Ny trend!!??

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Damn, vad händer??
Mina vänner börjar sälja av sina sporthojar för att köpa.. supermotard!!
Jaa, jag har provat (KTM 525).. Men, är detta bara en trend eller??
Vad tror ni???

wannagofast skrev:
Damn, vad händer??
Mina vänner börjar sälja av sina sporthojar för att köpa.. supermotard!!
Jaa, jag har provat (KTM 525).. Men, är detta bara en trend eller??
Vad tror ni???

Neee!! de e en livs"stil" Hur känns de efter en tur me 525an??? du e fast!!! o kommer aldrig ur de,de e som en drog.... TRO MIG!!!! :Bugar

Morphed skrev:
Neee!! de e en livs"stil" Hur känns de efter en tur me 525an??? du e fast!!! o kommer aldrig ur de,de e som en drog.... TRO MIG!!!! :Bugar
Ehhrmmm.. nänä.. ehh.. damn.. JAAA, det var skitkul!!!!!

Last edited:
Rasorblade skrev:
Motard is dá shit you want!! :tummenupp :yoparty :Bugar

:fakta

Köra sporthoj för mig är att åka tokfort, toura eller att posera vid McD...
(om man inte sysslar med bankörning, men det räknar vi bort nu...för den delen så är nog fan bankörning med motard minst lika kul :tummenupp)

Åka tokfort, det är knappt skoj ju? Ok att känslan av acc är fruktansvärt häftig..Men, skillnaden mellan 200-300 är att allt blir suddigare och hjärtat slår snabbare. Kul? Nja..spännande? Jao.. :)

Men när man åker motard, det är så mkt mer på nåt vis!
Allra helst om man är några stycken som "terroriserar" i en stad. BUS i överflöd är väl kort sagt vad det handlar om :yoparty

*

Funderingarna finns där faktisk :)
Förmodar att delar och försäkring är bra mycket billigare oxå på dessa hojar,
har dock ingen koll på vad delar osv kan kosta jämfört med "sportare".

En KTM 625,660 vore inte fel o smaka på,även Yamaha XT 660 X verkar vara en kul bus hoj,aldrig provat så kan inte uttala mig men vore attans kul o kanske man blir helsåld.

Är inte nackdelen bara att man inte kan köra så långa turer tex 25-35 mil utan att alla kroppsdelar skakar efteråt ? :hihi

R1 racer skrev:
Funderingarna finns där faktisk :)
Förmodar att delar och försäkring är bra mycket billigare oxå på dessa hojar,
har dock ingen koll på vad delar osv kan kosta jämfört med "sportare".

En KTM 625,660 vore inte fel o smaka på,även Yamaha XT 660 X verkar vara en kul bus hoj,aldrig provat så kan inte uttala mig men vore attans kul o kanske man blir helsåld.

Är inte nackdelen bara att man inte kan köra så långa turer tex 25-35 mil utan att alla kroppsdelar skakar efteråt ? :hihi

Delar är billigt jämfört med sporthojsdelar,dessutom kan man lätt beställa ifrån div stora tyska handlare vilket gör det ännu billigare,sen är ju däcken billigare osv.

Sen det där med att det skakar vänjer man sig vid och sen beror det ju lite på hur känslig man är,men det som är jobbigast är att man är begränsad i toppfart det är inget roligt att ligga och pressa i 130-140 på motorvägen,men fördelen är ju att man inte kör ihjäl sig lika lätt dvs det går saktare men å andra sidan gör man en massa skitvurpor när man skall leka men då utan att slå ihjäl sig.

Men om du kommer ihåg känslan när du fick din första moppe...så är det hela tiden.

Motard är dessutom flockdjur vilket gör det hela roligare.

Har varit lite småsugen på en andrahoj. Vill definitivt inte göra mig av med den jag har nu, den är väldigt busig och ingen höghastighetsmaskin, däremot så kostar det att krascha.
Så jag har gått i tankarna på att göra en snikversion och köpa en gammal enduro och regga. Kanske trillar över nåt i vinter om plånboken tillåter.

Den där trenden som du snackar om började 2002 här så du kan hälsa dina kompisar att dom är lite sena :) Nu är det apmånga motarder i stan. Känns inte ens annorlunda att möta en motard längre.

retarder är till för de som inte har råd att köra sporthoj ;) .. de kör ju bara gata med dom ändå, aldrig där "de hör hemma"

eller .. "sporthojar är för snabba, jag kör bara ihjäl mig" .. iofs en bra med insikt :rolleyes:

//håkan

Personligen så har jag mycket roligare på motard än sporthoj.
Det är lite som att återuppleva moppetiden fast med mycket större motor :banana

Man kör lite hur som helst utan att bry sig speciellt mycket om vart vägen slutar och börjar :D

Sen är det ju alltid en bonus att HELFÖRSÄKRINGEN på min nuvarande CRF450 ligger på hälften av vad jag betalade för ENBART TRAFIK på min Honda 929.. :tummenupp

Motard är enligt mig roligare än sporthoj. Går att ha kul i stan, på grusväg, på bana, på mindre kurviga vägar. Inte kul på motorväg men det är inte kul ändå.

Gör inget om man lägger sin motard, plasten runt om till min 660 kostar 2000 kr inklusive styre. Billiga delar och billig försäkring.

håkan skrev:
retarder är till för de som inte har råd att köra sporthoj ;) .. de kör ju bara gata med dom ändå, aldrig där "de hör hemma"

eller .. "sporthojar är för snabba, jag kör bara ihjäl mig" .. iofs en bra med insikt :rolleyes:

//håkan

Var hör en supermotar hemma då ?

Kan erkänna att även jag har/är sugen på en KTM..
Men jag har inte riktigt provkört en.. bara lite grann:(
men kan slå vad om att man fastnar:)

UrbanTiger skrev:
I diket... de borde ju du ha koll på :7peta

Efter att ha provat hur effektivt man kan stanna genom att fånga hojen med knät på grusväg,är det nu bevisat att en supermotard är en renodlad landsvägshoj :mattias

Last edited:
Hm, antar att det folk inser att man kan ha lika kul på en motard som på en sporthoj... men fördelen är väl så här: att ha helförsäkrat på en sport = jätte dyrt. och motard helförsäkrat = TOK billigt.

Så själv har jag tankarna att köpa mig en Husa 650, efter att jag sålt mitt vinter projekt.
men jag vet inte om jag kan sitta på den... e så förbannat kort. 170 lång. någon som vet hur höra Husabergarna är?

Been there, done that... Det är två olika sidor av hojåkningen om man jämför plastraket med motard. Jag föredrar att ha tillgång till båda :) Sporthoj = bra tryck i motorn och fint chassi, lätt att åka Gävle-Sthlm på en timme eller så (med där tillhörande riskfaktor). Motard = förlåtande fjädring och lätthanterlig hoj, perfekt att ta genvägar över refuger, hoppa över busskurer, sladda på grusväg eller annat bus.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN