Nya bromsbelägg fram -- tagit slut?!..

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Hade en TLR..
:bow :bow Vänder mig till Forumets mekarproffs återigen! :bow :bow

Efter att ha bytt till nya frächa bromsbelägg på hojverkstan för dyra pengar i samband med ett däckbyte och kört 750 mil upptäcker jag till min stora fasa att de redan tagit slut (!) Undrar vad de satte på för skit eller är det normalt att lyckas nöta ner beläggen så snabbt? :confused: :notme

Betalade >300 SEK paret om jag minns rätt så man tycker att de borde vara lite klass på dem, tänkte aldrig på att fråga vad det var för prylar de stoppa dit. :confused:

Tänkte nu slippa slänga iväg tusenlappar på verkstaden igen och fixa även detta själv nu när man börjar få lite rutin på skruvandet. Är det något speciellt man bör tänka på om man byter själv? Vad rekommenderas att stoppa dit om vill ha det till att hålla en stund - några tips?

Tacksam för all hjälp.. :tummenupp :tummenupp

PS. Luftning och oljebyte skall ändå göras vid 2400 mila servicen som ligger 250 mil bort - känns onödigt att lämna in hojjen en extra gång innan dess .DS

Mvh
/Daniel

Det är helt beroende på hur du kör samt konstruktionen på bromsoket.

Du kan ha fått isatt ej sintrade pads de håller ej lika länge fast e billigare o sliter mindre skiva.
Annars kan det bero på att oket inte flyter ordentligt eller att bromskolvarna inte går tillbaka ordentligt fast detta borde du märkt iof.

Vad du skall välja för pads finns det många teorier om lite beroende på vad du kör.
Bana= Sinter HH äter dock skiva
Mild gatåkning= osintrat
Annars kan man väl bara säga håll dig till de stora märkena som EBC CL premier och liknande

Det kan vara så att innan du bytte ut de gamla klossarna så hade de tagit helt slut så de hade gått "järn mot järn" och då får du väldigt grov och ful yta på skivan som följdaktigen slipar ner de nya klossarna snabbare än normalt.
Kolla om du har en slät och fin yta på skivan.

Biker_R1 skrev:
Det kan vara så att innan du bytte ut de gamla klossarna så hade de tagit helt slut så de hade gått "järn mot järn" och då får du väldigt grov och ful yta på skivan som följdaktigen slipar ner de nya klossarna snabbare än normalt.

Har rivit loss beläggen, sitter SPS modell osintrat.. Skivorna är fina utan större ojämnheter i. Nya racingprylar kommer på måndag..

Tack för visat intresse!

Överladdad R1'a låter kul! :tummenupp :tummenupp

/Daniel

DaGaz skrev:

Överladdad R1'a låter kul! :tummenupp :tummenupp

/Daniel

Ja det var det men tyvärr blev den stulen för en vecka sen.

Ser du eller hör något om en turboladdad R1:a så hör av dej till mej med ett PM.

Regnr: NKK 693

Jag slet ner mina ebc-belägg på 600 mil, men det är bra bett i dom. Sbs som du sa att du hade nu är väl dom som säljs mest, som jag har fattat det, och dom tycker inte jag att det är något fel på (jag antar att du kör gata). Hur mycket dom slits beror på hur du kör, en del kommer bara några hundra mil o en del har fortfarande inte bytt belägg när hojen har gått 3000 mil (är det nån dom känner sej träffad). Fortsätt med sbs om du är nöjd med dom, 750 mil är inte onormalt iaf.

Biker_R1 skrev:

vad ska man göra om skivan blivit repig av att de gått "järn mot järn" bara köpa ny skiva eller kan man kankse svarva ner dom eller dylikt?
/Ludde med dom repiga skivorna.... :o

Säger..

Bara det att EBC Dubbel hh e kanon!
Bytte till dom på Gelleråsen när jag vär där och körde och blev förvånad hur bra dom var...

Nu har man änterligen nya belägg på.. Inte bra för hälsan att hojjen står obrukbar en hel helg när det är fint väder. :(

Köpte goldfram (eller nått åt de hållet).. Guld-färgade S3 racing dösnabba stoppare :p Mc-guiden i Vetlanda rekommenderade dessa - mycket trevligt och förtroendeingivande herrar..

Känns mycket bra so far, tysta & fina med bra bett direkt.

Kan två olika belägg verkligen göra så stor skillnad? :crash

Tack för visat intresse.. de gammla var helt slut.. dock någon halv mm kvar till metallen på värsta stället :o

:squid :squid

Men 300-spännparet var väl ändå inte dyrt heller du kör ju hoj, då finns det inga billiga alternativ. Antingen trycker väl kolvarna ojämt eller så har du fått ett par riktigt dårliga klossar!

Sessnan skrev:
Men 300-spännparet var väl ändå inte dyrt heller du kör ju hoj, då finns det inga billiga alternativ. Antingen trycker väl kolvarna ojämt eller så har du fått ett par riktigt dårliga klossar!

Nejdå jag snålar aldrig med prylarna.. Men man säger åt dem att stoppa på ordentliga prylar, de tar 395 SEK paret och när jag sedan kör slut på dem inser jag att det är billiga skräpbelägg jag kunnat köpa för 180 SEK/paret via postorder.. :mad:

DET gör mig sur.. Betalade inte mer för dessa men OJ oJ vilken skillnad. :bow

Jag rekommenderar att man rengör oken när man byter bromsbeläggen - ofta så kärvar kolvarna och då slits beläggen fortare...
Kör sbs och har inte märkt att dessa slits fortare - lustigt nog har det tidigare i detta forum påståtts att sbs sliter på bromsskivorna...

Jag tror verkstaden bara har bytt belägg utan att kolla oken.

UltraMarine skrev:
Jag rekommenderar att man rengör oken när man byter bromsbeläggen - ofta så kärvar kolvarna och då slits beläggen fortare...
Kör sbs och har inte märkt att dessa slits fortare - lustigt nog har det tidigare i detta forum påståtts att sbs sliter på bromsskivorna...

Jag tror verkstaden bara har bytt belägg utan att kolla oken.

:D

När jag bytte själv nu sist gjorde jag oken rena ordentligt.. Dock löpte alla(12) kolvar väldigt lätt så jag tror inte att det hade någon betydelse. SPS beläggen som satt där var osintrade standardbelägg vilket knappast kvalificerar för inspirerad körning på en modern R-hoj. :fakta

Back