Nya BMW R1200R och R1200RS

Jag får min R1200R efter påsk!
Hade mentalt beställt en Nine T men så dök denna upp:-)
Mer teknik för mindre pengar plus att Nine T nog hade vart lite för lik det jag kör idag:-)
 
Du har säkert rätt i det (även om det inte fanns någon RS 2011). Det vore ju konstigt om nyare konstruktioner inte var bättre, men min poäng är nog att man tagit bort konstruktioner som innebär specifika fördelar, och ersatt dem med billigare lösningar, tex elektronisk antidive - som dock självklart inte tillåter fjädringen att arbeta optimalt under bromsning... något som telelevergeometrin medger. Det är billigt med elektronik.

Uppskattar att man nu är i kontakt med vad framhjulet har för sig. Klar förbättring. Nåt har de gjort rätt. Prova!
 
Törs inte prova. Kan bli jäkligt dyrt.

Och all önskvärd feedback får jag ju med gammelhojen. ;)
 
Nån som har en rs som vill dela med sig av sina erfarenheter? Har ett svårt ha-begär...
 
Nu i somras provkörde jag Bmw R1200R när jag lämnade min hoj för service o tyckte den var skit kul att köra. Dessutom var den utrustat med quickshifter o det gjorde att körningen blev ännu roligare:). Framför allt nerväxlingarna lätt skit gött:tungan

De negativa var att så fort jag kom över 120km/h var det jobbigt med vinddraget så åka långt blir det nog väldigt jobbigt:näsblod :3freak

Sen var styret ovanligt brett o det gjorde att köra små kurviga vägar obekvämt men det är kanske en vanesak:tummenupp

Dessutom tyckte jag inte om dispalyn för siffrorna på den analoga hastighetsmätare var små o var svårt att se vilken hastighet jag befann mig...:rodnar samt den digitala varvtal visningen var också kass för det var också svårt att se:3freak

R1200R_clocks2.jpg

Övrigt var den skit smidig att köra o kändes som en 600cc. Men om jag var du hade nog satsat på R1200RS för den ser mycket snyggare o praktisk ut:tummenupp
 
Last edited:
Ingen som har kört och vill dela med sig?

Prova.

Vill du ha jämförelser mellan R/RS? Det är som att jämföra 1äpple. Skillnaderna består, såvitt jag vet, i turbulenser beroende på kåpa (RS), förare, val av vindavvisare(R) samt olika styren. Jag vill ha RS styre på en R. Lägre, smalare och jag vill inte ha kåpan.

Det blir tråkigt om man försöker beskriva hur den är att köra. Att köra den är däremot kul.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top