sgtpepper
Delivering excellence since 1974
Jag läste precis i Metro (sida 31) att det beslutats om nya beskiktningsregler för MC som skall börja gälla den 1 april och som innebär att första besiktningen för nyare hojar först behöver göras efter 4 år istället för 2 år som idag:
Jag hittar dock ingen info hos Bilprovningen.
Är det någon som vet om denna regel gäller retroaktivt? Jag har en hoj som togs i bruk i september 2002 och som enligt mitt nuvarande besked skall besiktigas senast i september 2004. Kommer jag att slippa detta och istället besiktiga först 2006?
Från och med i vår ska bland annat motorcyklar och de flesta husvagnar besiktigas med glesare intervall än i dag. Det efter ett regeringsbeslut i förra veckan.
De nya reglerna börjar gälla den 1 april nästa år och innebär att motorcyklar och släpfordon med en totalvikt av högst 3,5 ton kontrollbesiktigas första gången senast fyra år efter det att fordonet togs i bruk och därefter vartannat år.
Enligt dagens bestämmelser ska motorcyklarna och släpfordonen besiktigas första gången två år efter att de togs i bruk och därefter vartannat år.
Jag hittar dock ingen info hos Bilprovningen.
Är det någon som vet om denna regel gäller retroaktivt? Jag har en hoj som togs i bruk i september 2002 och som enligt mitt nuvarande besked skall besiktigas senast i september 2004. Kommer jag att slippa detta och istället besiktiga först 2006?