Nya besiktningsregler

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag läste precis i Metro (sida 31) att det beslutats om nya beskiktningsregler för MC som skall börja gälla den 1 april och som innebär att första besiktningen för nyare hojar först behöver göras efter 4 år istället för 2 år som idag:

Från och med i vår ska bland annat motorcyklar och de flesta husvagnar besiktigas med glesare intervall än i dag. Det efter ett regeringsbeslut i förra veckan.

De nya reglerna börjar gälla den 1 april nästa år och innebär att motorcyklar och släpfordon med en totalvikt av högst 3,5 ton kontrollbesiktigas första gången senast fyra år efter det att fordonet togs i bruk och därefter vartannat år.

Enligt dagens bestämmelser ska motorcyklarna och släpfordonen besiktigas första gången två år efter att de togs i bruk och därefter vartannat år.

Jag hittar dock ingen info hos Bilprovningen.

Är det någon som vet om denna regel gäller retroaktivt? Jag har en hoj som togs i bruk i september 2002 och som enligt mitt nuvarande besked skall besiktigas senast i september 2004. Kommer jag att slippa detta och istället besiktiga först 2006?

sgtpepper skrev:
Jag läste precis i Metro (sida 31) att det beslutats om nya beskiktningsregler för MC som skall börja gälla den 1 april och som innebär att första besiktningen för nyare hojar först behöver göras efter 4 år istället för 2 år som idag:

Jag hittar dock ingen info hos Bilprovningen.

Är det någon som vet om denna regel gäller retroaktivt? Jag har en hoj som togs i bruk i september 2002 och som enligt mitt nuvarande besked skall besiktigas senast i september 2004. Kommer jag att slippa detta och istället besiktiga först 2006?

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, men jag har en egen.
Borde inte regeln om 3.5 ton klassas som diskriminering mot HD-åkare ? :tungan

men alltså det är ju nytt med besiktning varannat år hela livslängden med, mina gammla häckar som varit över tio år gammla måste besiktas varje år tidigare.

??????

dom som diskrimineras är väl vi,,,,
HD-nissarna ska ju bara besiktiga vart 4:e år enl,nya regeln,,,,,

jag vill åxå vara "drabbad" i så fall,men vill inte vara hd ägare.

Tyro skrev:
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, men jag har en egen.
Borde inte regeln om 3.5 ton klassas som diskriminering mot HD-åkare ? :tungan

jocke i köping skrev:
dom som diskrimineras är väl vi,,,,
HD-nissarna ska ju bara besiktiga vart 4:e år enl,nya regeln,,,,,

jag vill åxå vara "drabbad" i så fall,men vill inte vara hd ägare.
Eh va? Regeln gäller alla nya oavsett MC-märke, jag förstår inte riktigt vart du fick HD ifrån?

de va ju bara ett skämt menat på att hd e tunga?

vad jag undrar är om "varende år efter 10 år" regeln är kvar?!??!

/ Hannes

HanneZ skrev:
de va ju bara ett skämt menat på att hd e tunga?
/ Hannes
Jo, jag förstod Tyros orginalskämt, men han skämtade ju om att HDs INTE skulle få ingå då dom väger mer än 3.5 ton. Jag hajjade dock inte riktigt Jocke i Köpings vinkling..

Om man besiktade den förra våren, slipper man besiktningen nästa vår då? Annars är det nog kört för mig, den kommer aldrig att slinka igenom en gång till med det här effektsystemet. Har haft röta de senaste två gångerna...

Annars tycker jag att det är ett vettigt förslag. Hojåkare har mycket bättre ordning på sina hojar än vad bilägare har på sina bilar. Det är väldigt sällan man hör talas om någon hojolycka som orsakats av cykelns skick.

YZF-1000-R1 skrev:
:tomten
Mc,Husvagn,lätta släp =vartannat år från April 04
Tidigare regel var 10år å yngre=besikning vartannat år
men gäller alla numera.

/Eric
Inte min. Fick papper igår, besiktning Maj 2004, ett år sedan förra.
Eller är det först därefter det blir vartannat? Det stod inget om regelförändringar på papperen jag fick.

Edit: Fast jag vet ju att SMC drivit varannat-år-besiktning hårt. Hoppas det stämmer.

Last edited:
Ugluk skrev:
Inte min. Fick papper igår, besiktning Maj 2004, ett år sedan förra.
Eller är det först därefter det blir vartannat? Det stod inget om regelförändringar på papperen jag fick.

Edit: Fast jag vet ju att SMC drivit varannat-år-besiktning hårt. Hoppas det stämmer.
Reglerna gäller från och med april nästa år. Dvs alla som besiktigar den 1 april och efter behöver inte besiktiga förrän 2 år efter det datumet.

Mao kommer det vara värre än vanligt att besiktiga hojen nästa år. Jag hade min inne i mars för att slippa kön i år.

Pellert skrev:
Reglerna gäller från och med april nästa år. Dvs alla som besiktigar den 1 april och efter behöver inte besiktiga förrän 2 år efter det datumet.

Mao kommer det vara värre än vanligt att besiktiga hojen nästa år. Jag hade min inne i mars för att slippa kön i år.
Då får det bli nätbokning i god tid.. :huvet

Ugluk skrev:
Då får det bli nätbokning i god tid.. :huvet
Japp... Tyvärr. Lite svårt att veta hur vädret är dock.

Är det någon som vet vad som händer om man kör in hojen på släp om det råkar vara snöstorm? Det blir ju lite svårt att provköra på ett säkert sätt menar jag...?

Pellert skrev:
Japp... Tyvärr. Lite svårt att veta hur vädret är dock.

Är det någon som vet vad som händer om man kör in hojen på släp om det råkar vara snöstorm? Det blir ju lite svårt att provköra på ett säkert sätt menar jag...?

Det blir ingen provkörning vid halka :mad:tråkigt för mig....

YZF-1000-R1 skrev:
Det blir ingen provkörning vid halka :mad:tråkigt för mig....
Mig gör det inget att den blir provkörd, samtliga som har besiktigat hojen verkar ha ordentlig koll men det är ju bra att veta så man inte blir hemskickad eller något annat trist. :)

Back