Nya BMW R1200GS 2013

Hej boys!
Har nu hunnit med 55 mil på den GS1200-13 som jag hämtade ut i onsdags förra veckan. Mycket imponerad av både chassi och motor so far, även om jag ansträngt mig för att hålla den under 5000rpm under inkörningen...:gnissla

Har en fundering kring det där med LED-strålkastare. Av olika anledningar blev det en halogen-framlykta på mitt exemplar men eventuellt kan jag få konvertera till LED. Trodde länge att LED-ljuset enbart var i form av en sådan där "day running-slinga" som nya Audibilar har men läste i Bikes test att både halvljus och helljus tydligen ska vara LED. Att synligheten med LED-slinga blir bättre vet jag men hur mycket bättre/starkare/längre blir hel-, halvljus-bilden i en "full-LED-strålkastare" i jämförelse med en konventionell? Hittar ingen info om detta. Ni som är väl pålästa, har ni några funderingar eller tankar kring detta? Kort sagt är det lönt att byta ut och få hojen omprogrammerad till LED-strålkastare om man ute efter så effektiv ljusbild som möjligt under nattetapperna?

/Björn

Jag har led och jag tror inte det är bättre än halogen, förutom att det är underhållsfritt. Vore jag dig skulle jag inte konvertera (=helt ny strålkastare med hus, kylfläkt och allt).

Däremot kan du xenonkonvertera för en billig peng alternativt komplettera med 2x små led-extraljus.

Är det någon som monterat ny mörk ruta på sin ännu?

Enl.Bmw så är det ju något som bara får monteras på verkstaden så är det några konstigheter att göra det själv eller???

Har ett Akra slip-on som ligger för montering oxå men saknar ANTI-SEIZE LEAD-FREE COPPER PASTE som skulle varit med i kartongen, någon som har över eller behövs det inte??

Jag skulle montera själv. Du gör det på nolltid. Tänk bara på att imte dra för hårt. Vet inte riktigt hur infästningen ser ut, men på gamla kunde man få sprickor i rutan om man drog för hårt.

Ang ditt slipon så tror jag det går bra utan den där pastan också. Är väl bara att dra på lite 5-56 den dagen du vill plocka av det om du nu skall göra det.... ? Jag har iaf aldrig använt nån pasta tidigare och det har aldrig varit ngt problem.

Jag tror att rutan bara sitter med 2 Torx och sedan dra ut/upp rutan så kommer den loss (inte säker)

Akra burken är jag inne på samma som dig (dvs har inget minne av denna pasta från tidgare rör) och det har fungerat ändå.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park