Ny Trafikförsäkring försenad...

• Thread starter Thread starter JT
  • Start date Start date
Göttt :yoparty

Nu kan man behålla hojen 1år till. :banana

Och om alla röstat sosse nästa gång så har sossarna redan låvat att de kommer skrota denna reformen (Intervju i Vi Bilägare i somras).
Fast hade ju varit bra om man fått veta hur mycket extra det skulle kosta att försäkra hojen innan valet. Men vill ju vara säker på att man faktiskt får mer i börsen och inte rösta fel av misstag...

Skönt! Det är väl bara att hoppas att, om det blir av, man har blivit såpass gammal att premien blir acceptabel ändå..

Jag är rätt gammal jag oxå :hihi
Men med två hojar och en relativt ny bil så blir en 300%ig ökning liiite mer än jag är komfortabel med...

Göttt :yoparty

Nu kan man behålla hojen 1år till. :banana

Och om alla röstat sosse nästa gång så har sossarna redan låvat att de kommer skrota denna reformen (Intervju i Vi Bilägare i somras).
Fast hade ju varit bra om man fått veta hur mycket extra det skulle kosta att försäkra hojen innan valet. Men vill ju vara säker på att man faktiskt får mer i börsen och inte rösta fel av misstag...

Tyvärr vet vi ju alla vad politikers löften är värda, oavsätt färg...:3freak

2 somrars respit mao April 2008 + 14 månader blir Juni 2009 innan rapporten är klar. Sedan skall väl beslut fattas och det gör de knappast på sommaren. Inte gråter man för det.

Klargör?

Vad jag förstår är bara utredningen på hur premierna sedan skall föras över till sjukvården försenad. Skatten på trafikförsäkringen ligger kvar oförändrad. Den enda skillnaden är väl att pengarna går direkt in i statskassan tills vidare.

Jag tolkar det inte som att vi slipper betala.

:confused:

Vad jag förstår är bara utredningen på hur premierna sedan skall föras över till sjukvården försenad. Skatten på trafikförsäkringen ligger kvar oförändrad. Den enda skillnaden är väl att pengarna går direkt in i statskassan tills vidare.

Du har säker rätt, och som grädde på moset så höjer väl bolagen pg av att "vi kan inte vänta med en höjning pg av bla bla bla"

Känns rätt upplagt för en bend over and feel the dual plug

hellre betala 300 mer i skatt per månad än 10-20 000 mer per år för bil/MC

Vet inte om du sov på mattelektionerna men det här är verkligheten för mig:

Betalade drygt 500:- extra om året i tf-skatt för Gixxern jag nyss sålde. Kommer köpa en Busa i närtid och den senaste jag kollade upp skulle kosta 749:- om året i tf-skatt. Är du med än så länge? Ok, det arbetsrelaterade skatteavdraget har gett mig i runda slängar 800:- mer i månaden. 800 * 12 = 9600:- om året. Ta det gånger 2 då min fru får nästan lika mycket över. Tror verkligen någon här att tf-skatten kommer jämkas upp av skatteavdraget??? Ovan verkar iaf tro det...

Var det inte snack om en ännu mycket större höjning som skulle bekosta precis allt runt trafiken inkluderat rehabilitering för trafikoffer osv. Jag tolkade det som att det var den och beräkningarna omkring den som var försenad ett år.
Men jag kanske är helt ute och cyklar?

Betalade drygt 500:- extra om året i tf-skatt för Gixxern jag nyss sålde. Kommer köpa en Busa i närtid och den senaste jag kollade upp skulle kosta 749:- om året i tf-skatt. Är du med än så länge? Ok, det arbetsrelaterade skatteavdraget har gett mig i runda slängar 800:- mer i månaden. 800 * 12 = 9600:- om året. Ta det gånger 2 då min fru får nästan lika mycket över. Tror verkligen någon här att tf-skatten kommer jämkas upp av skatteavdraget??? Ovan verkar iaf tro det...

Låter billigt i mina öron !500kr för en gixxer i höjning!ja just det ja det är en lite äldre gixxer talar om och den "straffas" inte lika illa. Busan är billig för att den räknas som en touring så nog har du säkert räknat rätt! Tror att de flesta redan räknat ut att deras inkomstskatte sänkning försvann samma stund som den kom in till andra avgifter (skatter).Men du får väl tycka att du blivit rikare om det känns bättre !Busa lockar mer och mer som hoj =bra premie fint pulver och skön körställning!

Var det inte snack om en ännu mycket större höjning som skulle bekosta precis allt runt trafiken inkluderat rehabilitering för trafikoffer osv. Jag tolkade det som att det var den och beräkningarna omkring den som var försenad ett år.
Men jag kanske är helt ute och cyklar?

Nej, du är inte ute & cyklar. Skatten var bara första delen i det hela. Det är planerat en till höjning, frågan är bara på hur mycket & exakt när.

Tror att de flesta redan räknat ut att deras inkomstskatte sänkning försvann samma stund som den kom in till andra avgifter (skatter).Men du får väl tycka att du blivit rikare om det känns bättre !

De flesta vete sjutton, hur många har egentligen alla dessa avgifter/ minusposter samtidigt.

A-kassa - inte jag, är inte med.
Facket - inte jag, är inte med.
Trafikskadeförsäkringen - ja då, två st, bil och mc.
Räntebidrag bostadsbyggande - nope, tror inte föreningen har sånna bidrag.
Förmånsbeskattning lånedator - nope, köpte datan för egna pengar.
Grundavdrag arbetsresor - nej, kom inte upp till förra nivån ens.

Det blir 1, eller högst 2, minusposter av sex stycken. Så jag vet ju vad jag föredrar av avgifter för de saker jag faktiskt utnyttjar och inkomstskatt (som jag bara kan undvika genom att arbeta mindre).

(edit: bytte ut ett ord för tydlighetens skull)

Last edited:
Busan är billig för att den räknas som en touring så nog har du säkert räknat rätt!

Det är försäkringsbolaget som har räknat ut detta, inte jag själv.

Tror att de flesta redan räknat ut att deras inkomstskatte sänkning försvann samma stund som den kom in till andra avgifter (skatter).

Nu är det vida känt att du är SH:s egna lilla gråsosse så jag förstår inte varför du gnäller om mer skatter? Är det inte "sexigt att betala skatt" enligt Måntan Saggelin? Sen tror jag bara en bråkdel här verkligen har räknat plus-minus på det här.

Men du får väl tycka att du blivit rikare om det känns bättre !

Jag tycker ingenting. Det här är fakta.

Och kanske kanske höja skatterna som moderaterna sänkt nu..?

Den risken finns ju alltid. :(
Men, en höjning med 300% av trafikförsäkrignen på 3 fordon kommer vara högre än vilken skatte höjning de kan hitta på.

:va
500kr, extra, ja men det är väll den nuvarande höjningen på 32%.

På min bil fick jag 571 kr / år i höjning.
På min XR fick jag 446 kr / år
Min TL är dyrare än bilen och jag har för mig det var runt 700 kr / år i höjning. (Jag hittar inte de papprena nu, och så förbannat viktigt är det inte med exakta siffror)

Detta med 32% höjning.
300% höjning som de snackar om ger ju "lite" högre siffror.
Typ, 5000 per år på bilen, 3600 på motarden, och gissningsvis 6-7000 på sporthojen
= ~15000 kr / år.
Utslaget på 12 månader blir det runt 1250 kr i månaden.

Pengar jag heldre lägger på någont annat. Som mat eller så...

Och några 9600 kr / år fick jag inte över när fackavgiften blev betald, + att avdrags möjligheten togs bort.

Jo, jag röstade M, inget jag ångrade. Men vad jag kom ihåg så pratades det inte om 300% ökning på försäkringarna då. Så om det blir verklighet blir det nog ett röstes byte. :nicka

:hej

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...