Nya Bike

Gick med
16 Mar 2012
Ort
STHLM
Hoj
KTM 450SX
Jag läste provkörningen av Indian Sport Chief och undrar bara vad "Om lutningsvinkeln ökas kan den förloras och därmed förstöra helheten" betyder?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jag köpte ett nummer för att ha nåt att göra mellan baden under en dag på stranden förra sommaren. Dom översatta artiklarna var nästintill opegripliga. ?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Gigantisk skillnad på mc journalistik och mc tidningar förr och nu. Hatar översatta texter där den skitnödiga ursprungsbrittstexten lyser igenom. Jag tar det skrivna ordet ( andras )på största allvar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det underlättar om man kan tyska… men det är mycket långt till reportagen i Cycle tidigt 70-tal. Överhuvudtaget var motorjournalister på den tiden ”skribenter”, inte bara personer med kontakter och ett motorintresse.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Gigantisk skillnad på mc journalistik och mc tidningar förr och nu. Hatar översatta texter där den skitnödiga ursprungsbrittstexten lyser igenom. Jag tar det skrivna ordet ( andras )på största allvar.
Det tycker jag gäller rätt många olika tidningar, även dagspress. Även om det inte är översatt, så får man stundtals jobba för att förstå vad dom menar med svamlet. Eller när dom uppdaterar artiklar, så att hela artikeln blir ett anakronismiskt svammel.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Varför står det vem som skrivit artikeln sist? Jag vill gärna veta om det är nån idé att kämpa sig igenom Tysk-google-translate-översättningar innan jag tar beslutet. Är det en Fritz Schildkröte som skrivit så bläddrar jag ofta förbi. Artikelförfattarens namn har alltid stått i början, så varför inte nu?
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Det är inte bara Bike som blivit sämre.
Classic Bike var bra tidigare med 70 och 80 tals Motorcyklar, nu är det bara HD.
Mc Folket är bara annonser.
Allt om Mc var det ett tag sedan jag läste, vet inte hur den är.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Varför står det vem som skrivit artikeln sist? Jag vill gärna veta om det är nån idé att kämpa sig igenom Tysk-google-translate-översättningar innan jag tar beslutet. Är det en Fritz Schildkröte som skrivit så bläddrar jag ofta förbi. Artikelförfattarens namn har alltid stått i början, så varför inte nu?
Den där jävla Schildkröte! ?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det är inte bara Bike som blivit sämre.
Classic Bike var bra tidigare med 70 och 80 tals Motorcyklar, nu är det bara HD.
Mc Folket är bara annonser.
Allt om Mc var det ett tag sedan jag läste, vet inte hur den är.
Precis, det var ju nåt man längtade till med nån kul renovering, en fin orginalhoj, eller en samling. Nu känns det som pengarna i sjön.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Classic Bike finns inte ens i hyllan längre:censored
Varför kunde de inte kört vartannat nummer 70-tal och vartannat HD istället för att slå ihop möget. Då hade jag åtminstone fortsatt köpa 6 nr om året
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag läser Bike i Readly-appen.
Varje gång så inser jag att jag redan läst artiklarna en månad tidigare då jag läser originalet Motorrad i samma app.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det är stor skillnad rent språkligt på det nordiska materialet och det tyska. De svenska artiklarna är generellt välskrivna och texterna flyter på. Man ser direkt när någon av de nordiska skribenterna har varit framme. Bra!

Det tyska material kan vara tröttande mångordigt, med långa tillkrånglade meningar, 75 bisatser (ok jag överdriver...) och kan ge ett pretentiöst intryck. Typ "nu skall jag ta i från tårna, skriva något som är riktigt tillkrånglat och finurligt och bygga upp ett resonemang som landar 25 ord längre fram. I näst-nästa mening".

Jaja, tänker jag då, "kul att du vill vara beskrivande författare med ett målande språk, men kom för f-n till saken någon gång".

Min upplevelse är att det är översatt, men inte bearbetat och omskrivet för att fungera helt och hållet på svenska. Och om det är bearbetat, så är det gjort av någon som i grunden är tyskspråkig och är van vid sättet att uttrycka sig, med meningsuppbyggnad, med bisats på bisats och som inte ser att det blir styltigt på svenska. Mer än en gång har jag tänkt "jösses, det där hade jag kunnat skriva om, anpassa, kortat ned meningarna och gjort texten 25 % kortare". (Jag fattar att jag låter som en besserwisser, men nu handlar ju tråden om hur vi upplever nya Bike. :) )

Det engelska materialet ligger lite mitt emellan. Men det är mer nordiskt än tyskt. Yess! (y)

Jag uppskattar ändå delar av det tyska materialet. De har ju resurser att göra rediga tester och coola resor, det märks. Men ofta ser man även här att det är just tyskt. Typ "testlaget tog en sväng till Dolomiterna i helgen" eller "vi hade fin körning i franska alperna, bara ett par dagar bort". (Notera: detta är inga riktiga citat, utan hitte-på, min tolkning/upplevelse).

Det är ju kul för dem. Men för mig som befinner mig ytterligare flera dagars körning från Stelvio, har slut på semester osv, så känns det mindre relevant. Typ "sitt ni där och ha kul i Vogeserna, här i Sverige är det +12 och regnar".

Såklart skall man inte sluta drömma om nästa resa, det är inte så jag menar. Jag vill också köra i Pyrenéerna! Och Vogeserna. Och Schwarzwald. Men det kan bli ett glapp mellan de coola alp-reportagen och "Svenne Vardagsbajker" i Växjö, Örebro eller någon annanstans.

Ja, Gerry, detta var lite feedback från en mångårig prenumerant! :) Hoppas att den landar ok hos dig. Jag ser alltid fram emot nästa nummer!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är sällan lyckat att mer eller mindre direktöversätta även om orden finns på svenska också.

Det handlar förstås om resurser men det är alltid att föredra att skriva om reportaget på riktig svenska.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Ni kan ju läsa MC Veteranen, garanterat fri från transartiklar då ingen av oss kan klara av den tekniken. Sen vet ju alla hur det är, Sveriges skarpaste skribent enligt tråden Dagens Blocket huserar där. Kopierade texten där ifrån om det nu är glömt av dig, för det kan väl inte bara vara jag och Mossberg som minns denna hybrishöjare...


"Då den är i bästa möjliga skick så finns det en artikel om just denna hoj på "MC Veteranen", skriven av Sveriges bästa MC-Journalist nämligen THOMAS GRANDELL."

....skönt att annonsören tog till i underkant och inte överdrev i alla fall!!!

Men då kanske du vet varför Bike utnämnde Suzukin till "Årets Citron". jag är nyfiken, kände ju direkt köpbehovet nu när jag inte har någon gammelhoj
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top