Ny Trafikförsäkring försenad...

• Thread starter Thread starter JT
  • Start date Start date
Vad alla som ropar efter en röd regering igen tycks ha glömt är att trafikförsäkringsskatten är ett påhitt från socialdemokraterna som moderaterna faktiskt gick till val med att lova att man inte skulle slopa.. Men i ett populistiskt infall har ju sossarna genast lovat att slopa sin egen regel eftersom dom insåg att det möjligtvis går att vinna nästa val på det...
tro nu inte att jag försöker försvara det hela, jag är lite sur som alla andra på att just motorcyklister som enskild grupp måste betala sina egna skador när ingen annan måste göra det.. ( sen kan man ju iofs tänka ett steg längre i lite nationalekonomsikt perspektiv och inse att nån måste betala och att det egentligen är ganska rättvist att alla betalat för det dom åstakommer..)

300% höjning som de snackar om ger ju "lite" högre siffror.

Men du, det "snackades" om att det skulle bli den höjningen i halvårsskiftet i år men det blev det inte. Kan vi inte avvakta och se vad det blir innan vi gör en höna av en fjäder? Känns som att alla tar ut worst-case innan man har konkreta fakta.

Vad alla som ropar efter en röd regering igen tycks ha glömt är att trafikförsäkringsskatten är ett påhitt från socialdemokraterna som moderaterna faktiskt gick till val med att lova att man inte skulle slopa.. Men i ett populistiskt infall har ju sossarna genast lovat att slopa sin egen regel eftersom dom insåg att det möjligtvis går att vinna nästa val på det...
tro nu inte att jag försöker försvara det hela, jag är lite sur som alla andra på att just motorcyklister som enskild grupp måste betala sina egna skador när ingen annan måste göra det.. ( sen kan man ju iofs tänka ett steg längre i lite nationalekonomsikt perspektiv och inse att nån måste betala och att det egentligen är ganska rättvist att alla betalat för det dom åstakommer..)

Håller med dig fullständigt..
Det är väl just det inom parantesen som haltar lite...
Det är minst lika mycket skador inom idrotten men den går inte att beskatta
så då får vi med fordon betala dubbelt på vår idrott.

Håller med dig fullständigt..
Det är väl just det inom parantesen som haltar lite...
Det är minst lika mycket skador inom idrotten men den går inte att beskatta
så då får vi med fordon betala dubbelt på vår idrott.

Jo men det haltar ju på den punkten att idrotten är bra ur hälsosynpunkt. Fordon är det inte på något sätt (kanske på tävlingsnivå men skaderisken är nog större än hälsoeffekterna).

Sen förstår jag inte hur man kan tänka så jävla kortsiktigt. Hade socialdemokraterna haft makten hade vi suttit här med trafikförsäkringsskatt OCH höga/höjda skatter. Det hade ju varit kul.

Jo men det haltar ju på den punkten att idrotten är bra ur hälsosynpunkt. Fordon är det inte på något sätt (kanske på tävlingsnivå men skaderisken är nog större än hälsoeffekterna).

Sen förstår jag inte hur man kan tänka så jävla kortsiktigt. Hade socialdemokraterna haft makten hade vi suttit här med trafikförsäkringsskatt OCH höga/höjda skatter. Det hade ju varit kul.

Nu har du missuppfattat det hela....
Idrott orsakar högt blodtryck, rusande hjärta, rodnad, andfåddhet, illamående
och i flera fall döööden...
Måste ju vara livsfarligt... :D

Spelar nog ingen roll vilka som sitter vid makten...
Det går alltid ut på att beskatta oss så mycket som det bara går...
Hur ska man annars kunna göra av med flera miljarder på saker som egentligen
inte behövs, t.ex. utredningar som Svensson kan räkna ut svaret på med sunt bondförnuft...

Men du, det "snackades" om att det skulle bli den höjningen i halvårsskiftet i år men det blev det inte. Kan vi inte avvakta och se vad det blir innan vi gör en höna av en fjäder? Känns som att alla tar ut worst-case innan man har konkreta fakta.

Absolut. :tummenupp

Fick för mig att det var halvårs skiftet 2008 den skulle införas och att det var det datumet som blivit (?) 14 månader framflyttat.

Spelar nog ingen roll vilka som sitter vid makten...
Det går alltid ut på att beskatta oss så mycket som det bara går...
Hur ska man annars kunna göra av med flera miljarder på saker som egentligen
inte behövs, t.ex. utredningar som Svensson kan räkna ut svaret på med sunt bondförnuft...

Precis.
Ett lands ekonomi är som vilken ekonimo som helst. Lite större bara.
Tömmer man en potta måste man hälla över från en annan potta.
Frågan är vem som häller och vilka pottor som töms och fylls i.
De flesta både tömmer lite och fyller på lite, och har man tur så går man lite pluss när man fördelat om lite i pottorna. :arsele

:hej

Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti