Ny toyota med MC-motor!

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
toyota_iq_330.jpg

Ny minitoyota som skall ha 1000cc twin från yamaha

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=62057

Tills du svänger då eller? Mercedes har väl redan gjort den tankevurpan även om det inte var motor i riktigt samma klass då.

Mercan hade hög tyngdpunkt. Den där verkar ha låg.
Annars får man väl se till att man filar lite på väghållningen bara.

En liten notis om Mercedes älg-test. Dom hade väl kopplat ur antispinn systemet vilket inte får göras eller egentligen skall kunna göras. Dom fick ta ut säkringen för få det helt urkopplat. Då blev mercan vinglig vid undanmanöver.

En liten notis om Mercedes älg-test. Dom hade väl kopplat ur antispinn systemet vilket inte får göras eller egentligen skall kunna göras. Dom fick ta ut säkringen för få det helt urkopplat. Då blev mercan vinglig vid undanmanöver.

Jag blev tveksam och började kontrollera det där. Verkar inte ha funnits någon ESP i bilen från början. Dessutom vet jag att de var tvungna att sänka bilen och diverse andra stöt- och krängningshämmande förstärkningar. Klipper in en halv artikel från GP 1998 (går inte att länka, krävs prenumeration). Och nej, den har kanske inte riktigt samma höjd som första generationens A-klass men med 170-hästar blir iaf mina horn för stora... :näsblod

Det började på två hjul nere i Danmark, när Europas
motorjournalister skulle utse Årets bil den 21 september. Plötsligt bar sig
babyn åt som en berusad, när bilen pressades i ett undanmanöverprov.
Mercedesteknikerna rusade till, fixade och i fortsättningen gick bilen riktigt.
När Teknikens värld en månad senare testade en A-klass blev det nattsvart för
Mercedes. Bilen slog runt på Bromma flygplats i ett enkelt undanmanöverprov. Det
som senare fick namnet "Älgtest" - något ironiskt från Mercedes sida.
Vurpan orsakade stor uppståndelse i Stuttgart. Och bilderna på bilen kablades ut
över Europa och över en natt var 900-miljonerskampanjen för nya A-klass kastad
i sjön.
Då började jättens propagandamaskineri att jobba.Testet underkändes: det var
gjort på fel sätt och det var ingen normal trafiksituation som simulerades,
ansåg Mercedes.
Men så började fler bilar vurpa och när Mercedes egna tekniker välte så var det
nog.
Den 11 november förra året meddelade Mercedes att produktionen av bilen stoppas
och att alla bilar som levererats skall kallas tillbaka.

"Älgtestet" fixade förvandlingen från vingelpelle till stabil småbil. Så gjorde
Mercedes om sin A-klass: 1) Bredare och lägre däck, 195x50x15 i stället för
175x65x15. 2) Sänkt fjädring med 15 mm fram och bak, samt nya progressiva
stötdämpare. 3) Massiv och kraftigare krängningshämmare fram, 20 mm diameter mot
17,3 tidigare. 4) Ökad spårvidd, fram med
1 mm och bak med hela 12 mm. 5) Ökad vinkel på bakhjulen, så att de pekar ut som
på en gammal nerlastad Mercedes. 6) Elektroniskt antisladdsystem, ESP, ser till
att bilen aldrig tappar spåret och riktningen. Systemet jobbar på alla hjulen
individuellt och bromsar det hjul som behövs för att rikta upp bilen. Hjälper
inte detta stryps också bränsletillförseln.

Fan vad yamma gör bilmotorer nu. Först V8:an till xc90 och nu denna.

Man ville ju visa vad som hände om systemet gick sönder...

Jag blev tveksam och började kontrollera det där. Verkar inte ha funnits någon ESP i bilen från början. Dessutom vet jag att de var tvungna att sänka bilen och diverse andra stöt- och krängningshämmande förstärkningar.
I stand corrected.
Mitt minne från 1997 är inte lika bra som förut.
:rodnar

Däremot gjordes det väl något kritiserat test på BMW E60 för ett tag sen där dom kopplade antisladdsystemet. Tror jag blandade ihop dessa.
Man ville ju visa vad som hände om systemet gick sönder...

Fast att koppla ur ett antisladdsystem som skall vara inkopplat hela tiden är ju lite grann som att prova med ett punkterat däck. Det kan också hända när man är ute och kör.

Sen vad det gäller Toyotan vill jag fortfarande ha 170 hk med eller utan antisladdsystem
:crash

I stand corrected.
Mitt minne från 1997 är inte lika bra som förut.
:rodnar

Däremot gjordes det väl något kritiserat test på BMW E60 för ett tag sen där dom kopplade antisladdsystemet. Tror jag blandade ihop dessa.

Fast att koppla ur ett antisladdsystem som skall vara inkopplat hela tiden är ju lite grann som att prova med ett punkterat däck. Det kan också hända när man är ute och kör.

Sen vad det gäller Toyotan vill jag fortfarande ha 170 hk med eller utan antisladdsystem
:crash

Hehe, alltid skönt att ha rätt.. ;)

Nja, jag tycker det där ang. BMWn är sanning med modifikation. Om bilen blir helt oberäknelig utan ESP är det ju inte helt optimalt, ESP är ju trots allt inte riktigt samma sak som en punktering.

Volvo använder även de Yamaha-motorer till vissa personbilar, dock ej MC-motor :)

Undrar vad effekten kommer ligga på...
...och hur lätt det är att byta till den Retta moroten :D

Turbo/kompressorkit kanske? Hehe

Ser ju ut som en frystorkad Aygo det där. Skönt att dem har förstått att alla kanske inte vill ha en liters motorer på 40häst i småbilar.

OM jag någon gång blir tvingad till att köpa microbil så får det minsann bli en ny Fiat 600 i full Arbarth kostym och ingen Toyota.
Efter att ha rekondat en RAV4 i helgen som gick kände jag att dem borde byta ut klisterlappen i bakrutan till "My Toyota feels like plastic" istället.....

Ser ju ut som en frystorkad Aygo det där. Skönt att dem har förstått att alla kanske inte vill ha en liters motorer på 40häst i småbilar.

OM jag någon gång blir tvingad till att köpa microbil så får det minsann bli en ny Fiat 600 i full Arbarth kostym och ingen Toyota.
Efter att ha rekondat en RAV4 i helgen som gick kände jag att dem borde byta ut klisterlappen i bakrutan till "My Toyota feels like plastic" istället.....

Aygon har ju en trea på 995cc, det tycker jag påminner om triumph motorer.
Kanske inte en mc motor men inte långt ifrån.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien