Nya 2011 års Aprilia RSV4 Factory

superRVFR

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Brämhult
Hoj
Honda RVF400R, Honda CBR600RR Race
Det nya i 2011 modellen är drivningen av kammarna. Det är där de extra 7 hk ligger i huvudsak.

Hmm...det framgår iof inte ur texten att man förändrar kamdrivningen utan som jag skrev tidigare:

"Factory model, though it now features a new exhaust that is claimed to be lighter and produce slightly more power"

Finns det någon annan info om detta, går man över till fullt ut kugghjulsdrivet (som på en RVF :yoparty) på 2011?

Sen ger väl en annan drivning av kammarna i sig inga hästar utan möjliggör väl bara mer varv...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hmm...det framgår iof inte ur texten att man förändrar kamdrivningen utan som jag skrev tidigare:

"Factory model, though it now features a new exhaust that is claimed to be lighter and produce slightly more power"

Finns det någon annan info om detta, går man över till fullt ut kugghjulsdrivet (som på en RVF :yoparty) på 2011?

Sen ger väl en annan drivning av kammarna i sig inga hästar utan möjliggör väl bara mer varv...
Förbättrad drivning av kammarna gör att man kan göra annat i motorn. Så glömde väl säga, det är ökad komp i motorn oxå. Högkompskolvar om jag hörde rätt. Så det är nog snarare vad som gett mer hk.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Såg att Kevin schwantz testade MV f41000, bmw s1000rr och Aprilia RSV4 (ej factory) på snetterton.

Torr bana ochknappt inga andra hojar, och flat out. han gav subjektiv utvärdering av de tre hojarna.

Han valde Aprilian utan större tvekan. Det enda som va lite negativt var att motorn saknade lite "beans" som jänkarna kallar det.

Det får den nu alltså iom +7hk i -11an. Kan mao på allvar ta upp kampen med BMW på rakorna nu också.

Fy satan vad man vill ha en 2011 factory med Austin system nu....:yoparty
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Finns det någon annan info om detta, går man över till fullt ut kugghjulsdrivet (som på en RVF :yoparty) på 2011?

Sen ger väl en annan drivning av kammarna i sig inga hästar utan möjliggör väl bara mer varv...

Jag som inte orkar läsa länken, vad är det för förändring på kamdrivningen?
Det låter som någon förändring orsakad av WSBK-reglementet.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
"...basically, it’s the TC system off of Max Biaggi’s world-beating World Superbike, just adapted for street use."

Jorasattdäää.... :rolleyes:
 

superRVFR

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Brämhult
Hoj
Honda RVF400R, Honda CBR600RR Race
Jag som inte orkar läsa länken, vad är det för förändring på kamdrivningen?
Det låter som någon förändring orsakad av WSBK-reglementet.

- Nä det var just det...hittade ingen sån info i denna texten utan bara om en förändring av avgassystemet, i övrigt oförändrat. Men dom kanske inte vill släppa ut allt nu, vad vet jag?

Dessutom enl Swedie;

Högkompkolvar
Kamdrivning (kuggdrivning fullt ut?)

Den där Biaggi Replican hade ju +20hk (=200)... så frågan är om man har hårdvaru-förberett Factory'n nu i och med detta?
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Någon som vet vad det kommer att kosta att eftermontera antisladd och de grejorna?
 

Hudik

Guest
Fy satan vad man vill ha en 2011 factory med Austin system nu....:yoparty

Som ägare till en RSV4:a med Austin kan jag säga att grannarna och även övriga i din närhet inte vill att du ska ha det :D

Jag låvar dej, du får inte komma närmare än 1 km av en bana med det systemet....
 
Last edited:

HerrMejsel

Blåblå
Gick med
24 May 2007
Ort
Stockholm/Köpenhamn
Hoj
Ninja ZX-636R '03
Som ägare till en RSV4:a med Austin kan jag säga att grannarna och även övriga i din närhet inte vill att du ska ha det :D

Jag låvar dej, du får inte komma närmare än 1 km av en bana med det systemet....




Antar att det är en rätt korkad fråga, men den måste ändå ställas för ordningens skull: Finns det någon DB-killer som är tillräckligt potent för att klara av att tysta ned Austin-systemet till tillåten nivå?
 

Hudik

Guest
Antar att det är en rätt korkad fråga, men den måste ändå ställas för ordningens skull: Finns det någon DB-killer som är tillräckligt potent för att klara av att tysta ned Austin-systemet till tillåten nivå?

Ok, fel tråd men ett svar...

Det följer med en killer men den dämpar bara ner till 102db vid 7200 rpm :yoparty

:backontop
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Som ägare till en RSV4:a med Austin kan jag säga att grannarna och även övriga i din närhet inte vill att du ska ha det :D

Jag låvar dej, du får inte komma närmare än 1 km av en bana med det systemet....

Har hört att det är svårt att klara bullerkraven i sverige (bana) med originalsystemet på.

Rykte eller ngn sanning i det ?

Appropå grannar så vet jag vad du menar. Har en Mivv cone utan DB-killer på min 03 motor. Samt öppnad luftburk och bättre filter.
Helvete vad den låter när den är kall och med choken i. Ajajaj !
 

superRVFR

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Brämhult
Hoj
Honda RVF400R, Honda CBR600RR Race
Har hört att det är svårt att klara bullerkraven i sverige (bana) med originalsystemet på.

Rykte eller ngn sanning i det ?

Appropå grannar så vet jag vad du menar. Har en Mivv cone utan DB-killer på min 03 motor. Samt öppnad luftburk och bättre filter.
Helvete vad den låter när den är kall och med choken i. Ajajaj !

Borde inte vara något problem alls med orginalsystemet. Hörde en Factory på Kinnekulle i våras med ett Akra Slip-On som inte lät speciellt högt. Tror till och med att han körde utan Db-killer...
 

Hudik

Guest
Borde inte vara något problem alls med orginalsystemet. Hörde en Factory på Kinnekulle i våras med ett Akra Slip-On som inte lät speciellt högt. Tror till och med att han körde utan Db-killer...

:felämne

RSV4:an är typad i sverige på 109db stillastående, och du, den låter mycket mer med Austin på...

Detta är ett utdrag från trafikverket på min RSV4:a

Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, Kw: 132,0
Effektnorm: EG
Maxhastighet km/h: 295,0
Ljudnivå DB, vid körning: 97
Ljudnivå DB, stillastående: 109
Kolmonoxid, CO: 1,0920 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,1170 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,1970 G/KM



:backontop

factory_11.jpg
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
hudik in da house:
Baken är lite rundad bara, "vingarna" är borttagna


Som jag hört (inside) så är Factory nu en ren monoposto, dvs du får ingen liten "puff" att sätta donnan på och inga fotpinnar bak heller, kanske dom gått så långt som på tidiga Mille R som inte hade bakram bakom sadeln, vem vet...

Kan bara säga att jag är inte svår att impa på när det gäller hojar och kör mängder av olika hojar under sommarhalvåret och 2010 blev det allt mellan HD V-rod Muscle, Victory Hammer S, Ducati, till en grymt preppad XR-1200 och så hade jag en RSV4 till mitt förfogande större delen av sommaren. Är ingen större fan av hojar med massa plast på utan föredrar ett rakt roder på en Naken hoj (haft Tuono under många sommrar) men RSV4 imponerade, jag är inte så väldigt lång 177cm så jag satt helt perfekt på den lilla hojen och herre jösses vad den gjorde allt jag ville med besked och på samma gång väldigt odramatiskt, det gick att åka duktigt fort på den, det gick att klippa mellan bilar och genom bussfiler som en Italienare i Stockholm, det gick att ligga och luffa på hög växel och bara vrida så försvann hojen i ett crecendo av ylande motor och sanslösa hastigheter, den här hojen är bland det trevligaste och samtidigt mest exalterande jag åkt på på länge, VILKEN HOJ!!!!!! Ska bli kul att få lägga vantarna på en 11'a till våren och se om det är någon större skillnad....

Jag skickade även ut min kompis Stellan Egeland på RSV4'an och responsen från honom var: "RSV4 VILKEN JÄVLA HOJ! Jag måste ha en RSV4, måste, måste, måste! Annars kommer jag nog aldrig mera bli glad" det kommer från en hojbyggarvärldsmästare som verkligen diggar hojar...

Precis som Schwanz som testade en enkel R så åkte även jag på den och jag tror att 90% av dom som bara ska ha en att åka på duger den gott och väl, visst dom tunga grabbarna som Swedie och dom som ska åka SuperBike här hemma bör nog satsa på Factory men som sagt en R är "gott som räcker länge" fråga bara Hudik....

DP says: Välkomna att klämma på den på MC Mässan 2011....
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top