Nya besiktnings regler

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Vill bara upplysa alla att den 29/3 kommer att ändras bullernivå för ALLA Typgodkännda mc (ca.99 o uppåt om jag minns rätt) vid besikning.
För dom gäller värderna som stå vid typ.skylten som oftast är nittad i ramen
nånstans (tror det står i reg.bevis oxå).
Så inga slipon med db-killers eller dyl. bara original blås som gäller!!!

Eller du gubben om man har ett slipon eller annat system som inte bullrar mer så är det lungt:tummenupp

Fråga våra kompisar som jobbar med det där.

Eller du gubben om man har ett slipon eller annat system som inte bullrar mer så är det lungt:tummenupp

Fråga våra kompisar som jobbar med det där.

Inte för heltypgodkännda MCs ... de efter 99

Ps ... Jag fick detta av en av våra kompisar som jobbar "där" ....

Som tusse sa kan du köra in med slipon om db är tillräckligt lågt.
Det som gäller är vad Typ-skylten med varv och db säger men + 5db. Detta förutsatt att hojen har en varvräknnare eller att varvräknaren funkar. Finns ingen eller om den e ur funktion så gäller det generella db gränsen på 103db.
Dock kan SBP införskaffa varvräknare som kopplas på tändkabeln och på så sätt få fram varvet.

Som tusse sa kan du köra in med slipon om db är tillräckligt lågt.
Det som gäller är vad Typ-skylten med varv och db säger men + 5db. Detta förutsatt att hojen har en varvräknnare eller att varvräknaren funkar. Finns ingen eller om den e ur funktion så gäller det generella db gränsen på 103db.
Dock kan SBP införskaffa varvräknare som kopplas på tändkabeln och på så sätt få fram varvet.

Jag är tveksam mot detta. "Min" källa säger att det MÅSTE vara originalsystem om hojjen är heltypsgodkänd och det är alla hojjar -99 och frammåt.
Jag ska undersöka mera och kolla med 2 st andra som oxå vet med säkerhet vad som gäller.

Nya besiktnings regler

Denna texten är tagen direkt från bilprovningens interna informationsblad ang bullernivå för mc...

Ljudkontroll vid provkörning. Vid misstanke om för hög bullernivå ska antingen mätning eller subjektiv kontroll ske när avgasljudet uppfattas som påtagligt högre än vad som är normalt;

o mätning utförs på MC, som godkänts enligt direktiv 92/61/EEG eller 2002/24/EG. Att MC:n omfattas av 92/61/EEG eller 2002/24/EG och att mätning ska ske framgår av att det i HD:s meny 6 "Buller" visas både gränsvärde* och varvtal.
*) = värde från fält "Ljudnivå stilla" + 5 dB(A).
o mätning med gränsvärde > 103 dB(A), utförs på övriga MC som inte omfattas av direktivet ovan samt de MC som omfattas av direktivet ovan men som saknar uppgift om varvtal eller saknar varvräknare. Observera att gränsvärdet i HD, från "Ljudnivå stilla", måste ändras till 103 dB(A) när MC:n ska kontrolleras mot detta värde.
o Subjektiv bedömning sker genom avlyssning och underkännande sker först när det är helt uppenbart att ljudnivån är "mycket högre än vad som accepters vid stationär mätning".

Mätning, i form av förenklad ljudnivåkontroll på särskild mätplats, ska utföras enligt kraven för stationär mätning. Om gränsvärdet klart överskrids innan mätvarvtalet uppnåts ska mätningen avbrytas och MC:n underkännas. Placering av mikrofon;

o samma höjd som avgasrörets mynning, dock lägst 0,2 meter över marken,
o avståndet mellan mikrofon och mynning ska vara 0,5 meter,
o utifrån avgasernas huvudriktning ska vinkeln 45° ± 10° bildas ut från MC:s sida.

Mätning med gränsvärde > 103 dB(A) - Uppgifter om slaglängd hämtas från Fordonsdatapärmar eller QTYPE. Genom att välja ”Buller” (6) i besiktningsmenyn och ange slaglängd kommer mätvarvtalet att visas.
Använd MC:ns varvräknare – saknas varvräknare bedömas varvtalet subjektivt.
Gör en uppvarvning till mätvarvtalet. Om mätresultatet är i närheten av gränsvärdet görs ytterligare två uppvarvningar. Skillnaden mellan högsta och lägsta värdet får vara högst 2 dB(A). Högsta värdet ska anses som mätresultat. Uppnås bullernivån > 106 dB(A) innan mätvarvtalet uppnås ska mätningen avbrytas och MC:n underkännas.

Har ljudnivåmätning utförts anges mätvärdet för bullernivå i HD och beroende på resultat föreslås automatiskt feltyp "överskrider gränsvärde 2" eller inte. Om mätningen avbryts vid bullernivå > 106 dB(A) genereras inte längre feltyp "för hög, (prov avbrutet >106 dB(A)" automatiskt, utan feltypen måste läggas in manuellt.

Rådets direktiv 92/61/EEG av den 30 juni 1992 om typgodkännande av två- och trehjuliga motorfordon:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31992L0061:SV:HTML

Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/24/EG av den 18 mars 2002 om typgodkännande av två- och trehjuliga motorfordon och om upphävande av rådets direktiv 92/61/EEG:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32002L0024:SV:HTML

Liten samling av de direktiv som styr vad som gäller..

Kanske kan hjälpa någon att förstå vad som gäller, för ja fattar då inte de:3freak

de är väl klart man får ha eftermarknads om de låter som de ska?!?!!?
tänk om 10 år om systemet rostat sönder el om man ramlat, ska man då måsta köpa orginal för 5000+tusingar säkert istället för ett eftermarknads för 2000+? vore som om man måste köpa orginal till bil och inte biltemas.. :gnissla

Helfordongodkännande för MC gäller från 2003, inte -99.

Pratet om org.system gäller endast vid reg.besiktning men det går precis lika bra med ett E-märkt slip-on med dB-killer.

Vid en vanlig kontrollbesiktning är det bara bullernivån som är av intresse. Hur många bilar ruller det omkring med original avgas tex?

Helfordongodkännande för MC gäller från 2003, inte -99.
Pratet om org.system gäller endast vid reg.besiktning men det går precis lika bra med ett E-märkt slip-on med dB-killer.
Vid en vanlig kontrollbesiktning är det bara bullernivån som är av intresse. Hur många bilar ruller det omkring med original avgas tex?

:tummenupp :tummenupp
Lite oroväckande dock om besiktningsmän feltolkat eller får helt ny information... skönt att inte vara först att besiktiga och då behöva överklaga... :hihi

Vart tog du vägen förresten Rogge?

Jag är tveksam mot detta. "Min" källa säger att det MÅSTE vara originalsystem om hojjen är heltypsgodkänd och det är alla hojjar -99 och frammåt.
Jag ska undersöka mera och kolla med 2 st andra som oxå vet med säkerhet vad som gäller.

Min "källa" är chef på en av landets stationer. Hoppas han vet vad han snackar om:gnissla

Izor föklarade det på ett inveklat sätt men med samma resultat:yoparty

Nya besiktnings regler

Denna texten är tagen direkt från bilprovningens interna informationsblad ang bullernivå för mc...

Ljudkontroll vid provkörning. Vid misstanke om för hög bullernivå ska antingen mätning eller subjektiv kontroll ske när avgasljudet uppfattas som påtagligt högre än vad som är normalt;
...
o Subjektiv bedömning sker genom avlyssning och underkännande sker först när det är helt uppenbart att ljudnivån är "mycket högre än vad som accepters vid stationär mätning".

lite oroväckande att de kan bedöma subjektivt ...

Okej, har ni käbblat klart nu? Kan någon vara snäll och förklara så jag oxå förstår?! Jag ska snart besiktiga hojen och har ingen lust att behöva byta blås i onödan. :(

Okej, har ni käbblat klart nu? Kan någon vara snäll och förklara så jag oxå förstår?! Jag ska snart besiktiga hojen och har ingen lust att behöva byta blås i onödan. :(

har du slip-on riskerar du underkännas. Om du känner att du kan kosta på dig en ombesiktning, så sätt på dina db-killers, åk dit och se vad som händer

Sätt inte på db killer.
Ta med dig den och alla verktyg som du kan tänkas behöva för att sätta dit den..
Få den mätt... e den för hög skruva dit det...
E den inte det så vet du..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...