Utbytt motor, vad gäller vid besiktning?

pelkas

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2013
Hoj
-04 Suzuki DL650 V-strom, -95 Honda XR600R, -08 Husqvarna TE 250
Det är så att jag har bytt ut motorn på min Honda xr600r, till en motor från en Honda nx 650 dominator. För dem som inte vet så är dessa motorer mycket lika varandra, motorn passar t.o.m. direkt i ramen utan modifikationer. dom enda skillnaderna är att nx motorn är på 644cc och gamla xr motorn på 591cc, nx motorn har elstart istället för kick och förgasare med gasspjäll och vakuumtrottel.
NX 650 motorn finns t.o.m. som alternativ i XR600 ramen i exakt detta utförande att köpa i USA, kallas då XR650L.

Den angivna effekten på xr600:an är 25kW och nx650 30,5kW.
Anledningen till nx:ens högre effekt beror mestadels på att den till skillnad från xr:en har dubbla ljuddämpare och större/mer öppen luftburk.

Nu har jag visserligen, av utrymmesskäl, öppet UNI luftfilter, men däremot xr:ens original 1-1 avgassystem, vilket borde ge motorn en egentlig effekt som är lägre än det som står angivet för nx650.

Nu är den stora frågan, vad är det som gäller vid besiktning?
Räcker det att lägga fram detta som argument vid en regbesiktning, eller blir jag tvungen att dra in SFRO i detta?
Vad jag fattat det som så slipper man mycket problem om man ej behöver ändra på motorfästen vilket jag ej behövt göra då motorn som sagt passar direkt i ramen utan modifikationer.
Vad jag fattat det som, så får man vid regbesiktning ha upp till 20% effekt och 10% vridmomentsökning gentemot original angivna värden, eller har jag fattat det fel?
Det skulle ju isf innebära att nya motorn har 0,5kW för mkt effekt på papperet. Är jag naiv om jag tänker som så att jag kan argumentera för att då jag använder xr600:ans originalljuddämpare, borde effekten vara lägre än om nx:ens dubbelpipiga system använts?

Varför regbesiktiga öht? Kontroll av motornummer ingår inte i kontrollbesiktning så berättar du inte att det är fel motor kommer de inta att kunna skilja den från originalmotorn. Sen har du ju byggt om med filter och dyl vilket du erkänner om de frågar.

Det var precis min tanke, men det faktum att det står gjutet 644cm3 på cylinderfoten gör att det känns lite sådär.. händer det att dom kollar sånt?
Jag var lite inne på att konstruera en stort och döljande värmesköld på avgasdröret, som råkar ligga intill motorn framför den plats där kubiken är ingjuten. Men å andra sidan så gör det kanske det hela lite suspekt vilket skulle kunna göra det mer avslöjande än döljande?

Eller är jag bara paranoid? :dummer

Du är paranoid. Jag har en KTM 250EXC på 613cc och ingen har frågat än...

Tackar, bara å boka vanlig besiktning då :tummenupp

Man kan ju faktiskt slipa bort CC3 märkningen också om man är fundersam!

Det är varken olagligt eller förbjudet på något vis...

Låt hojen stå ute i regnet ett par dagar så har den blanka ytan oxiderat och det syns ej.

trodde man skulle se tråd med "hej bytte ut motorn på min 50 cc moppe till en 1000 cc, vad gäller?":(

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti