varma under körning, man bränner sig nästan när man tar på dom. Ska beläggen "slitas in" eller har något blivit fel vid bytet?

Jag satte dit allt precis som det satt innan med fjädrar och bultar, jag rengjorde kolvar och pinnbultar med bromsrengöring och trasa (ingen stålborste!) och jag kollade att kolvarna gick lätt att trycka ut/dra tillbaka.

Däremot reagerade jag på att bromsvätskenivån var ett par mm över maxgränsen med dom nya beläggen, kan de ge anliggande broms? Reagerade även på att ena paret va mer slitna än dom två andra beläggen :va

Töm bromsvätskebehållaren så att den ligger under MAX-sträcket. Det finns en anledning till att det står just MAX, inte "ungefär här".

Töm bromsvätskebehållaren så att den ligger under MAX-sträcket. Det finns en anledning till att det står just MAX, inte "ungefär här".

Nivån är bara någon mm över, trodde inte att det skulle göra någon skillnad. Men då ska jag testa att tömma ur lite bromsvätska.

Vart hittar du fjädrar i bromsoken? Dom fjädrande bläcken som sprintarna går igenom eller vilka fjädrar menar du?

Bromsvätskan ökar just för att det är nya belägg och då är kolvarna längre in i oket och oljan trycks tillbaka mot behållaren,om det fortfarande finns lite utrymme ovanför nivån borde det inte vara nåt problem med anliggande broms men det är ju som sagts en bra början för att utesluta ett fel iallafall :).

Att bromsarna ligger på lite är fullt normalt speciellt efter att man precis bytt belägg. Jag brukar vara nöjd så länge framhjulet går att dra fram för hand då cykeln står på depåstöd!!

"bränner sig nästan" är normalt efter att du har kört. För du använder väll bromsen ibland? Men som sagt du ska inte ha över MAX på behållaren.

När jag kör bana kan jag inte kolla lufttrycket i framdäcket efter ett pass eftersom jag bränner fingrarna av mig om jag råkar nudda en skiva :-)

(Ja, det är dags att byta till vinklade ventiler...)

Kolla luften :va:confused: Gör man inte det först när en deltagare frågar vad man kör med för lufttryck eftersom ens bakdäck ser lite platt ut :crash

Men kolla mängden vätska, det kan ställa till det om man har för mycket som många påpekat.

Jag tackar så mycket för alla svar. Jag ska testa att tömma ur lite vätska och sen köra ett par mil :) Hjulet går att snurra på när den står på depåstöd, men bromsarna ligger emot lite. Naturligtvis bromsar jag, men jag trodde inte att skivorna skulle bli så varma av dom lugna inbromsningarna jag gjorde igår.

Är bromskolvarnas utsida rena?
När du byter belägg så trycker du in kolvarna inkl den sk-t som samlats på ytan. Kan ge upphov till kärvande kolvar/broms.
Pillar just nu med nåt halvdussin ok ok och efter urtagning av kolvar, noggrann rengöring. infettning (bromsfett!) funkar det fiiint igen...

Man brukar kolla luften på ett kallt däck, dvs innan man kör.

Mmm ja det brukar jag göra, kör med 1.45-1.5 bak och 2.15-2.2 fram.

Men det har även rekommenderats att man kollar vad man har för tryck direkt efter passet för att se vilket varmtryck man har i praktiken. Till mina däck rekommenderas c:a 1.59 bak och 2.28 fram. Tänkte försöka kolla det nu senast men gav snabbt upp efter att det fräst till ett par gånger på fingrarna.

Har tömt ur bromsvätska så nivån ligger under maxgränsen, men det gjorde ingen skillnad :(

Har även testat att trycka ut kolvarna lite och rengöra dom med bromsrengöring+putsduk och därefter tog jag lite silikonfett runt dom. Blev inte heller någon skillnad :va

Jag spelade in en liten film för att enklare visa problemet, för jag antar att det inte ska låta såhär. Eller är jag paranoid kanske? :rolleyes:
Better safe than sorry, jag vill inte tappa bromsverkan under färd eller riskera att bromsarna nyper.

Lyft upp framhjulet i luften och ge den en rejäl skjuts med handen , stannar de innan det har nått ett varv så hade jag undersökt det mera.

Har du testat bromsa in beläggen?

Billiga belägg kan låta sådär, andra belägg slutar låta när man bromsat in dem ordentligt

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti