Nya BMW R1200GS 2013

Kul att läsa att så många upplever sådan enorm förbättring på den nya GS:en. Testat och blev tyvärr inte helt frälst, men tycker att de absolut gjort en redan suverän hoj något bättre, men inte så bra att jag skulle byta bort min 12:a mot en ny. Detta trots att jag är ett Boxerfreak!
Körde även KTM 1190 Adventure och då mina kära vänner inser man vad BMW har missat. KÖRGLÄDJE i överdos! BMW´n kommer sälja bra till redan frälsta GS åkare, men KTM kommer plocka kunder som tidigare åkt allt från ZX10 till Harley chopper. -Vilken hoj!
...så är du inte beredd att köpa den, -provkör för guds skull inte! :D

Hämtade min nya GS idag. Har kört adventure sen -06, så vanliga gs kändes liten och nätt. Nästan som en moppe i jämförelse med biffiga adventuren. Körde hem i regn och på nya däck, så vågade inte gasa så mycket, men man märker tydligt av elektroniken utan att den är påträngande, och motorn är enormt mycket piggare än på förra årsmodellen. I princip allt är omgjort, och jag gillar skarpt nya instrumenteringen, farthållaren (!) och den kanske lite sportigare framtoningen.

Skriver mer när jag hunnit köra lite, men spontant känns hojen som ett jättelyft!

Last edited:
Någon smart person som heter Stefan och jobbar på ProBike sa ju att de var på G att ta slut, jag går på allt så var bara köpa på en gång :D

Han sålde på mig min S1000RR när han jobbade på Bavaria, riktigt trevlig kille!

Blir kul att köra till jobbet imorrn.
C1:an får finna sig i att bli parkerad tills jag kan rulla in hojen på sin 100-mila :)

Blir kul att köra till jobbet imorrn.
C1:an får finna sig i att bli parkerad tills jag kan rulla in hojen på sin 100-mila :)

Ingen fara Starstriker för min C1:a är på G och ska parkas i gamla stan idag då min GS ska in på 100-mila.

Svårt att tro att jag kan va så nöjd med R1200GS då det blev 10-punkter jag vill de tittar på...........

Ingen fara Starstriker för min C1:a är på G och ska parkas i gamla stan idag då min GS ska in på 100-mila.

Svårt att tro att jag kan va så nöjd med R1200GS då det blev 10-punkter jag vill de tittar på...........

Jag har fixat en ny stor ruta till din C1:a på Slottsbacken (till vänster istället för till höger där den gamla låg).

10 punkter som strular? Vad?

Ja jösses, nu har jag kört lite mer.
Kan verkligen rekommendera en provtur :yoparty

10 punkter som strular? Vad?

Jag tycker bla att min låter/rasslar när kopplingen är ute, försvinner när den dras in.
Svårt att få i 3:an både upp/ned växling
Går ju inte få i 1:an utan att hela stan vaknar

Men som alltid är det ju aldrig något fel när man frågar en verkstad....... Jaja finns ju garanti på hojen :-)

Annars rullar milen på och det enda som jag ibland funderar på är om jag tog rätt färg, med andra ord den nya R1200GS L/C 2013 är en toppen hoj :D

Jag ger mig ut på första långturen med nya hojjen imorrn. Det blir Norge med lätt packning (bara topbox).
Softish!

Är det någon som kört både 800:an och 1200:an som kan säga skillnaden? (2013 modeller)
Skiljer ca 24kg emellan dom, märks det mycket isf?
Är det svårt att få över benet, min smc är rätt hög med och denna känns ju högre i baken iom att det bygger uppåt?

1200:an är ju lite dyrare, men mycket snyggare med. Tycker den är as läcker:-)

Jag kanske blev gubbe fort, men såg en 1200 som var ute och åkte och låg på rejält. Såg rätt kul ut, plus att man sitter skönare. Min smc har så sjukt hård sadel:(

Jag tänkte på en annan sak med, varför kostar ekerfälgar extra? Är det någon som kan förklara fördelen med ekerfälgar?

Ekerfälgar tål mer stryk. Angående 800GS vs 1200GS så upplevs de som ganska olika hojar på många sätt. Framför allt så upplevs 800an som lite mindre och lättare, 1200an lite större och rejälare + att motorn är trevligare även om 800ans motro är ganska trevlig den med. Skiljer en del i kvalitetskänsla och inte minst i pris. Provtur av bägge rekommenderas.

Hej boys!
Har nu hunnit med 55 mil på den GS1200-13 som jag hämtade ut i onsdags förra veckan. Mycket imponerad av både chassi och motor so far, även om jag ansträngt mig för att hålla den under 5000rpm under inkörningen...:gnissla

Har en fundering kring det där med LED-strålkastare. Av olika anledningar blev det en halogen-framlykta på mitt exemplar men eventuellt kan jag få konvertera till LED. Trodde länge att LED-ljuset enbart var i form av en sådan där "day running-slinga" som nya Audibilar har men läste i Bikes test att både halvljus och helljus tydligen ska vara LED. Att synligheten med LED-slinga blir bättre vet jag men hur mycket bättre/starkare/längre blir hel-, halvljus-bilden i en "full-LED-strålkastare" i jämförelse med en konventionell? Hittar ingen info om detta. Ni som är väl pålästa, har ni några funderingar eller tankar kring detta? Kort sagt är det lönt att byta ut och få hojen omprogrammerad till LED-strålkastare om man ute efter så effektiv ljusbild som möjligt under nattetapperna?

Några andra kända kardinalfel så här långt på nya modellen eller något annat man bör hålla utkik efter (likt Vettes 10 punkter) inför 100-mila service?

Tacksam för svar!
/Björn

Några andra kända kardinalfel så här långt på nya modellen eller något annat man bör hålla utkik efter (likt Vettes 10 punkter) inför 100-mila service?

Tacksam för svar!
/Björn

Om man hänger här http://www.advrider.com/forums/forumdisplay.php?f=3
så verkar det var mest knapparna på vänster/höger styrhalva som slutar fungera efter tex tvätt.
Även bromsarna bak ska tydligen slitas/ta slut onormalt fort..........

Har inte haft några probs av detta själv ännu........

Är det någon som monterat ny mörk ruta på sin ännu?

Enl.Bmw så är det ju något som bara får monteras på verkstaden så är det några konstigheter att göra det själv eller???

Har ett Akra slip-on som ligger för montering oxå men saknar ANTI-SEIZE LEAD-FREE COPPER PASTE som skulle varit med i kartongen, någon som har över eller behövs det inte??

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park