Nya BMW R1200GS 2013

Någon med erfarenhet av mjukaste möjliga däck och bankörning med R 1200 GS?

SMC Skåne har en hel del instruktörer i röd grupp som kör med R1200 gs på Knudan. På eftermiddagarna ligger dom med bra knäskrap. Vad tiderna ligger på vet jag inte men det ser mäktigt ut!

Vilken färg blev det? Jag ska ha den vita :)

Ska ha, och ska ha. Tror du inte att vi ser att du redan har en (tänk på att vilken hoj du skriver att du har är offentlig för alla här) ;).
Ungefär som när polaren beställde en KTM690 samtidigt som jag och fick den tidigare än mig. Tror ni att han berättade det? Höll på och kramade den i garaget alldeles för sig själv flera kvällar innan jag kom på honom! :mad::hihi

Har inte hunnit spana in testet, det låter som ett vägtest eftersom dom kör med 1190 adventure och multistradan?

Bra analyserat... de hade nog valt Adventure R om det riktat in sig på äventyrsresor som jag tänker mig dem.

Ska bli spännande att framförallt jämföra 1200 GSA mot 1190 AdvR när de finns hos handlarna :tummenupp.

Hur känsliga är BMW traditionalisterna för att man har infört vattenkylning av motorn?
Intressant fråga.

De som köpte BMW därför att det kändes som en trygg hemvist för konservativa gubbar drevs nog på flykt redan i början av 90-talet med K1100RS. Den modellen markerade kanske att BMW inte tänkte låta sig betraktas som ett retromärke, utan utvecklas med sin samtid.

Och jag tycker att BMW har varit jävligt skickliga på att behålla sin konservativa profil och samtidigt utvecklas (se bilderna). De verkar ju ha en ny ”roadster” på gång som kommer få trådekrade fälgar och alla nödvändiga attribut för att se retro ut, men säkert den nya motorn och all tillgänglig elektronik.

Så de som vänder märket ryggen därför att luftkylningen nu har kompletterats med vattenkylning tror jag är försumbara.

Bifogat

• BMW-Boxer-90th-Anniversay-B.jpg
    BMW-Boxer-90th-Anniversay-B.jpg
    179 KB · Visningar: 144
  • Skärmavbild 2013-03-24 kl. 13.11.17.jpg
    Skärmavbild 2013-03-24 kl. 13.11.17.jpg
    127.5 KB · Visningar: 167
Ska ha, och ska ha. Tror du inte att vi ser att du redan har en (tänk på att vilken hoj du skriver att du har är offentlig för alla här) ;).
Ungefär som när polaren beställde en KTM690 samtidigt som jag och fick den tidigare än mig. Tror ni att han berättade det? Höll på och kramade den i garaget alldeles för sig själv flera kvällar innan jag kom på honom! :mad::hihi

Well, jag har en redan, men jag ska ha en NY :)
Tyvärr kommer inte adventuremodellen förrän nästa år (kan man anta), så då blir det att byta igen. Suck.

Hur känsliga är BMW traditionalisterna för att man har infört vattenkylning av motorn?

De som verkligen använde hojen så som den marknadsförs, dvs de riktiga äentyrarna, vill såklart ha en så enkel och bombsäker konstruktion som möjligt. Utan extra kylare och massa elektronik.

Men den här klicken folk är så liten, så man kan ju anta att BMW valt att satsa på de övriga 95% som på sin höjd kör hojen på grusvägen till sommarstugan. :hihi

Ähh,posörcykel. Bara stadsbor som köper en sådan för att verka så jefla äventyliga dom bara kan. :rolleyes:

De som verkligen använde hojen så som den marknadsförs, dvs de riktiga äentyrarna, vill såklart ha en så enkel och bombsäker konstruktion som möjligt. Utan extra kylare och massa elektronik.
Hur vanligt är det att äventyrare med R 1200 GS drabbas av tekniska haverier? Mer vanligt än att KTM-förare blir stående vid vägkanten?

Bifogat

• 1261141837.jpg
    1261141837.jpg
    172 KB · Visningar: 166
Hur vanligt är det att äventyrare med R 1200 GS drabbas av tekniska haverier? Mer vanligt än att KTM-förare blir stående vid vägkanten?

Jag talar bara för av egen erfarenhet, har ingen statistik.

4000 mil på BMW F800GS, blev bara ståendes 1 gång.
Jag var inte snäll mot den hojen och körde grus så fort det fanns möjlighet (bor i sthlm).
Körde mycket stigar och bröta en del i skogen.
Det var något i batteriet som lossnat.
Självklart inträffa det när jag var ute och grustourade norrut i landet.

Övriga fel som uppstod var inget akut.

1900 mil på nuvarande KTM och inga fel ännu :thumbup:

När vi ändå var inne på äventyrshojar :)

Det är vad man gör det till.
Denna ducce har kört mer grus än många 1200GS

Ax3OXwjCAAE6kiV.jpg:large

http://www.advrider.com/forums/show... Coast (and back?) with an Italian Supermodel

Last edited:
Ni som beställt GS:en, har ni fått era hojjar än? Har ni hunnit provköra nåt?
Hur är hojjen kontra den "gamla" ?

Sålde min "gamla" igår och kan få den nya på måndag om jag vill, men är mitt i en flytt och dessutom bortrest en månad, så får den levererad i början på juni. Är hyfsat nyfiken :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park