Nya BMW s1000rr, levereras med Continentaldäck..

Göm inte bort att BMW är mycket mer high tech än någon annan ännu tillverkad motorcykel. Enl senaste jämförelsetestet i Engelska BIKE, där gav BMW´n 32hkr mer på hjulet än R1:an och mellan 20-25 mer än de andra. Guy Martin en av englands bästa förare sa att det är spel mot 1mål. Så jämför inte inkörning av sk. "vanliga hojar" med bmw. BMW har ju plockat ut betydligt mer hkr genom tuffa toleranser. PÅ en BMW M5 har de nekat garantireparationer pga felinkörning, som de kan läsa av i databoxen. Följ instruktionsboken:cool:

yes I will captain:tummenupp

När man beställer en BMW S1000RR vet man inte vad det sitter för däck på förrän den kommer till MC-butiken. Några av de första hojarna som producerats har haft Conti-däck (som jag inte förstår varför man vill byta ut), men det är inte säkert att alla som landar i Sverige kommer ha det. Så innan ni får för er att beställa nya däck, kolla först vad som sitter på just DIN S1000RR.

(Denna info har jag fått ifrån generalagenten BMW Sverige)

När man beställer en BMW S1000RR vet man inte vad det sitter för däck på förrän den kommer till MC-butiken. Några av de första hojarna som producerats har haft Conti-däck (som jag inte förstår varför man vill byta ut), men det är inte säkert att alla som landar i Sverige kommer ha det. Så innan ni får för er att beställa nya däck, kolla först vad som sitter på just DIN S1000RR.

(Denna info har jag fått ifrån generalagenten BMW Sverige)

Jo jag fick samma info från AVA häromdagen när de hade läst min tråd här. Nej jag har egentligen inget alls att säga om conti, det var därför jag frågade här hur de är. Har bara kört på Dunlop, Michelin och Bridgestone i mitt liv hittills.

På tal om inkörning så har BMW strypt hojarna i England och Nordamerika till 9000rpm fram till första service. Någon som vet om man kommer att göra det här också?
http://www.bmw-k.com/forum/viewtopic.php?f=45&t=13356

hoppsan där ser man, när är första service då?

Last edited:
De hojar som stod på BMW i Solna hade Metzler Racetec K3 på sig... verkar vara lotteri vad man får bara de kan leverera i tid.

Nu finns det inte många såna kvar till försäljning i Sverige, så ska ni ha en är det läge att lägga benen på ryggen till närmaste butik.........

Jag hämtade min 5 mars och det låg K3:or på, (vilket jag är mkt nöjd med). :)
Rätt eller fel, vet ej, men, enligt en mc-handlare så levereras hojarna med olika däck för att de skall vara typgodkända för ett stort antal tillverkares modeller.
Så kanske är det inte enbart slumpen som avgör.

Thomas

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...