-PLM- skrev:
2059128 Det där är så jävla sjukt!! Tacka dagens sossesamhälle för det!
Jag tror inte enbart det har med "sossar" att göra. Jag tror även det ligger en del i generationsattityder.
När mina föräldrar(40:talister) växte upp och blev vuxna så hade man tre beståndsdelar i ideal-bilden av hur de skulle vara:
1. De skulle sköta sitt jobb, arbete var ett självändamål
2. De skulle skapa ett tryggt hem
3. De skulle vara goda föräldrar, uppfostra sina barn och särskillt kvinnorna drog ett stort lass där.
Nu är det 60-70:talister som är föräldrar och vilka ideal är de uppväxta med?
- individen i fokus, självförverkligande, karriär, upplevelse...
Denna föräldrageneration är dessutom (något överdrivet) oerhört uppfostrade i att tankesättet att det alltid finns ett kollektiv att falla tillbaka på, samhället.
Det känns som att mitt i allt detta har deras egna barn kommit i andra rummet. Barnuppfostran överlåts till skola, dagis, tv och annat eftersom föräldrarna har så fullt upp med sina egna karriärer och mål.
Om jag gjorde något hyss, om det ens var så litet som att köpa godis i veckorna efter skolan så ringde fritids mina föräldrar som kom dit och "skällde ut" mig. Störde jag i skolan fick mina föräldrar reda på det och de visade vart skåpet skulle stå... Om en lärare eller dagisfröken ringde dem för att jag misskött mig så skämdes de ögonen ur sig och lät mig därefter få veta hut efter noter.
Nu för tiden är det lärarna som blir utskällda av föräldrarna när barnen misskött sig.
Hörde om en lärare som tagit en mobiltelefon från en elev som stört med mobilen en hel lektion. Pappan kom till skolan.
Hade det varit min pappa hade jag inte sett den mobilen på en vecka.
Den här pappan klappade istället till läraren som beslagtagit mobilen...
I mina ögon är det inte bara barnen det är fel på nuförtiden...