Torbjörn Gartsjö
Radical Riders
Har du skrikskydd så kan du prova med att ta bort dem.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Blir skivorna så varma att du bränner dig utan att du använder bromsen får du nog kolla igenom bromsarna.
Prova att ta isär oken och rengör kolvar o tätningar i bromsolja. Har du använt nått lösningsmedel tidigare på bromskolvarna kan tätningarna vara skadade och kan vara orsak till kärvande broms.
Kolla så att det är rätt belägg och att dom löper fritt i oket.
Händer ibland att bromsslangar går sönder invändigt och det blir som en backventil för oljan vilket orsakar kärvande bromsar.
detta har hänt mig på min CBR1000RR .. även detta efter bromsbelägg byte.
detta pga slarvigt monterqat hjul och broms ok.
lösning = gör om och gör rätt stressa inte och var noga att hjulaxeln kommer hela vägen in samt att man spänner bromsoken jämt (så det hamnar rakt)
resultatet blev att jag fick även byta bromsskivor då den ena "värme slog" sig.
Har du skrikskydd så kan du prova med att ta bort dem.
Att bromsarna ligger på lite är fullt normalt speciellt efter att man precis bytt belägg. Jag brukar vara nöjd så länge framhjulet går att dra fram för hand då cykeln står på depåstöd!!
Du milde.
I teknikforumet dessutom.
Jag har liknande "problem" kör utan att bromsa med frambromsen en enda gång och vänster skiva blir varm. Nyrenoverade ok samt huvudcylinder, nya stålisslangar och nylackade ok. Nylackade ok är ett problem (pulverlackade) för jag märkte att bromsbeläggen inte flyttade sig lika lätt som innan. Slipade bort det metallrent där och nu är det klockrent på den fronten MEN bromsen ligger lika emot ändå.
Dock läste jag att om man kör utan att bromsa och ena skivan är varm, varm som i att det går att ta på den utan att skrika varm (50 grader max?) så är det bara att köra, varmare så bör man gå igenom systemet. Kan det vara ett bra riktmärke?
Jag har testat att trycka ut kolvarna en bit och rengöra dom med brakecleaner och putsduk. Kolvarna blev rena men bromsarna kärvar fortfarande. Jag började också fundera på om o-ringarna/tätningarna kanske tagit stryk.
Rätt belägg har jag, jag köpte dom på Honda mc-center i Helsingborg och beläggen ser precis likadana ut som dom som satt i innan, jag flyttade bara över skrikskydden. Och beläggen rör sig fritt på bultarna.
Jag kan inte påminna mig om att bromsarna låg på innan jag bytade beläggen, men hur kollar jag att slangarna är hela inuti? Bara att byta direCkt?
Hjulet har jag ju inte haft av, men jag kan testa att släppa bromsoken och spänna dom jämt igen.
Tack för alla svar, Jag hoppas detta hjälper nu
Edit: Jag lyfte framhjulet och testade att sätta fart på hjulet idag, det snurrade drygt 3/4-dels varv innan det stannade med en djup suck![]()
Ja, det där var väl inget supersvar direkt![]()
Jag körde en runda på 2-2,5 mil i helgen och undvek att röra vid bromsen, men ändå blir framförallt högerskivan riktigt varmBromsarna är inget jag vill chansa med, jag köper nog nya tätningar och bromsvätska sen renoverar jag oken. Hojen är tre år gammal så den kan säkert må bra av lite uppfräschning
Jag gör teoriprovet om två veckor och hojen måste va klar till när jag klarat uppkörningen![]()
Jag körde en runda på 2-2,5 mil i helgen och undvek att röra vid bromsen, men ändå blir framförallt högerskivan riktigt varmBromsarna är inget jag vill chansa med, jag köper nog nya tätningar och bromsvätska sen renoverar jag oken. Hojen är tre år gammal så den kan säkert må bra av lite uppfräschning
Jag gör teoriprovet om två veckor och hojen måste va klar till när jag klarat uppkörningen![]()
Polera kolvarna försiktigt med typ autosol och prova att kolvarna löper lätt. Du skall inte behöva ta i för att trycka in kolvarna utan ett lättare tryck med bara tummen. Använd bromsfett avsett för ok/kolvar vid återmontering.
Du har möjligtvis inte bytt bromshandtag/ grepp nyligen? Framförallt pirat har tyvärr ofta problem så att pinnen från/till bromspumpen inte går tillbaka helt = vätskan har svårt att gå upp i kärlet precis som när det är överfullt och har ingenstans att ta vägen. Dvs kolvarna går inte tillbaka tillräckligt eller lätt nog.
Okej, min vänster blir varm, höger är inte ens värmepåverkad om jag inte bromsar under en runda.
Jag har nyrenoverade ok, inget är bytt förutom belägg och olja sedan 2006 eller ännu längre tillbaka. Märkte ingen skillnad efter renovering av oken, men det kan ju vara packningarna som fått något obra på sig för din del, inte omöjligt men inte speciellt troligt heller skulle jag säga.
Jag har beställt nya delar, får förhoppningsvis de imorgonOavsett om det är problemet eller ej så kan hojen knappast må sämre av renoverade ok.
Nä det har du rätt i, gummit kan behövas bytas, kolvarna räcker med rengöring (om det inte är repor). Nu har jag kört 10 mil och börjat bromsa lite, inte fullt men ändå rätt hårt. Bättre bett och nu ligger inget emot längre, så sköööntska bromsa lite hårdare snart och därefter lite bankörning!
Löper beläggens hål fritt på låspinnarna/bulten?
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |