Nya BMW R1200R och R1200RS

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
2015-BMW-R1200RS-studio-32.jpg


maxresdefault.jpg


Två oerhört intressanta nya modeller från BMW tycker jag personligen.

Har alltid gillat R1200R konceptet men har aldrig riktigt tyckt att de äldre modellerna har varit snygga. Detta har ändrats nu och enligt bilderna tycker jag att hojen är riktigt snygg! Kommer också med den nya vätskekylda boxern som vi tidigare sett på R1200GS. Andra nyheter är USD gaffeln.

Själv blir man riktigt sugen. Frågan är bara vilken av versionerna man skall ha? R1200R säger hjärtat, R1200RS säger hjärnan (vindskydd etc).

Någon som har beställt en och när får vi se demohojar i Sverige?

Lite videos:


 
Last edited:
Stå över, första generationen av en ny modell brukar aldrig vara problem fri på en BMW.
 
Snygg hoj men jag personligen gillar inte att de gått tillbaka till sämre lösningar som en vanlig framgaffel (ja, alltså det är förstås en BRA vanlig framgaffel (S1000RR) men saknar de fördelar som tex BMW-s Telelever har). BMW-s hojar blir mer och mer lik alla andra hojar, och varför skall man då ha en? Då kan man ju lika gärna köpa Honda och få de fördelarna med på köpet.

BMW gör de bästa hojarna när man INTE gör som alla andra - då blir det klassiker, nya hojkategorier och försäljningssuccéer. R90S 1974, R100RS 1977, R80G/S 1980, K100 1984, R1100RS/GS 1993 och R1200GS 2004. Alla bröt ny mark och öppnade för nya marknader, flera av dem skapade helt nya kategorier motorcyklar och -klasser. Nu gör de sämre kopior av sig själva.
 
Last edited:
Snygg hoj men jag personligen gillar inte att de gått tillbaka till sämre lösningar som en vanlig framgaffel (ja, alltså det är förstås en BRA vanlig framgaffel (S1000RR) men saknar de fördelar som tex BMW-s Telelever har). BMW-s hojar blir mer och mer lik alla andra hojar, och varför skall man då ha en? Då kan man ju lika gärna köpa Honda och få de fördelarna med på köpet.

BMW gör de bästa hojarna när man INTE gör som alla andra - då blir det klassiker, nya hojkategorier och försäljningssuccéer. R90S 1974, R100RS 1977, R80G/S 1980, K100 1984, R1100RS/GS 1993 och R1200GS 2004. Alla bröt ny mark och öppnade för nya marknader, flera av dem skapade helt nya kategorier motorcyklar och -klasser. Nu gör de sämre kopior av sig själva.

Hur stora fördelar ger det? Hur mycket kortas bromssträckan ner av en telelever? Om traditionella gafflar presterar motsvarande förstår jag att man använder den enklare lösningen.
 
Fokus ligger nog inte på prestation i detta fall, utan på utseende och billigare produktion. Man plockar ihop en hoj av befintliga konstruktioner; RnineT och den vattenkylda boxermotorn. Just nu är det ju nakenhojar (som ser i stort sett likadana ut) som säljer, och att hänga på små kåpor och kalla den RS är ju smart.

Men jag förstår dem, det är rationellt och det blir ju ingen dålig hoj på något sätt. Men någon RS-efterföljare har jag personligen svårt att se den som. Ungefär som att Citroën kallar sin "exklusivare" serie för "DS"...
 

Man skulle kunna säga att videon visar en överlägsen förar/hojkombination. Eftersom föraren står för den stora variabeln så säger den inte mycket om ämnet.

Med det sagt så gillar jag Telelevern och då framför allt att den kan ställas mjukt nog att vara komfortabel och trots det fungera utmärkt under hård bromsning på ojämnt underlag. En R1200GS går fint att ta ut på bana och åka fort med trots att fjädringen är anpassad till äventyrstouring. Valfri annan äventyrshoj blir mycket svajigare och bottnar gaffeln direkt i inbromsningarna.
 
Just det att hålla isär fjädring och broms är ju en mycket bra egenskap. Dock kräver den ju lite vana eftersom man inte får återkopplingen från vad framhjulet sysslar med i styret utan den märker man i sadeln och fotpinnarna...:)
 
Just det att hålla isär fjädring och broms är ju en mycket bra egenskap. Dock kräver den ju lite vana eftersom man inte får återkopplingen från vad framhjulet sysslar med i styret utan den märker man i sadeln och fotpinnarna...:)
Köra hoj med mysko framända är som att prata ett främmande språk...
Kan man inget mer än beställa pilsner i baren så blir det där efter....:fyllisar
Man måste ta till sig ett nytt symbolspråk och nya nyanser...sen funkar det alldeles utmärkt.

Hossack/Duloever...den bästa framänden som finns? :tummenupp
 
nä, gärna nån stor lampa igen ala 240stuk dvs kolossal som förra :D

Men den dära 1200r lät fan inget vidare...

ta en klädnypa med ett spelkort å sätt fast det på cykeln.. där har vi 1200r ljudet... fy fan alltså :P
 
Last edited:
nä, gärna nån stor lampa igen ala 240stuk dvs kolossal som förra :D

Men den dära 1200r lät fan inget vidare...

ta en klädnypa med ett spelkort å sätt fast det på cykeln.. där har vi 1200r ljudet... fy fan alltså :P

Ja tyckte den lät coolt och att den blöddrar på avslag är skittufft! :) R är snygg också:)
De får gärna vara lite skelögda, det är ju snyggt nu fem år senare!! S1000RR ÄR RIKTIGT LÄCKER!
 
Finns det inga nakenhojar med lågt styre och sportiga fotpinnar ?
 
Snygg hoj men jag personligen gillar inte att de gått tillbaka till sämre lösningar som en vanlig framgaffel (ja, alltså det är förstås en BRA vanlig framgaffel (S1000RR) men saknar de fördelar som tex BMW-s Telelever har). BMW-s hojar blir mer och mer lik alla andra hojar, och varför skall man då ha en? Då kan man ju lika gärna köpa Honda och få de fördelarna med på köpet.

BMW gör de bästa hojarna när man INTE gör som alla andra - då blir det klassiker, nya hojkategorier och försäljningssuccéer. R90S 1974, R100RS 1977, R80G/S 1980, K100 1984, R1100RS/GS 1993 och R1200GS 2004. Alla bröt ny mark och öppnade för nya marknader, flera av dem skapade helt nya kategorier motorcyklar och -klasser. Nu gör de sämre kopior av sig själva.

Sämre lösningar? Jag har ägt en -11 med det mesta av godis. Jag har provkört nya med rubbet av finesser. Finns inget som är bättre med gamla modellen förutom en del design, vilket får sortera under begreppet smak...eller avsaknad av den för den som vill. Galen uppgradering, för att använda ett understatement.

Ny nivå, kort sagt och det gäller varenda pinal. Går inte att på riktigt jämföra med föregångaren. Motor, låda, fjädring är resor bättre och jag tyckte den gamla var bra.
 
Last edited:
Tänk på att R1200R och 1200RS inte levereras med QS, vilket man kan få för sig när man tittar på dom flesta reviews, det är tillbehör. Samt att toppfarten, mig veterligen (har läst det någonstans) ligger bara på moderata 200km/h ganska precis. Om det nu skulle betyda nåt.
 
Tänk på att R1200R och 1200RS inte levereras med QS, vilket man kan få för sig när man tittar på dom flesta reviews, det är tillbehör. Samt att toppfarten, mig veterligen (har läst det någonstans) ligger bara på moderata 200km/h ganska precis. Om det nu skulle betyda nåt.

200? Det gör för fasen min 1978 års RS...
 
Släpper dom en ny HP2 Sport med all elektronik och 160+ hästar kommer jag bli fattig igen. Originalet var den roligaste hoj jag någonsin kört.
 
Sämre lösningar? Jag har ägt en -11 med det mesta av godis. Jag har provkört nya med rubbet av finesser. Finns inget som är bättre med gamla modeller förutom en del design, vilket får sortera under begrepoet smak...eller avsaknad av den för den som vill. Galen uppgradering, för att använda ett understatement.

Ny nivå, kort sagt och det gäller varenda pinaler. Går inte att på riktigt jämföra med föregångaren. Motor, låda, fjädring är resor bättre och jag tyckte den gamla var bra.

Du har säkert rätt i det (även om det inte fanns någon RS 2011). Det vore ju konstigt om nyare konstruktioner inte var bättre, men min poäng är nog att man tagit bort konstruktioner som innebär specifika fördelar, och ersatt dem med billigare lösningar, tex elektronisk antidive - som dock självklart inte tillåter fjädringen att arbeta optimalt under bromsning... något som telelevergeometrin medger. Det är billigt med elektronik.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top